هیچ نشانه‌ای دال بر وقوع جنگ بین ایران و آمریکا وجود ندارد

معاون نخست‌ وزیر و وزیرخارجه قطر با اشاره به اینکه در بیانیه‌های دو اجلاس مکه به گفت‌وگو با ایران اشاره‌ای نشده است، تأکید کرد که تنش با ایران به نفع کشورهای منطقه نیست.

به گزارش ایمنا، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر گفت: دلیل تحفظ قطر درباره بیانیه‌های دو اجلاس فوق‌العاده سران عرب و شورای همکاری خلیج‌فارس در مکه، این است که بدون مشورت کشورهای حاضر در نشست تنظیم شده بود.

آل ثانی در گفت‌وگویی با برنامه «لقاء خاص» شبکه الجزیره گفت: «بیانیه‌های دو اجلاس مکه حاوی مفادی بود که با سیاست خارجی قطر همخوانی ندارد و اساسا بر تنش با ایران تمرکز دارد و به گفت‌وگو با این کشور همسایه نپرداخته است و حال آنکه از دیدگاه قطر تنش هرگز سودی نخواهد داشت و به نفع کشورهای منطقه و ملت‌های آن نیست».

وی اشاره کرد: «قطر پس از مطالعه بیانیه‌ها، تحفظ خود درباره بسیاری از بندها را که بر خلاف سیاست آن بود، اعلام کرد و این یک روال عادی است و یکی از بندها نیز مربوط به وحدت شورای همکاری خلیج فارس بود، در حالی‌که سوال این است که سه کشور عضو این شورا یک کشور دیگر (قطر) را محاصره کرده‌اند پس وحدت کجاست؟ همچنانکه دوحه مخالف اهانت به شعور ملت‌هایی است که واقعیت را درک می‌کند».

وی همچنین از اینکه دو اجلاس مکه درد و رنج ملت‌های منطقه و حملات مستمر در برخی کشورها از جمله سوریه، یمن و لیبی و نیز درد و رنج مستمر ملت فلسطین را نادیده گرفته و تنها بر حملات به خطوط لوله نفت و کشتی‌های تجاری تمرکز کرده، انتقاد کرد.

قطر از هر طرح برای حل بحران استقبال می‌کند

وزیر خارجه قطر درباره تحولات مربوط به بحران محاصر این کشور نیز گفت که امیر کویت در اجلاس اخیر شورای همکاری خلیج‌فارس آن را مطرح و ابراز امیدواری کرد که این بحران حل شود و گفت که طرح‌های جدیدی بزودی برای تحقق این هدف اعلام خواهند کرد.

آل ثانی افزود که قطر از هر طرحی برای حل این بحران بر اساس احترام متقابل و گفت‌وگو به گونه‌ای که همه کشورها چالش‌ها و نگرانی‌های خود را مطرح کنند، استقبال می‌کند.

هیچ نشانه‌ای دال بر وقوع جنگ بین ایران و آمریکا وجود ندارد

وزیر خارجه قطر درباره تنش به وجود آمده میان آمریکا و ایران گفت: این تنش به دنبال خروج آمریکا از برجام آغاز شد و قطر نیز از روابط خوبی با واشنگتن و تهران برخوردار است و این روابط بر منافع مشترک با دو طرف مبتنی است با وجود اینکه برخی اختلافات سیاسی درباره پاره‌ای از مسائل نیز وجود دارد و قطر سعی دارد از این روابط با دو کشور برای گرد آوردن آن‌ها در میز مذاکره بهره ببرد آنچنانکه کشورهایی مانند عراق، عمان و ژاپن نیز چنین تلاشی دارند.

آل ثانی تصریح کرد که هیچ نشانه‌ای دال بر احتمال وقوع جنگ بین آمریکا و ایران وجود ندارد به خصوص اینکه واشنگتن و تهران بر عدم تمایل خود برای رویارویی نظامی تأکید کرده‌اند.

وی اشاره کرد که در صورت وقوع جنگ، هیچ کشوری سود نخواهد کرد اما این نگرانی وجود دارد که برخی کشورها از روی ناپختگی سیاسی به بحرانی‌شدن این وضعیت و رساندن آن به مرحله جنگ، دامن بزنند.

تأکید بر تشکیل دولت فلسطین

وزیر خارجه قطر درباره طرح صلح آمریکا موسوم به معامله قرن نیز گفت که «پیش از ارائه این طرح نمی‌توان درباره آن اظهارنظر کرد». وی بر موضع دوحه در خصوص عدم نادیده‌ گرفتن حقوق ملت فلسطین، حمایت از راه‌حل مسالمت‌آمیز بر اساس قوانین بین‌المللی و راهکار دو دولتی و تشکیل دولت فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ و بازگشت آوارگان فلسطینی تأکید کرد.

آل ثانی در خصوص برگزاری نشست اقتصادی منامه نیز تصریح کرد که تماس‌هایی بین دوحه و آمریکا در جریان است و آمریکایی‌ها گفته‌اند که این نشست تنها به بررسی افکار اقتصادی بدون نادیده گرفتن فلسطینیان اختصاص خواهد داشت. وی اشاره کرد که بدون وجود فضای مناسب سیاسی، تحقق شکوفایی اقتصادی غیرممکن است و این امر نیز تنها از طریق تصمیمات سیاسی عادلانه محقق می‌شود.

حمایت قطر از دولت وفاق ملی لیبی

آل ثانی گفت که دوحه از دولت وفاق ملی لیبی که بر اساس توافقنامه الصخیرات تشکیل شده و مشروعیت دارد، حمایت می‌کند و جای تعجب است که برخی کشورهای مدعی حمایت از دولت مشروع، از خلیفه حفتر برای مبارزه با دولت مشروع لیبی حمایت می‌کنند.

ائتلاف سعودی-اماراتی جنگ علیه یمن را متوقف کند

وزیر خارجه قطر ابراز امیدواری کرد که ائتلاف سعودی-اماراتی جنگ علیه یمن را متوقف کند تا زمینه برای بازگشت یمنی‌ها به گفت‌وگو و پایان دادن به جنگ فراهم شود.

قطر روابط خوبی با سودان دارد

وزیر خارجه قطر درباره روابط کشورش با سودان نیز تأکید کرد که روابط دو کشور ریشه‌دار است و ما امیدوار هستیم که طرف‌های سودانی درباره سازوکارهای مشخص به منظور تحقق ثبات و تشکیل دولت مدنی که سودانی‌ها خواهان آن هستند، به توافق برسند.

منبع: جماران

کد خبر 378216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.