اقدامات پیشگیرانه برای حفاظت از بازار وکیل مقابل آتش‌سوزی

بازار وکیل شیراز جزء بازارهای قدیمی کشور و از مشهورترین بازارهای سنتی و تاریخی ایران است که قدمت زیادی دارد و از نظر پیشینه تاریخی به دوران کریم‌خان زند برمی‌گردد؛ بازارهای هر شهر ارتباط مستقیمی با اقتصاد مردمان آن شهر دارد و بدون شک بازار وکیل شیراز هم قلب تپنده اقتصاد شیراز محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به گذشت بیش از ۲۰۰ سال از ساخت این بازار، رعایت موارد ایمنی به منظور پیشگیری از بروز هرگونه حادثه احتمالی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ آتش‌سوزی چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه جاری بازار تبریز، تلنگری شد تا به منظور بررسی میزان ایمنی بازار معروف شیراز "بازار وکیل" گفت‌وگویی با محمدهادی قانع، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید؛

آخرین حادثه‌ای که در بازار وکیل شیراز اتفاق افتاده مربوط به چه سالی و به چه علت بوده است؟

حدود دو سال و نیم گذشته به دلیل جوشکاری در حجره‌ها آتش‌سوزی اتفاق افتاد که با توجه به اینکه بازار تعطیل بود نیروهای آتش‌نشانی به موقع در محل حاضر و در همان مرحله اول حریق اطفاء شد و خوشبختانه حادثه خیلی جدی اتفاق نیفتاد.

با توجه به حادثه آتش‌سوزی بازار تبریز چه اقدامات پیشگیرانه‌ای برای بازار وکیل شیراز انجام داده‌اید تا همان حادثه در بازار شیراز تکرار نشود.

قبل از انجام هر اقدامی در بازار، به نخستین موضوعی که برمی‌خوریم بحث متولی آن است که باید متولی بازار مشخص شود چراکه هر کدام از مسئولان موضوع اصلی خودشان را فراموش کرده‌اند؛ شهرداری شیراز و حوزه خدمات شهری می‌گویند همیشه پای کار هستیم و البته حسن نیت خودشان را هم در سنوات گذشته نشان داده‌اند، کانال‌های تأسیساتی را مشخص کرده‌اند و کانال‌های تاسیساتی را هم مشخص کرده‌اند تا تمام تاسیسات که خود عامل بروز حادثه هستند را از یک کانال رد کنند تا حادثه‌ای رخ ندهد.

سایر ارگان‌ها که باید برای انجام اقدامات ایمنی در بازار وکیل شیراز به اندازه سهم خود، پای کار بیایند، کمی اهمال کرده‌اند؛ با همکاری هیئت امنای بازار جلسات مستمری برگزار شد تا سایر مواردی که باید در ایمنی بازار رعایت شود را انجام دهیم.

سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز در زمینه ایمنی بازار چه اقداماتی انجام داده است؟

آتش‌نشانی نیز با توجه به وظیفه ذاتی خود اقدامات زیادی برای ایمنی بازار وکیل انجام داده است؛ به طور مثال با هزینه سازمان، خاموش‌کننده متعدد ۵۰ و۶۰ کیلویی در طول بازار نصب کرده است، همچنین شیر هیدرات که یکی از لازمه‌های ضروری آبرسانی در مواقع حادثه است را در بازار گنجانده و طی برگزاری دوره‌های آموزشی، مواردی که کسبه بازار لازم است آگاه باشند را به آن‌ها آموزش داده است. تذکرات ایمنی مورد نیاز را طی نامه‌های متمادی اعلام کرده است.

شهرداری شیراز نیز در بودجه سال ۹۸ خود، رقم خوبی را برای تاسیسات و نیازمندی‌های بازار پیش‌بینی کرده است و به معاونت خدمات شهری نیز با جدیت در حال پیگیری انجام کارها در خصوص ایمنی بازار وکیل شیراز است.

