عجیب‌ترین موزه دفاع مقدس اصفهان

در پس کوچه‌های محله اسلام آباد خورزوق، صحنه‌ای وجود دارد که همه را شگفت انگیز می‌کند؛ تانک‌ها روبروی هم قرار گرفته اند و قایق‌های جنگی در این محل به نمایش درآمده‌اند تا باغ موزه دفاع مقدس این شهر را بسازند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برادران نجیمی در شهر خورزوق به نوعی شناسنامه جنگ در این شهر محسوب می‌شوند، این دو برادر ضمن نگارش کتب و گردآوری اسناد جنگ، موزه‌ای نیز برای شهرشان تاسیس کردند که در کنار گلستان شهدا اسلام آباد واقع شده و گنجینه‌ای جذاب از هشت سال دفاع مقدس است.

محمود نجیمی درباره چگونگی شکل گیری ایده موزه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: پس از آزادی خرمشهر جزء افرادی بودم که در شهر ماندم و به عنوان نگهبان اسحله‌ها انتخاب شدم، به همین دلیل دو روز دیرتر از خرمشهر به عقب برگشتم. در وقت‌های آزاد و بیکاری در سنگرها و دور و اطراف گشت می‌زدیم و اگر چیز به چشم ما می‌خورد بر می‌داشتیم. یک دست لباس عراقی، پوتین عراقی‌ها و از این قبیل چیزها برداشتم و همراه با اسحله‌ها به عقب آوردم؛ اما دم درب دژبانی همه آن‌ها گرفتند.

موسس موزه دفاع مقدس خورزوق ادامه می‌دهد: در آخر موفق شدم یک سری کارت‌ها و مدارک عراقی‌ها را یواشکی به اصفهان بیاورم، در همان زمان به این فکر افتادم که چقدر خوب می‌شود اگر آدم وسایلی را بتواند برای آیندگان نگه ‌دارد. هرچه زمان گذشت درجه نظامی‌ام در جنگ بیشتر شد و به جایی رسید که با ماشین سپاه و با مجوز تردد به اصفهان می‌آمدم، به همین دلیل هر از چندگاهی چیزهایی از منطقه می‌آوردم.

وی می‌افزاید: شروع این موزه در خانه من بود، اگر خمپاره‌ای جالب توجه یا فشنگی پیدا می‌کردم، می‌گذاشتم کنار خانه. یک سری از اشیا موزه مانند بی‌سیم‌ها، اسلحه‌های سنگین، تانک‌ها، کشتی‌ها را سپاه در اختیار موزه قرار داده است. در حال حاضر حدود ۱۰ هزار شئ جنگی در موزه وجود دارد. این محل یک نهاد کاملا مردمی است البته سپاه کمی به ما کمک می‌کند، اما وابسته به جایی نیستیم.

نجیمی با بیان اینکه "این محل برای اشیا موزه بسیار کوچک است و خیلی از ادوات و اشیا که در اختیار داریم را اینجا نمی‌توانیم جا دهیم" اظهار می‌کند: یک مکان جدید طراحی شده و کارهای ابتدایی آن را نیز انجام دادیم تا موزه به آنجا انتقال یابد. در واقع یک ساختمان سه طبقه طراحی شده که دو طبقه آن موزه است. هزینه‌های ساخت ساختمان بسیار زیاد بوده و مردم در این راه کمک می‌کنند.

وی در پایان هدف از تاسیس موزه را اینگونه توضیح می‌دهد: در این شهر ۳۸ شهید داریم که با سیزده تن از آنان هم‌کلاسی بودم و به اصرار من به جبهه رفتند. تمام هدف ما این است که یادگاری برای این شهدا در این شهر به جا بگذاریم.

کد خبر 378195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.