۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۸
جلوگیری از بحران هویتی در شهرها

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: مسئله هویت شهری به عنوان یکی از چالش‌های مهم فراروی شهرها، نگرانی‌های گسترده‎ای در خصوص همبستگی و مشارکت اجتماعی شهروندان برای تحقق طرح‎های توسعه شهری ایجاد کرده است.

سیداحمد حسینی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شناخت عوامل هویت‌بخش شهرها و میزان برخورداری آنها از این عوامل و شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای فرا روی هر یک از نواحی آن می‌تواند تاثیر بسزایی در جلوگیری از بحران هویتی در شهرها داشته باشد.

وی با بیان اینکه مروری بر مفاهیم مرتبط با هویت نشان میدهد که توجه به هویت، هم جنبه معنوی و غیرمادی و هم جنبه مادی و کالبدی دارد، ادامه داد: جنبههای مختلف هویت نمیتواند منفک، منتزع و مستقل از یکدیگر مطرح شود زیرا هرکدام از آنها بر دیگری تاثیر دارد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه مفهوم هویت از دیدگاه شهرسازی و معماری، غالبا در دو بخش مکمل یکدیگر مطرح می‌شود، گفت: بخش نخست ایجاد خاطره و تداعی در شخص و بخش دوم تمایز و استقلال از شخص است، بنابراین تشخیص هویت فرآیندی قیاسی بین عینیتی موجود با دادههایی از آن در ذهن است.

حسینی‌نیا اظهار کرد: با توجه به اینکه برخی شاخصهای جهانی هویت شهری در شهر اصفهان موضوعیت ندارد، تلاش بر آن بوده که بر اساس شرایط بومی خاص شهر اصفهان، شاخصهایی انتخاب شود که در شرایط جامعه محلی مصداق داشته باشد.

وی افزود: دستهبندی شاخصهای اندازهگیری هویت شهر اصفهان باید بر پایه مبانی نظری و مطالعات پایه تحقیق باشد و ابعاد مناسبی برای این طبقه بندی ارائه شود که برای این منظور، چارچوب مفهومی کلانشهر ملبورن، با توجه به جامعیت ابعاد و همچنین با انطباق مناسبی که با شرایط ویژه شهر اصفهان دارد، به عنوان چارچوب مفهومی، مطالعه و انتخاب شده و از طریق افزودن شاخص‌های ویژه مرتبط با هویت شهر اصفهان و در نهایت شاخصهای سنجش هویت شهری طبقهبندی شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه تمامی شاخصهای هویت شهری اصفهان در مطالعات مربوط به تجربیات داخلی و خارجی، بر اساس چارچوب مفهومی تعدیل یافته کلانشهر ملبورن، بسط یافته و گروهبندی شده است، گفت: ۷۰ شاخص در قالب چهار بُعد سازگاری و رضایتمندی سکونتی، منظر و فضاهای شهری، روابط اجتماعی هویت مدار، تعلق مکانی و تعلق خاطر و در ارتباط با سنجش و ارزیابی هویت شهر اصفهان استخراج شده است.

وی ادامه داد: در واقع با توجه به مطالعات صورت گرفته میتوان گفت که هنوز چارچوب مفهومی قابل قبول و مورد وفاق جهانی برای سنجش و ارزیابی هویت شهر و روششناسی واحدی برای تعیین قلمروها و شاخص‌های آن وجود ندارد و انتخاب قلمروها و معرفهای مربوط به هر قلمرو بر اساس اهداف مطالعه، قضاوتهای شخصی محقق، ویژگیهای ناحیه مورد مطالعه و دادههای در دسترس صورت میگیرد و تفاوتهای عمده در مدل‌های هویت شهری به دلیل تفاوت در مقیاس، شاخص‌ها و قلمروهای زندگی است که در مطالعات گوناگون مورد توجه قرار گرفته است.

کد خبر 377202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.