از رهاسازی غم‌خورک‌ها تا حال خوب کیجا

آخرین وضعیت پلنگ های باغ وحش ارم ، تولد هفت گوزن زرد ایرانی، رهاسازی یک سنجاب در نجف آباد، مشاهده یک قلاده سیاهگوش در آق‌داغ خلخال، بررسی علت مرگ فک های خزری و جوجه‌آوری فلامینگوها را در بسته خبری محیط زیست این هفته ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان معماریان دامپزشک پارک طبیعی پردیسان در رابطه با آخرین وضعیت پلنگ‌های باغ وحش ارم اظهار کرد: در حال حاضر شرایط جسمانی دو پلنگ در اسارت باغ وحش ارم مناسب است. به گفته وی "کیجا" پلنگ ماده که هم اکنون باردار است، تیرماه توله خود را به دنیا خواهد آورد و از نظر جسمانی در وضعیت خوبی قرار دارد. تغذیه پلنگ ماده باغ وحش ارم به دلیل باردار بودن دو برابر شده است و امیدواریم این گونه نادر و در خطر انقراض در سلامت کامل توله خود را به دنیا بیاورد. جفتگیری پلنگ‌های باغ وحش ارم در روزهای متعددی بود و به همین دلیل تخمین  می‌زنیم زمان زایمان در اوایل تیر ماه سال جاری باشد.

رهاسازی یک سنجاب در زیستگاه‌های طبیعی شهرستان نجف‌آباد

یک سنجاب که از سوی یک فرد دوستدار حیوانات در شهرستان نجف‌آباد خریداری  شده و به اداره حفاظت محیط زیست نجف آباد تحوبل داده شده بود پس از اطمینان از سلامت حیوان، توسط محیط‌بانان در زیستگاه‌های این شهرستان رهاسازی شد و به دامان طبیعت بازگشت.

تولد هفت گوزن زرد ایرانی در پناهگاه حیات وحش ساری از ابتدای امسال

از ابتدای امسال هفت گوزن زرد ایرانی در پناهگاه حیات وحش ساری متولد شده‌اند. گوزن زرد ایرانی در آستانه انقراض قرار دارد. این گونه جانوری بومی در چندین پناهگاه حفاظت شده در سراسر ایران محافظت می‌شود. از آغاز سال ۱۳۹۸ تا کنون هفت راس گوزن زرد ایرانی در پناهگاه حیات وحش دشت‌ناز ساری متولد شده‌اند.

مشاهده یک قلاده نادر سیاهگوش در آق‌داغ خلخال

یک قلاده کمیاب سیاهگوش در حاشیه منطقه حفاظت شده آق‌داغ خلخال و در محدوده روستای مجره از توابع شهرستان خلخال مشاهده شد. این سیاهگوش به یک گله گوسفند حمله کرده و پس از زخمی کردن یک راس گوسفند با رسیدن چوپان و سگ گله به بالای درخت بلوط پناه برده بود که توسط چوپان تصویر برداری شده است.

جلوگیری از فاجعه با هوشیاری محیط‌بانان

وحیدپور مردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: محیط‌بانان شهرستان زهک با همکاری نیروی انتظامی موفق به توقیف یک خودروی سواری که اقدام به حمل غیراصولی لاشه تعداد زیادی مرغ گوشتی کرده بود، شدند.

به گفته وی از آنجائیکه این امر باعث به خطر افتادن بهداشت عمومی و سلامت جامعه می شود و از طرف دیگر مرغداری‌ها در صورت بروز تلفات باید با هماهنگی اداره دامپزشکی نسبت به دفن بهداشتی لاشه در سپتیک مرغداری اقدام کنند که این امر هم اتفاق نیفتاده بود؛ احتمال اینکه متخلف مذکور قصد تزریق لاشه‌ها به بازار کشتار روز و فروش آن‌ها را داشته شدت گرفت.

پورمردان خاطرنشان کرد: لاشه‌ها با نظارت نیروی انتظامی، اداره حفاظت محیط زیست و اداره دامپزشکی در حاشیه شهر در محلی مناسب و در گودالی که به وسیله بیل مکانیکی به عمق سه متر حفر گردید و طبق ضوابط زیست محیطی مدفون شد.

