رنگی که به کالبد نمادها جان می‌دهد

یک کارشناس شهرسازی گفت: چگونگی مکان گزینی سمبل‌ها، نوع طراحی، ساختار و رنگ‌آمیزی آن تاثیر بسزایی بر فضای شهری و شهروندان دارد.

همایون نورایی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: المان یا سمبل‌های شهری به دو دسته زیبا شناختی و عملکردی تقسیم می‌شود، المان‌های زیبا شناختی محیط شهری را از حالت خشک و شکننده خارج و روح زندگی را در فضاهای شهری جاری می‌کند.

وی افزود: در طراحی سمبل‌های زیبا شناختی باید به مشخصه‌هایی مثل نورپردرازی و نوع طراحی اشکال هندسی نماد توجه شود، چنانچه مشخصه نورپردازی برای یک سمبل شهری در نظر گرفته نشود، این نماد در شب عملا بلا استفاده است.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه المان‌های عملکردی حاوی پیامی متفاوت برای شهروندان است، خاطرنشان کرد: المان‌های شهری به دو دسته ساده و پیچیده تقسیم می‌شود، المان‌های ساده مفهومی واضح و پیامی روشن برای شهروندان دارد و استنتاج افراد مختلف از آن مشترک است در حالی که المان‌های پیچیده در عصر پسا ساختار گرایی یا ساختار زدایی، از نظر ساختاری و کالبد متفاوت است.

نورایی ادامه داد: مدیریت شهری درصدد است تا با نصب المان‌های ساده فرهنگ مشخصی را در بین شهروندان ترویج دهد، اما افراد مختلف بر اساس مقتضیات ذهنی خود، برداشت‌های متفاوتی از المان‌های پیچیده دارند، این المان‌های پیچیده نباید در معابر درجه یک و شریان‌های اصلی شهر قرار بگیرد زیرا تمرکز مخاطب را به خود جلب کرده و موجب بروز تصادف می‌شود.

وی با بیان اینکه سمبل‌های شهری به لحاظ کوچکی و بزرگی به المان‌های نقطه‌ای و پهنه‌ای تقسیم می‌شود، عنوان کرد: مجسمه‌هایی که در سطح شهر نصب می‌شود نقطه‌ای و کوچک مقیاس است، اما ساختمان‌هایی مثل برج میلاد در شهر تهران جز سمبل‌های بزرگ مقیاس و پهنه‌ای محسوب می‌شود، هرچقدر ساختار و مفهوم المان‌ها با فرهنگ، اجتماع و اقتصاد شهر عجین‌تر باشد تاثیر سمبل و المان به کار رفته بیشتر است.

این کارشناس شهرسازی ادامه داد: مکان‌گزینی المان‌ها باید به گونه‌ای باشد تا در تیررس شهروندان قرارگرفته و شرایط را برای خوانایی بهتر شهر فراهم کند.

نورایی با تاکید بر اهمیت مکان گزینی درست المان‌های شهری، خاطرنشان کرد: المان‌های ساده باید در شریان‌های درجه یک نصب شود، اما قرارگیری سمبل‌های پیچیده در سطح محله یا ناحیه‌ شهری تمرکز شهروندان را برای درک بهتر مفهوم نماد جلب می‌کند در حالی که نصب المان‌های ساختاری یا پیچیده به دلیل کاهش تمرکز مخاطب، در معابر اصلی توصیه نمی‌شود.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: متاسفانه مشخصه رنگ در طراحی المان‌های شهری در نظر گرفته نمی‌شود و سمبل‌های شهری غالبا بی رنگ، فلزی و بی روح است در حالی که رنگ المان غنای عمیقی از نظر بصری و مفهومی به نمادهای شهری می‌دهد.

کد خبر 377248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.