کیپ‌تاون چگونه "روز صفر" را شکست داد؟

در فصل بهار ۲۰۱۸، خبرهایی از بحران آب در شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی در سراسر جهان منتشر شد که البته خیلی زود هم از سر تیتر خبرها کنار رفت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در ژانویه ۲۰۱۸ مقامات رسمی با اعلام این که شهر کیپ‌تاون با چهار میلیون جمعیت تنها برای سه ماه دیگر آب در اختیار دارد، جهان را حیرت‌زده کردند. مسئولان محلی روز ۱۲ آوریل ۲۰۱۸ را "روز صفر" نامیدند؛ این روز بزرگ‌ترین شکست تامین آب ناشی از خشکسالی در تاریخ مدرن این شهر بوده است.

با این حال، با گذشت یک سال چنین به نظر می‌رسد که کیپ‌تاون بدون بستن آب بر شهروندان و با وجود منبع اندک آب، توانسته است از فاجعه بی‌آبی جلوگیری کند. اما پرسشی که ذهن همه را مشغول کرده این است که چگونه کیپ‌تاون توانست در مقابل «روز صفر» مقاومت کند؟

تاکنون اقدامات زیادی برای جلوگیری از فاجعه بی‌آبی در این شهر انجام گرفته است. به عنوان مثال، در فوریه ۲۰۱۸ دولت اختصاص آب در زمین‌های کشاورزی را محدود کرد و مصرف آب را تنها مختص مردم دانست. در همان ماه، کشاورزان نیز متحد شدند تا آب اضافی ذخیره شده برای اهداف کشاورزی را به شهرها بفرستند. علاوه براین، دولت تعرفه آب را افزایش داد و مصرف آن برای استخرها، چمن زارها و سایر منابع غیر ضروری را ممنوع اعلام کرد. همچنین دولت در ژانویه ۲۰۱۸ یک سیستم جدید فشار آب به کارگرفت و در ‌نتیجه ۱۰ درصد از مصرف آب شهری را کاهش داد.

از اقدامات مفید دیگری که شهرداری کیپ‌تاون انجام داد تشکیل کمپین آگاه سازی از خشکسالی در سال ۲۰۱۷ بود به این صورت که به طور هفتگی سطح آب سد منطقه و مصرف آب را اندازه می‌کرد و آمار را روی تابلوهای الکترونیکی نصب شده در بزرگ‌راه‌ها و آزادراه‌ها نشان می‌داد تا عموم مردم را از میزان آب باقی مانده آگاه کند. علاوه‌ براین، به هر خانواده یک نقشه مصرف آب اختصاص داده شد که مردم می‌توانستند مصرف آب خود را با همسایه‌هایشان مقایسه کنند.

اگرچه راه‌حل‌های تکنیکی اجرا شده توسط شهرداری برای کنترل مصرف آب بسیار مفید و مهم بود، با این حال همکاری مردم، تجار و سایر ذینفعان در این خصوص را نیز نباید نادیده گرفت. با وجود غلبه بر بحران آب، کیپ تاون هنوز در صدد کشف راه‌های متنوع‌تری برای بهره‌برداری از منابع محدود آبی است.

پروژه های شیرین سازی آب اقیانوس، استفاده از سفره های آب زیرزمینی شهر و همچنین بهره‌برداری از چاه‌های آب خصوصی از جمله راهکارهای پیشنهادی برای تامین آینده پایدار آبی در این شهر بود اما مسئولان با بررسی ابعاد ماجرا متوجه هزینه های سرسام‌آور و  مهم‌تر از آن جنبه‌های مخرب زیست محیطی آن شدند.

اکنون، ساکنان شهر کیپ تاون با همکاری یکدیگر هنوز هم شرایط کم آبی را تحمل می‌کنند و از نظر فرهنگی سعی در نهادینه‌سازی مصرف کم آب دارند؛ برای مثال کوچک‌ترین کاری که شهروندان در این رابطه انجام می‌دهند، نصب علائم هشدار در بالای شیرها و آینه‌های دستشویی سازمان‌ها است تا هر لحظه، بحران آب به مصرف کنندگان گوشزد شود.

کد خبر 377220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.