پیگیری قضایی ضرب و شتم محیط بانان کرمانی در دستور کار است

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست گفت: علیه افرادی که محیط بانان را در دادگستری کرمان ضرب و شتم کردند، اعلام جرم خواهد شد زیرا این مسئله به طور کامل غیر قانونی است و افرادی که محیط بانان را ضرب و شتم کردند، مرتکب جرم شدند.

سرهنگ جمشید محبت خانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به جزییات درگیری محیط بانان منطقه حفاظت شده "خَبر" با شکارچیان غیرمجاز که یکشنبه شب گذشته یازدهم خردادماه اتفاق افتاد، اظهار کرد: محیط بانان ما از نور پروژکتوری که شکارچیان برای شکار همراه خود داشتند متوجه حضور آنها در منطقه حفاظت شده "خبر" می شوند.  

براین اساس چهار محیط بان با یک خودرو پیکاپ به سمت این منطقه حرکت می کنند که در نهایت با نزدیک شدن آنها، شکارچیان با یک خودروی سمند و یک موتورسیکلت متواری می شوند.

 وی افزود: در حین تعقیب و گریز، دو شکارچی موتور سیکلت سوار که دارای سلاح بودند به سمت خودروی محیط بانان تیراندازی می کنند که هر دو سرنشین جلوی خودرو آسیب می بینند، بنابر اظهارات محیط بان ها، درهمین حین تیراندازی شکارچیان، موتورسیکلت آنها واژگون شده و این دو راکب موتور سیکلت پرتاپ شده و متاسفانه با وجود اینکه با هماهنگی محیط بانان آمبولانس به محل اعزام شده بود، این دو فرد جان خود را از دست می دهند.

وی گفت: احتمال دارد خود دستگاه موتور سیکلت به زیر خودرو محیط بانان رفته باشد. هنوز ثابت نشده اما این ها مدعی اند که موتور سیکلت زیر ماشین رفته است که در حال حاضر دادگستری کرمان این مسئله را پیگیری می کند.

سرهنگ محبت خانی با ابراز تاسف از جان باختن این افراد، تصریح کرد: جامعه محیط زیست و محیط بانان برای این رخداد تلخ بسیار متاسف و ناراحت است زیرا وقتی یک محیط بان برای حفاظت از حیات وحش جان خود را فدا می کند،به مراتب والاتر هرگز حاضر نمی شود که یک انسان از بین برود.

وی ادامه داد:وظیفه و هدف محیط بان بقا و پایداری زندگی خود انسان است بنابراین هرگز یک انسان و یک هموطن را از بین نمی برند.  

محبت خانی با اشاره به اینکه سیستم قضایی و انتظامی کرمان به این مسئله ورود کرده است، اظهار کرد: متاسفانه از قصور و اهمال کاری که سبب شد محیط بانان ما در دادگستری بافت مورد ضرب و شتم اقوام و نزدیکان دو شکارچی فوت شده، قرار بگیرند بسیار ناراحت هستیم و این مسئله در دست پیگیری است.

قصور و اهمال کاری ماموران برای جلوگیری از ضرب و شتم محیط بانان بررسی می شود

وی افزود: این مسئله از طریق مدیرکل محیط زیست استان کرمان نیز در حال پیگیری است که دلیل اقدامی که در برخورد با محیط بانان صورت گرفته چیست و قصور از کجا بوده است.

محبت خانی با اشاره به قرار بازداشت غیرقابل تبدیل این چهار محیط بان، گفت: مدیرکل استان کرمان درحال رایزنی با مسئولان دادگستری است و امیدواریم که اگر اظهارات محیط بان ها در خصوص حادثه یکشنبه شب گذشته درست است؛ با توجه به اینکه دو تن از محیط بانان بازداشتی آسیب دیده اندهرچه سریع تراز زندان آزاد شوند و به دنبال ادامه درمان خود باشند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: حدود چهار روز است که چهار محیط بان ما زندانی هستند، دو نفر از آنها براثر تیراندازی آسیب دیده اند، آزادی این محیط بانان سبب می شود که انگیزه دیگر محیط بانان برای حفاظت از طبیعت کشور از بین نرود زیرا در حال حاضر جامعه محیط بانان و محیط زیست نگران هستند چرا که اگر اظهارات همکارانشان درست باشد که در حال انجام وظیفه بودند و براثر تیراندازی آسیب دیدند  و  به دلیل آنکه شکارچیان براثر واژگونی فوت کردند در حال حاضر  زندان هستند؛ دیگر محیط بانان با توجه به این مسئله انگیزه خود را برای دفاع از امنیت محیط زیست کشور از دست می دهند.

وی ضمن تقدیر از زحمات مسئولان قوه قضایه و مقامات قضایی کشور، اظهار کرد: از مقامات محترم قضایی خواهش می کنم که اگر واقعا محیط بانان ما بی گناه بوده اند سریع تر آنها را آزاد کنند تا به آغوش خانواده و به محل کارشان بازگردند. 

وی در پاسخ به این سوال که چرا محیط بانان آسیب دیده را پس از عمل جراحی و در حالی که هنوز بهبود نیافته بودند از بیمارستان به بازداشتگاه انتقال داده اند؟ اظهار کرد: براساس شنیده ها این دو محیط بان از بیمارستان ترخیص شدند، درمانشان تمام است ولی اینکه همچنان ساچمه در بدن این محیط بان ها وجود دارد یا خیر وادامه درمان نیاز دارد در حال حاضر اطلاعی در دست نیست اما مدیرکل محیط زیست کرمان در حال پیگیری است که بتوانیم امروز قرار بازداشت را به قرار وثیقه تبدیل کنیم.

محبت خانی در پاسخ به این سوال که محیط زیست در خصوص ضرب و شتم محیط بانان چه اقدامی خواهد کرد؟، گفت: علیه افرادی که این محیط بان ها را ضرب و شتم کردند اعلام جرم خواهد شد زیرا این مسئله به طور کامل غیر قانونی است و افرادی که محیط بانان را ضرب و شتم کردند مرتکب جرم شدند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر حفظ امنیت محیط بان ها مطرح است، باید بررسی شود که چرا چنین اهمال کاری از سوی ماموران صورت گرفته است که این افراد بتوانند به محیط بانان دسترسی پیدا کرده و انها را کتک بزنند. این مسئله نیز در دست بررسی است.

تصویب لایحه حمایت از محیط بانان، ما را از چالش های دفاع از امنیت محیط زیست کشور نجات می دهد

فرمانده یگان سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه لایحه حمایت از محیط بانان در ردیف ۲۳ صحن علنی مجلس است، گفت: رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این باره با رییس مجلس شورای اسلامی صحبت و رایزنی کردند.

وی اظهار کرد: از طرف محیط بانان سراسر کشور و مردم عزیز ایران که محیط زیست خودشان را قدر می دانند و به آن اهمیت می دهند و محیط بانها را دوست دارند، از رییس مجلس شورای اسلامی خواهشمندم تصمیمی اتخاذ کنند که هرچه زودتر لایحه حمایت از محیط بانان در صحن علنی مجلس مطرح شود تا از چالش‌ها و مشکلاتی که محیط بانان در حال انجام ماموریت پیش رو دارند، نجات پیدا کنیم و محیط بانان ما با انگیزه بیشتری در راستای امنیت زیست محیطی، ماموریت خود را انجام دهند.  

کد خبر 378454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.