حاکمیت ارزش‌های اسلامی، مهمترین دستاورد قیام امام خمینی(ره)

گلپایگان _ امام‌جمعه گلپایگان گفت: مهمترین انگیزه‌ امام(ره) برای قیام، عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر بود؛ زیرا در کشور، نظامی حاکم بود که مشروعیت نداشت و وجه غالب آن دین‌ستیزی و مقابله با مرجعیت اسلامی بود.

حجت الاسلام محمدتقی کرامتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، اظهار کرد: امام(ره) برای نخستین بار حکومتی در تاریخ تشیع به این گستردگی و بر پایه ولایت فقیه بنیان‌گذاری کردند.

وی با بیان اینکه شخصیت امام(ره) باید در همه ابعاد مورد بررسی و کاوش قرار بگیرد، تصریح کرد:  مهمترین انگیزه‌ امام(ره) برای قیام، عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر بود، زیرا در کشور، نظامی حاکم بود که مشروعیت نداشت و وجه غالب آن دین‌ستیزی و مقابله با مرجعیت بود.

امام‌جمعه گلپایگان با بیان اینکه حکومت طاغوت یک نظام متکی به فروش نفت و واردکننده کالای خارجی بود، یادآور شد: امام (ره) تشخیص داد حکومتی که به نفع استکبار عمل کند و فاقد مشروعیت و استقلال باشد صلاحیت حکمرانی ندارد، بنابراین برای براندازی نظام طاغوت قیام کردند تا حکومت سیاسی مستقل و بر مبنای شرع مقدس اسلام و قرآن پایه‌گذاری کنند.

کرامتی ادامه داد: امام(ره) به افزایش مفاسد اجتماعی جامعه به شدت حساس بود و حکومت طاغوت را منشأ آن مفاسد می‌دانست و معتقد بود که ریشه فساد باید کنده شود، بنابراین با رژیم شاه مبارزه کرد.

وی با بیان اینکه قیام انقلابی امام(ره) با اعتراض به لایحه ننگین کاپیتولاسیون که خلاف مصالح و عزت کشور و مردم بود، آغاز شد، خاطرنشان کرد: حرکت امام خمینی(ره) از نظر فرهنگی هم مهم بود، زیرا باید دیدگاه مردم نسبت به شرایط موجود تغییر می‌کرد و انگیزه جهاد در آنان تقویت می‌شد.

امام‌جمعه گلپایگان با بیان اینکه پس از تبعید ارتباط امام(ره) با مردم قطع نشد تا آنجا که زمینه براندازی حکومت طاغوت فراهم شد، افزود: ایشان معتقد بودند با استفاده از ظرفیت‌های دین اسلام می‌توان انقلاب بزرگی را ایجاد و رهبری کرد، بنابراین با الهام از نهضت عاشورا برای حفظ مذهب شیعه کاری کردند که مسیر تاریخ کشور را تغییر داد.

کرامتی گفت: پایبندی به اعتقادات دینی مردم سبب شد که امام(ره) آنان را برتر از مردم دوران صدر اسلام بدانند و یقین داشتند تصمیمات کشور باید از سوی مردم گرفته شود، بنابراین پس از پیروزی انقلاب مسئله رفراندوم را مطرح کردند که پس از رأی‌گیری بیش از ۹۸.۲ درصد شرکت‌کنندگان به جمهوری اسلامی رأی دادند.

کد خبر 377062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.