مراسم بزرگداشت امام به معنای احیاء تفکر توحیدی‌ ایشان است

یک عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: نباید به واسطه این مراسم زمینه‌ای برای ایجاد تشتت به وجود آید یا آنکه در آن تلاش شود تا رقبای سیاسی حذف شوند. باید توجه داشته باشیم که دشمن مشترک ما آمریکا و قدرت‌هایی هستند که نمی‌خواهند عظمت ایران اسلامی و انقلاب را درک کنند.

به گزارش ایمنا، به نقل از جماران، آیت الله سیدمحمد غروی درباره مراسم بزرگداشت حضرت امام‌خمینی(س) گفت: یکی از توجیهاتی که برای بزرگداشت شخصیت‌ها وجود دارد این است که خصوصیات بارز یک شخصیت که تاثیرگذار است، برجسته شود. لذا به تعبیری دیگر، بزرگداشت به معنای احیای فکر یا جریان فکری شخصی است که بزرگ داشته می‌شود.

امام یکی از بزرگان و از افتخارات کشور ماست

وی افزود: در حقیقت امام یکی از بزرگان و از افتخارات کشور ماست. امام یک فقیه، مجتهد و مرجعی مسلم بودند که برخی ایشان را اعلم می‌دانستند و واقعاً هم احتمال اعلمیت ایشان نسبت به سایرین وجود داشت و غیر از این جهات، جنبه‌های اخلاقی، منشی و بالاتر از همه جنبه‌های اخلاصی حضرت امام باعث می‌شد تا یک تفکر توحیدی بر ذهن و منش ایشان حاکم شود. حضرت امام همچنین دارای یک شمّ سیاسی قوی بودند که از حدود ۷۰ سال تجربه سیاسی ناشی می‌شد. این موارد شخصیت بی‌بدیلی برای ایشان درست کرده بود که به واسطه‌اش آن حرکت عظیم را در جامعه به وجود آورد.

 غروی با بیان اینکه امام توانست اقشار مختلف مردم را با خود همراه کند، گفت: با حمایت علما از ایشان آنچه انتظار نمی‌رفت در تاریخ ایران تحقق پیدا کرد که همان انقلاب اسلامی بود. بعد از آن نیز تمام کارهایی که ایشان نسبت به انجام آنها حساسیت داشتند از قانون اساسی تا مجلس شورای اسلامی و موارد دیگری که ساختار نظام را شکل می‌داد، تحقق پیدا کرد.

مراسم بزرگداشت امام به معنای احیاء تفکر توحیدی‌ ایشان است

وی بیان کرد: مراسم بزرگداشت حضرت امام به معنای بزرگداشت مذهب تشیّع، تمدن اسلامی و احیای تفکر اسلامی و احیاء تفکر توحیدی‌ای است که بر ایشان حاکم بود. به نحوی که در همه مسائل غیر از خدا را نمی‌دیدند و در عین‌حال با تمام این خصوصیات در بین مردم بودند و تأثیرگذاری بسیار عجیبی داشتند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام زندگی زاهدانه‌ای داشتند، گفت: جنبه‌های مختلف فردی و اجتماعی امام باید در سالروز بزرگداشت ایشان بازخوانی شود و درسی باشد برای همه کسانی که به امام اعتقاد داشتند و ایشان را به عنوان رهبر انقلاب تلقی می‌کردند.

همه باید در این مراسم با یک زبان و شعار از امام یاد کنیم

وی گفت: امام پوششی برای کسانی بود که دلباخته نظام و انقلاب بودند و به تعبیری بهتر، رهبری برای همه آنها بود. طبیعتاً وقتی ایشان در قید حیات بودند، همه رهبری‌شان را قبول داشتند و فقدان ایشان را ضایعه‌ای بسیار بزرگ می‌دانستند. امام اختصاص به یک جریان یا قشر خاص نداشت و لذا همه در تشییع پیکر ایشان به این مسأله باور داشتند که مختص یک گروه و جریان نیست. مراسم بزرگداشت ایشان نیز که هرساله برگزار می‌شود، مراسمی ملی است و باید فراگیر باشد.

غروی با بیان اینکه نباید مراسم بزرگداشت حضرت امام را جناحی کرد، گفت: نباید به واسطه این مراسم زمینه‌ای برای ایجاد تشتّت به وجود آید یا آنکه در آن تلاش شود تا رقبای سیاسی حذف شوند. باید توجه داشته باشیم که دشمن مشترک ما آمریکا و قدرت‌هایی هستند که نمی‌خواهند عظمت ایران اسلامی و انقلاب را درک کنند. لذا همه باید در این مراسم با یک زبان و شعار از امام یاد کرده و خاطرات ایشان را زنده نگه دارند. باید زمینه برای وحدت و یکپارچگی و دلدادگی مردم نسبت به هم فراهم باشد، همچنان که دغدغه خود امام نیز همین بود.

امام اگر احساس می‌کردند که وحدت و انسجام در حال کمرنگ شدن است، نهیب می‌زدند

وی اظهار داشت: امام همیشه از وحدت و انسجام سخن می‌گفتند و اگر یک زمان احساس می‌کردند که این خصوصیت در جامعه در حال کمرنگ شدن است، نهیب می‌زدند و می‌گفتند آن‌کس که به دنبال وحدت شکنی است، فکری شیطانی دارد. زیرا فکر الهی به دنبال آن است که همه دست به دست هم دهند و برای اعتلای جامعه اسلامی تلاش کنند.

غروی بیان کرد: مقام معظم رهبری به جنبه‌های مختلف خصوصیات شخصیتی امام توجه داشته و دارند و معمولاً آنها را برجسته کرده و مورد توجه قرار می‌دهند، ولی آنچه در جامعه ما مورد غفلت قرار گرفته وحدت و همدلی است. متاسفانه فاصله میان جناح‌های باورمند به ارزش‌های انقلاب اسلامی زیاد شده و این اصلاً خوب نیست. نباید رقابت‌ها به گونه‌ای باشد که نیروی طرفین تحلیل رود و جریان‌ها دیگر نتوانند به تعالی و پیشرفت کشور کمک کنند.

اصلاح برخی مسائل نهادینه شده فرهنگی بسیار دشوار است

وی افزود: جهت دیگر به ارزش‌های اخلاقی جامعه بازمی‌گردد که مقصر آن نیز تنها جامعه نیست بلکه امکاناتی که امروزه در اختیار همه قرار گرفته و شبکه‌های مجازی که سرورهایشان در داخل قرار ندارد، موجب شده تا به نحوی در خصوصیات اخلاقی و منشی آحاد ملت تاثیر بگذارد. بنابراین باید همه تلاش کنند تا ابعاد اخلاقی و فرهنگی جامعه بهتر از گذشته شود. امروز ما در جامعه مشکلات زیادی در حوزه اجتماعی داریم و بی بند و باری‌هایی را که قابل تحمل نیستند، تحمل می‌کنیم. از سوی دیگر، باید به مسائل فرهنگی توجه بیشتری شود، زیرا مسائل اقتصادی قابل جبران هستند اما اصلاح برخی مسائل نهادینه شده فرهنگی بسیار دشوار است.

غروی در پایان گفت: علت برخی مسائل در حوزه فرهنگی را باید در بیرون مرزها جستجو کرد، اما مسئولین نیز باید در این رابطه تلاش بیشتری کنند تا جامعه به سمت بی‌بندوباری و انحراف کشیده نشود.

کد خبر 378165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.