۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴
باید به دانشگاه اعتماد شود

نجفقلی حبیبی گفت: همه باید در دانشگاه احساس کنند که برابر هستند و دانشجو با معیار توانایی علمی سنجیده می‌شود نه مسائل سیاسی. اگر مسائل سیاسی معیار شود، افراد نالایق بلدند از این فرصت‌ها به خوبی استفاده کنند.

به گزارش ایمنا نجفقلی حبیبی، عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، با اشاره به اظهارات رهبر انقلاب درباره وجود جریانی برای ناامیدسازی نخبگان علمی کشور اظهار کرد: انتقال دانشجویان از کشورمان به سایر دانشگاه‌ها سال‌هاست که انجام می‌شود. گاهی خود دولت دانشجویان را بورس می‌کند و گاهی هم خود دانشجویان به صورت شخصی به دانشگاه‌های معتبر دنیا رفته و آنجا تحصیل می‌کند. دانشگاه‌های خوب دنیا هم دنبال جذب استعدادهای خاورمیانه از جمله دانشجویان کشورمان هستند.

وی ادامه داد: البته جریانی هم وجود دارد که دانشجویان را از تحصیل در کشور ناامید می‌کند، اما اینگونه نیست که همه اساتیدی که دانشجویان را به تحصیل در دانشگاه‌های معتبر دنیا تشویق می‌کنند، سوءنیت داشته باشند، بلکه از سر خیرخواهی دانشجویان را تشویق می‌کنند که در دانشگاه‌هایی تحصیل کنند که امکانات علمی بیشتری دارد؛ زیرا در دانشگاه‌های کشور همه امکانات علمی لازم وجود ندارد. من همه کسانی که دانشجو را تشویق می‌کنند به خارج از کشور برود، متهم نمی‌کنم؛ زیرا امکانات در دانشگاه‌های ما برای تحقیقات کافی نیست و نمی‌گویم این افراد از سر عناد این کار را می‌کنند.

حبیبی با اشاره به اینکه وقتی دانشجو به کشور باز نمی‌گردد این کشور است که ضرر می‌کند، خاطرنشان کرد: ۲۵ سال برای یک فرد در کشور هزینه می‌شود اما دانشگاه خارجی با هزینه برای چهار یا پنج سال دانشجو را در اختیار گرفته و از استعداد او استفاده می‌کند و کشور از این ظرفیت بی بهره می‌ماند. من معتقدم برای حل این مشکل باید بودجه دانشگاه‌ها تقویت شود تا مثلاً دانشجویان مقطع دکتری حقوق معادل کارمند رسمی دانشگاه را دریافت کنند و در کنار استاد خود به تحقیق بپردازند. در مسیر همین تحقیقات است که نوآوری ایجاد می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اگر برای دانشجو انگیزه کافی ایجاد شود پس از تحصیل در دانشگاه‌های خارج به کشور باز خواهد گشت، گفت: اما اگر این امکانات فراهم نشود دانشجو به کشورمان باز نمی‌گردد. ما اگر می‌خواهیم تحولی در عرصه علم و نوآوری ایجاد کنیم، باید از دانشگاه شروع کرده و به دانشگاه انگیزه بدهیم. من معتقدم بودجه دانشگاه باید از درآمد ناخالص ملی افزایش یابد. البته در گذشته این اتفاق افتاد، اما به جای اینکه پول به دانشگاه داده شود به وزارتخانه‌های مرتبط با علم و صنعت داده شد، اما بازدهی لازم به دست نیامد.

این عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها اظهار کرد: برای مقابله با ایجاد یاس در دانشگاه‌ها باید تلاش شود که امید اساتید دانشگاه افزایش یابد؛ زیرا آنها می‌توانند امیدواری دانشجویان را افزایش دهند. ما اساتید بسیار خوبی داریم اما وقتی امکانات فراهم نباشد بازدهی لازم را نخواهند داشت. از سویی همه باید در دانشگاه احساس کنند که برابر هستند و دانشجو با معیار توانایی علمی سنجیده می‌شود نه مسائل سیاسی. اگر مسائل سیاسی معیار شود، افراد نالایق بلدند از این فرصت‌ها به خوبی استفاده کنند.

وی ادامه داد: تاکید من این است که دانشگاه برای مدیران جامعه یک محل برای حل مسائل کشور باشد همانطور که رئیس‌جمهور حل مسئله سیل را به دانشگاه سپرد. اگر به دانشگاه اعتماد شود و دانشگاه محلی برای ارائه راه‌حل‌های کشور باشد، اساتید و دانشجویان با جان و دل کار خواهند کرد. اکنون دانشگاه از این ناراضی است که علم مبنای مدیریت کشور نیست.

حبیبی خاطرنشان کرد: ما برای رسیدن به اهدافی که رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح کردند امکانات خوبی داریم، اما این امکانات باید در اختیار دانشگاه قرار گیرد. علم باید مبنای تصمیم گیری‌ها باشد نه اینکه اشخاص تصمیم گیری کنند. باید علم پاسخگوی مسائل کشور باشد نه اینکه مسائل سیاسی بر مسائل علمی چیره شود. جریانی هم دنبال ناامید کردن دانشگاهیان هستند اما اگر به دانشگاه اهمیت داده شود، این جریان نمی‌تواند موفق باشد.

منبع: ایسنا

کد خبر 377982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.