البته مشکلاتی در مسیر نصب تجهیزات در بازار به دلیل قوانین دست و پاگیر از جمله قوانین میراثی وجود دارد؛ اگر قرار باشد تجهیزاتی در بدنه بازار نصب شود باید مجوز میراث فرهنگی داشته باشد. پیگیر رفع این مشکلات از طریق جلسات متعددی که توسط مسئولان ذی‌ربط حوزه قوه قضاییه برگزاری می‌شود هستیم تا بتوانیم ایمنی بازار معروف شیراز را تا حد اطمینان بالا ببریم و از بروز هرگونه حادثه احتمالی در بازار پیشگیری کنیم.

در حال حاضر چه مشکلاتی در زمینه انجام اقدامات ایمنی وجود دارد؟

باید متولی ایمنی بازار مشخص و فردی به عنوان مشاور برای این موضوع معرفی شود تا به صورت تمام‌وقت بر مباحث ایمنی و موارد دیگر از جمله جوشکاری، تراشکاری و ... در حجره‌ها که توسط صاحبان مغازه‌ها انجام می‌گیرد، در بازار حضور داشته باشد چراکه هرگونه اقدامی در بازار و مغازه‌ها قطعاً باید با هماهنگی سازمان آتش‌نشانی و حوزه ایمنی صورت گیرد.

فاصله زمانی رسیدن مأموران آتش‌نشانی به بازار وکیل چه قدر است؟

ایستگاه‌های آتش‌نشانی را طوری پیش‌بینی کرده‌ایم که نزدیک به یکدیگر بوده که هر ایستگاه نقشه‌های عملیاتی مربوط به خود را دارد؛ نزدیک‌ترین ایستگاه به بازار وکیل در سه راه پیروزی قرار دارد؛ در مجموع از طریق چهار ایستگاه به بازار دسترسی داریم؛ در صورتی‌که در بخش جنوبی بازار وکیل حادثه‌ای رخ دهد از اولین ایستگاه می‌توانیم در کمتر از سه دقیقه در محل حاضر شویم.

با توجه به حادثه آتش‌سوزی بازار تبریز، کسبه بازار وکیل نگرانی ندارند؟

پس از اتفاق بازار تبریز، در چندین نوبت تعدادی از اعضای هیئت امنای بازار تماس‌هایی مکرری با سازمان آتش‌نشانی داشته‌اند که راهمناییهای لازم صورت گرفته است. نکته مهم این است که خود کسبه بازار باید کمک کنند تا از بروز هرگونه حادثه احتمالی در بازار جلوگیری شود.

یکی از مشکلاتی که در بازار وکیل شیراز با آن مواجه هستیم این است که برخی از کسبه‌ها با قرار دادن اجناس خود مقابل حجره‌ها و ایجاد سدمعبر، از عبور و مرور شهروندان در بازار جلوگیری می‌کنند. قرار دادن اجناس مقابل مغازه‌ها هم به نوبه خود خطرساز و خطرناک است؛ همچنین سایبان‌هایی که مقابل حجره‌های بازار نصب می‌شود می‌تواند در صورت ایجاد هرگونه جرقه یا شعله آتش، منجر به بروز آتش‌سوزی بزرگی شود. خوشبختانه در سنوات گذشته با صحبت‌ها، آموزش‌های لازم و برخوردهای جدی با کسبه، رعایت موارد ایمنی نسبت به قبل بهتر شده است؛ البته کافی نیست و نیازمند اصلاحات بیشتری است.

همکاری کسبه برای ایمن سازی بازار چقدر است؟

از کسبه بازار درخواست دارم کار با خاموش‌کننده‌ها که دوره‌های آموزشی آن به صورت رایگان توسط آتش‌نشان‌ها برگزار می‌شود و همچنین بهینه‌سازی بازار را فراگیرند؛ هر اندازه سازمان‌های متولی این امر برای ایمنی بازار تلاش کنند اما در صورتی‌که خود بازاریان اقدامات لازم را انجام ندهند قطعا دچار مشکل می‌شویم.

کد خبر 378004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.