۶۰ میلیون متر مکعب حقابه بختگان به مرور رهاسازی می‌شود

سعید محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه ۶۰ میلیون متر مکعب حقابه بختگان است که به مرور رهاسازی می‌شود، گفت: با وجود بارش‌ها تالاب‌ها و دریاچه‌های استان برای زنده ماندن نیاز به دریافت حق آبه دارند.

وی با بیان اینکه بررسی موضوع حق آبه‌های استان دوباره در دستور کار  قرار گرفته است، افزود: متولی رهاسازی حقابه جهاد کشاورزی است و سازمان حفاظت محیط زیست فقط می‌تواند در صورت عدم احقاق این حق‌آب به دستگاه قضائی شکایت کند.

محمودی همچنین با اشاره به موضوع عکسی که به عنوان پلنگ ایرانی منتشر شده بود، گفت: با عکاس انتشار دهنده و رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان فسا با عنوان تائیدکننده تصویر برخورد شده و  وی از مسئولیت خود برکنار شده است.

دستگیری سه شکارچی در موته به همراه لاشه یک قوچ وحشی

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان از دستگیری سه شکارچی همراه با لاشه یک قوچ وحشی در پارک ملی و پناهگاه حیات وحش موته و کشف و ضبط اجزای بدن سه راس آهو در منزل یکی از متخلفان خبر داد. پس از بررسی ها و هماهنگی با مقام قضایی از منزل یکی از متخلفان بازرسی به عمل آمد که اجزای بدن سه راس آهو که قبلا شکار شده بود نیز کشف و ضبط شد و متخلفان همراه با پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

علت دقیق مرگ فک‌های خزری در سواحل گیلان مشخص شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به مرگ دو قلاده فک خزری در اوایل فروردین امسال در رودسر گفت: علت مرگ این دو قلاده فک خفگی در آب بر اثر گیرافتادن در تور ماهیگیران تشخیص داده شده است.

اوایل فروردین امسال لاشه دو نوزاد فک خزری در پره صیادان رودسری افتاد که بدن آن‌ها پوشیده از کرک سفید بود که بعد از کشف اجساد مراحل مربوطه برای تشخیص عامل دقیق مرگ آن‌ها توسط کارشناسان آغاز شد. محمدپور به نتایجی که پس از انجام تحقیقات به دست آمده اشاره کرد و افزود: بر اساس گزارش بیومتری و کالبدشکافی هیچگونه علائم ضرب و جرح بر روی لاشه‌ها دیده نشد و علت مرگ دو قلاده فک خزری پیدا شده در رودسر خفگی در آب بر اثر گیرافتادن در تور ماهیگیران اعلام شد.

پاکسازی حاشیه دریاچه شورابیل اردبیل از ته سیگار

به همت جوانان و اعضای سمن زیست‌محیطی «جمعیت پاکبانان جوان» و مشارکت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اردبیل در یک حرکت خودجوش زباله و ته سیگاری که نابود کننده بی صدای محیط زیست است از حاشیه دریاچه شکار ممنوع شورابیل پاکسازی شد.
محوطه مزار مطهر شهدای گمنام و فضای سبز اطراف کتابخانه مرکزی اردبیل و حاشیه دریاچه شورابیل از زبالههای نایلونی و پلاستیکی و ته سیگارهای رهاشده جمع‌آوری شد. این برنامه با هدف ایجاد فرهنگ دفع صحیح زباله و خودداری از انداختن زباله در محیط زیست و جلب توجه آحاد جامعه به مضرات آلودگی ناشی از پرتاب ته سیگار در معابر عمومی و پارکها است.

شمار فلامینگوهای دریاچه ارومیه به ۴۵۰۰۰ بال می‌رسد

امید یوسفی رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: پیش بینی می شود ۱۰ هزار بال فلامینگو به جمعیت این پرندگان در دریاچه ارومیه اضافه شود. سطح تراز دریاچه ارومیه طی دو ماه اخیر افزایش امیدوار کننده ای داشته است و طبق سرشماری سال گذشته تعداد ۳۵ هزار فلامینگو در دریاچه ارومیه زندگی می کردند که با توجه به شرایط زیستی مساعد پیش بینی می شود با جوجه آوری تعداد این پرنده به ۴۵ هزار بال برسد.

