"علی (ع) قرآن ناطق است"

پرداختن به زندگی ائمه اطهار همواره با سختی‌های بسیار ی به لحاظ بعد مطالعاتی و نمایش آن همراه بوده است. پس از انقلاب اسلامی برخی از کارگردانان به سراغ ساخت آثاری درباره ائمه از جمله امام علی(ع)، امام رضا(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و پیامبر اسلام رفتند و آثاری در خور در تلویزیون و سینما ساختند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فیلم سینمایی امام علی (ع) که برداشتی از سریالی با همین عنوان است را می‌توان یکی از آثار ماندگار در تاریخ سینما دانست که به کارگردانی داوود میرباقری و با بازی داریوش ارجمند، مرحوم مهدی فتحی، بهزاد فراهانی و ویشکا آسایش پیرامون جنگ‌های حضرت علی (ع) با مخالفان خود تا به شهادت رسیدن آن حضرت می‌گذرد.

فیلم سینمایی امام علی (ع) که روایتی با محوریت رشادت‌های مالک اشتر است از اواخر دوران خلافت عثمان آغاز می‌شود. زمانی که پیراهن عثمان را پس از مرگش بر سر نیزه می‌زنند و معاویه مردم شام را به خونخواهی عثمان علیه امام علی (ع) تحریک می‌کند تا به خلافت رسیدن امام علی (ع) را ناحق جلوه دهد.

جنگ جمل دیگر جنگی است که در فیلم سینمایی امام علی (ع) به آن پردخته می‌شود؛ جنگی که عایشه همسر پیامبر که با امام علی (ع) به دشمنی بر می‌خزد در رأس آن است و در نهایت، پیروز این جنگ، امام علی (ع) است و عایشه به مدینه بازگردانده می‌شود.

جنگ صفین و جنگ نهروان از دیگر جنگ‌هایی است در فیلم روایت می‌شود تا نهایتاً به توطئه‌های عمر و عاص و معاویه برای کشتن امام علی (ع) می‌رسد. عمر و عاص و مشاوره‌های حیله گرانه اش به معاویه، موجب آن شد تا سه تن از خوارج برای اعتراض به وضعیت مسلمانان، دست به قتل سران مسلمین بزنند تا خلافت به معاویه برسد.

قطام، نام زنی بود که پدر و برادرش را در جنگ نهروان از دست داده و به دنبال انتقام گیری از حضرت علی (ع) بود. ابن ملجم که خواستار ازدواج با قطام بوده است، بنا به خواست قطام، برای کشتن امام علی (ع) مصمم می‌شود. مهریه قطام، قتل حضرت علی (ع) بود.

سریال امام علی (ع)، اولین سریال مذهبی بود که در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ساخته شد. حساسیت موضوع و کمبود امکانات موجب شد که ساخت این سریال قریب به پنج سال زمان ببرد. اینکه علی قرآن ناطق است در روایت‌های بسیاری نقل شده است اما چیزی که در فیلم می‌بینیم، چرایی این توصیف است. در اولین فیلم مذهبی و زندگینامه‌ای صدا و سیما، به چشم می‌بینیم که چرا امام علی (ع) عادل است و بهای عدالت او، چیست.

فیلم از زمانی آغاز می‌شود که عثمان مرده است و سرانجام حضرت علی (ع) به عنوان خلیفه چهارم، به تخت خلافت می‌رسد و بالافاصله پس از آنکه ولی مسلمین می‌شود می‌خواهد که حق مردم و چپاول‌های عثمان از بیت المال را پس بگیرد.

ایشان می‌خواهد حق مردمی را به خودشان بازگرداند که انگار، عادت کرده‌اند که حقشان خورده شود و صدایشان درنیاید و به جای آنها، صاحب منصبان، از دانه دانه گندم‌هایشان گرفته تا حقوقشان را چپاول کند.

هنگامی که در نبرد صفین، باخدعه عمر و عاص با بازی مرحوم مهدی فتحی، لشکریان معاویه قرآن‌ها را پاره کردند و بر سر نیزه‌ها زندند، سپاه حضرت علی (ع) به فرماندهی مالک اشتر، از جنگ خودداری کرد چرا که فکر می‌کردند با کلام خدا نباید جنگید.

در این جنگ بود که مالک اشتر، با بازی به یاد ماندنی داریوش ارجمند، بر سر لشکریانش فریاد می‌کشد: علی قرآن ناطق است تا سرانجام این جنگ به متارکه کشیده شود.

روایت تاریخی این فیلم، به خودی خود به شدت پر از ماجراست اما به تصویر کشیدن این روایات تاریخی و دیدن شخصیت‌های تاریخی، جاذبه بیشتری نسبت به خواندن تاریخ دارد.

برای نسلی که امروزه به واسطه پیشرفت امکانات، با سرگذشت تاریخی دین خود بیشتر آشنا شده‌اند، دیدن فیلم امام علی (ع) از چند جهت نقطه عطف محسوب می‌شود؛ به گواه تاریخ، مردمان کوفه؛ همواره پشت ولیشان را خالی کرده‌اند. امام علی (ع) برای متحد کردن مسلمین، کمتر از فرزندش حسین، بی مهری و رنج نبرد.

امام علی (ع) و حق طلبی ها و جریانات تارخی که در زمان امامت و خلافت او می‌گذرد، سرآغاز ظلم‌ها و ستم هایی است که در حق همه‌ی امامان در راستای احقاق حق امت مسلمان اتفاق می افتد.

فیلم امام علی به خوبی نشان می‌دهد که مرز میان فریب و ایمان تا چه حد باریک است و تنها افراد کمی می‌توانند ایمان راستین خود را حفظ کنند و نگذارند از خودشان، ضربه بخورند؛ چنانکه مالک اشتر در جریان یکی از جنگ‌ها می‌گوید: دندان لق، در دهان خودی است!

کد خبر 377344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.