حمایت عاطفی  در ایام امتحانات اضطراب دانش‌آموز را کاهش می‌دهد

یک مشاور خانواده گفت: محیط خانواده و جو عاطفی حاکم بر آن باید دور از تنش‌ و مشاجره باشد و در صورتی که فرزندتان از موفقیت در یکی از امتحانات رضایت خاطر نداشت، او را مورد حمایت قرار دهید و از سرزنش او خودداری کنید.

بیژن براتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص دلایل اضطراب فرزندان در زمان امتحانات اظهار کرد: اضطراب امتحان یکی از مشکلات دانش‌آموزان و والدین آنها در ایام برگزاری امتحانات است چرا که اضطراب در جلسه امتحان می‌تواند منجر به کاهش عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان شود.

وی با اشاره به اینکه اضطراب امتحان نوعی خودمشغولی ذهنی است، افزود: این خودمشغولی ذهنی با خود پنداره ضعیف و تردید فرد درباره توانایی‌های خود مشخص می‌شود که غالباً با شناخت منفی، عدم تمرکز حواس، واکنش‌های جسمانی نامطلوب و افت تحصیلی همراه است.

این مشاور خانواده با بیان اینکه درجات کمی از اضطراب برای پیشبرد زندگی، طبیعی است، تصریح کرد: اما مقدار زیاد اضطراب مانع پیشرفت است و حتی توانایی انجام صحیح کار را از فرد مضطرب می‌گیرد.

نشانه‌های جسمی افراد مضطرب

وی در خصوص نشانه‌های جسمانی اضطراب گفت: لرزش، عرق کردن دست‌ها و بدن، افزایش ضربان قلب، کوتاهی تنفس، تنش عضلات، سرخ شدن یا گیج شدن، از دست دادن رشته افکار، ناراحتی گوارشی، صدای لرزان از نشانه‌های این اختلال است.

براتی در خصوص دلایل اضطراب دانش‌آموزان اظهار کرد: عوامل مختلفی شامل عوامل شخصیتی، خانوادگی و آموزشگاهی از دلایل اضطراب است که در عوامل شخصیتی مواردی همچون عزت و اعتماد به نفس پایین فرد، احساس بی‌کفایتی، آرمانگرایی، نبود انگیزش تحصیلی باعث اضطراب است.

وی در خصوص عوامل خانوادگی اضطراب گفت: سختگیری بیش از حد والدین در امور تحصیل، انتظارات نامعقول و بیش از حد توان دانش‌آموزان، الگوهای خشک و غیرقابل انعطاف فرزندپروری، تنبیه و سرزنش و نبود تشویق از دلایل خانوادگی اضطراب است.

انتظارات نابجای معلمان دلیل آموزشگاهی اضطراب

این مشاور خانواده انتظارات نابجای معلمان را از دلایل آموزشگاهی اضطراب دانست و افزود: دروس و امتحانات مشکل، مراقبین امتحان، محدودیت‌های زمانی و محیط نامناسب در جلسه امتحان و وجود عوامل مزاحم مثل سروصدا، نور و تهویه نامناسب از عوامل آموزشگاهی این اختلال است که باید معلمان و مدیران بدان توجه کنند.

وی اضطراب امتحان را یکی از انواع اضطراب‌ها دانست و خاطرنشان کرد: اولیا، سیستم آموزش‌وپرورش و خود دانش‌آموز با هماهنگی یکدیگر می‌توانند نقش موثری در کاهش اضطراب داشته باشند.

براتی با تاکید بر لزوم فراهم کردن محیط فیزیکی آرام و بی‌صدا برای مطالعه دانش‌آموز گفت: باید ساعات تماشای برنامه‌های تلویزیونی را هم تا حد امکان کاهش داد و از ایجاد ترس و دلهره بیجا در بچه‌ها خودداری کرد همچنین والدین به استراحت و خواب دانش‌آموز توجه کنند و وظایف خانگی محوله به دانش‌آموز را حذف یا کاهش دهند.

این مشاور خانواده با تاکید بر نیاز به حمایت عاطفی از فرزندان در ایام امتحانات تصریح کرد: محیط خانواده و جو عاطفی حاکم بر آن باید دور از تنش‌های عاطفی و مشاجره باشد و در صورتی که فرزندتان از موفقیت در یکی از امتحانات رضایت خاطر نداشت، او را مورد حمایت قرار دهید و از سرزنش او خودداری کنید.

وی با تاکید بر اینکه نباید از فرزندان توقعات بیجا و بر آن‌ها فشار بیش از حد برای مطالعه داشت، اظهار کرد: والدین باید سعی کنند در ایام امتحانات، رفت‌وآمد و میهمانی‌های خانوادگی تعطیل یا محدود شود.

به دانش‌آموز اجازه استراحت و تفریح دهیم

براتی با اشاره به اینکه باید به دانش‌آموز اجازه استراحت و تفریح لازم داده شود، افزود: انتظارات بالا و بیش از حد از فرزندان می‌تواند در ایجاد اضطراب و شدت‌بخشی آن موثر باشد پس انتظارات مذکور را تعدیل نمایید.

وی با بیان اینکه کمالگرایی بیش از حد و وسواس شدید خانواده برای کسب نمرات بالا توسط فرزند عامل ایجاد اضطراب است، گفت: والدین از مقایسه فرزندان با یکدیگر پرهیز کنند و از تأکید بیش از حد بر درس خواندن اجتناب کنند و با اطمینان‌بخشی به دانش‌آموز در آنان ایجاد انگیزه نموده و با ارائه پاداش و تقویت‌های مطلوب آنها را تشویق به مطالعه کنند.

این مشاور در خصوص مواردی که مدرسه و معلمان باید رعایت کنند، اظهار کرد: اگر معلم مضطرب باشد اضطراب به دانش‌آموزان سرایت می کند و معلمان می‌توانند با در نظر گرفتن فرصتی، قبل از امتحان به منظور رفع اشکال از سطح اضطراب بکاهند همچنین نباید سوالات امتحانی گمراه کننده و دوپهلو باشد.

کد خبر 377480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.