وی با بیان اینکه فلامینگو در اواخر اسفند به دنبال محلی برای آشیانه سازی و جوجه آوری است و قبل از افزایش تراز دریاچه ارومیه محل مساعد خود را انتخاب کرده تصریح کرد: افزایش تراز دریاچه از فرودین ماه صورت گرفته که این گونه پرنده پیش از این زمان اقدام به آشیانه سازی کرده بود لذا پس از سرشماری این پرنده در فصل پاییز می توان تاثیر واقعی تغییرات بهبود شرایط دریاچه را بر تعداد فلامینگو ها به شکل قطعی اعلام کرد.

حمله دو قلاده پلنگ به یک گله گوسفند در ارتفاعات سفیدکوه سلسله

در این حمله ۱۰ راس میش و دو راس قوچ تلف شدند که بنابر اظهار نظر دامدارانی که در محل حضور داشتند این تعداد گوسفند توسط دو قلاده پلنگ دریده شدند. خوشبختانه دامداران با آگاهی از اهمیت این گونه در چرخه حیات وحش و با وجود داشتن سلاح شکاری از هرگونه آسیب به این حیوانات ارزشمند خودداری کرده بودند.

تکذیب قطع درختان ارسباران

به گفته حمید ظهرابی معاون سازمان حفاظت محیط زیست  چوب هایی که از  آذربایجان شرقی قاچاق می‌شوند از منطقه ارسباران نیست و براساس گزارش‌ها، چوبی که از این منطقه خارج می‌شود چوب‌های کشت شده در باغات و مزارع توسط کشاورزان هستند. در استان آذربایجان شرقی بررسی هایی درباره قاچاق چوب از ارسباران صورت گرفته و آنچه که به سازمان محیط زیست گزارش شده تکذیب قطع درختان این منطقه حفاظت شده است. مکاتباتی با استان در این خصوص صورت گرفته است تا موضوع به صورت شفاف بررسی شود.

رهاسازی دو بوتیمار پس از تیمار

دو قطعه بوتیمار که از ناحیه پا و بال آسیب دیده بودند پس از درمان در منطقه حفاظت شده کرکس رها سازی شدند. این دو بوتیمار از سوی دوستداران حیات وحش به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تحویل داده شده بودند، که پس از درمان و بررسی های کارشناسی و حصول اطمینان از سلامت جسمانی و قابلیت پرواز، توسط محیط بانان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نطنز در زیستگاه طبیعی منطقه حفاظت شده کرکس رها سازی شد. نام دیگر این گونه پرنده  غم‌خورک یا ( مرغ غصه) است.

توضیحات کلانتری درباره صدور مجوز شکار برای شکارچیان خارجی

عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با مجوزهای شکار برای شکارچیان خارجی اظهار کرد: شکار بخشی از محیط زیست است و برای حفظ حیات گله های حیات وحش و توازن بین گله ها باید انجام شود. با توجه به محدودیت منابع آبی و غذایی اگر گله بیش از حد متراکم باشد خودش باعث تضعیف و شیوع بیماری‌ها می‌شود و از بین می‌رود.

براساس ضوابط کارشناسی، در یک گله‌ای که ۱۰۰ گونه ماده وجود دارد وجود ۲۰ الی ۳۰ راس گونه نر کفایت می‌کند و اگر تعادل ازبین رود تعادل غذایی نیز برهم خواهد خورد در نتیجه حیوان بیمار شده و ازبین می‌رود.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: براساس آمارها، جمعیت گونه های ماده در زیستگاه های کشور کمتر از  هزار راس بود که این به معنای آن است که جمعیت نرها کمتر از  یک درصد جمعیت ماده هاست و صدور مجوز شکار برای حفظ زیستگاه و جمعیت گله های حیات وحش  با تصمیم متخصصان ذی ربط صورت گرفت .

در رابطه با مجوزهای شکار اگر غیرعلمی رفتار شود حق با مردم خواهد بود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با صدور مجوزهای شکار نیز گفت: درآمد مجوزهای شکار طبق قانون شکار تخلف به حساب نمی‌آید به گونه‌ای که هزینه شکار یک شکارچی خارجی در ایران ۲۰ برابر یک شکارچی داخلی است چرا که ارزش برخی از شکارها به ۲۰ هزار دلار نیز می‌رسد که بخشی از این درآمد در منطقه شکار، بخشی صندوق محیط زیست و بخشی نیز به دولت اختصاص می‌یابد.

کلانتری اظهار کرد: برای تهیه غذای حیات وحش باید برنامه داشته باشیم و تهیه این غذا باید از درون سرزمین و زیستگاه باشد که تمام این موضوعات به صورت علمی باید بررسی شود. 

کد خبر 377716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.