۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹
باغشهر زیر تیغ اکتشاف

هیاهوی ماشین‌ها و انفجارهای مهیبی که تن باغشهر را می‌لرزاند تیری است که حیات این زیستگاه کم‌نظیر را نشانه رفته و زنگ خطری است برای بروز فاجعه‌ای که شاید هرگز قابل جبران نباشد.

به گزارش ایمنا از شهرستان خوانسار، اقدامات مخرب انسان در مناطق مختلف آثار ناگواری بر جا گذاشته است. هر چند دست‌درازی‌های بشر به محیط طبیعی با توجیه و بهانه بهبود شرایط زندگی‌ خود بوده، اما آثار مخرب و ناخوشایند آن زندگی موجودات را نشانه‌ رفته است. 

معدن‌کاوی و معدن‌کاری از مهمترین فعالیت‌های اقتصادی است که آثار ناگواری نیز بر محیط طبیعی دارد. اجرای طرح‌های اکتشاف معدن در منطقه باغشهر نیز زنگ خطری نابودی آن را به صدا در آورده است.

سودجویی به بهانه اشتغال

رضا صانعی، مسئول انجمن دوستداران محیط زیست خوانسار می‌گوید: پروانه اکتشاف معدن سرب و روی از اداره صنعت، معدن و تجارت استان بدون استعلام از سازمان محیط زیست و بدون در نظر گرفتن عواقب زیست محیطی آن برای این منطقه برای شخص سرمایه‌گذار غیر بومی صادر شده است و تا کنون دو هزار و ۸۰۰ تن سنگ سرب و روی برداشت شده است.

وی‌ ادامه می‌دهد: منابع طبیعی و محیط زیست مخالفت خود را با اکتشاف معدن سرب و روی به دلیل این که در مناطق چهارگانه مجاز نیست و موجب آسیب به اکوسیستم منطقه و پوشش گیاهی می‌شود، اعلام کرده‌اند.

مسئول انجمن دوستداران محیط زیست خوانسار می‌افزاید: آیا بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی باید مجوز اکتشاف صادر شود؟ برداشت سنگ سرب و روی در این منطقه با انتشار انواع بیماری‌ها و آلودگی‌ها آینده سلامت مردم را تهدید خواهد کرد.

صانعی ادامه می‌دهد: ذرات گرد و غبار ناشی از پودر سرب و روی در هنگام استخراج به کیفیت تفرجگاه‌ گلستانکوه در این منطقه خوش آب و هوا  کوهستانی خوانسار آسیب می‌رساند.

صانعی می‌افزاید: این شخص وقتی متوجه ارزش صادراتی سرب و روی شده است چند ماهی اقدام به برداشت کرده است، زیرا معدن سرب از جمله معادن کمیاب جهان است و در بعضی شهرستان‌های ایران وجود دارد، بنابراین نباید سرمایه ملی توسط افراد سوجو به بهانه اشتغالزایی نابود شود.

با اکتشاف مخالفیم!

منصور کمالی، فرماندار خوانسار می‌گوید: برداشت سرب و روی نه تنها موجب نابودی و انقراض پوشش گونه‌های گون‌زار منطقه می‌شود، بلکه عواقب زیست محیطی به دنبال دارد، این موضوع مورد مخالفت و واکنش منابع طبیعی و محیط زیست استان قرار گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: مجوز اکتشاف معدن سرب و روی خوانسار از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده است و نظر این وزارتخانه دولت برای ما اهمیت دارد، اما با توجه به اینکه آلودگی زیستی آن برای محرز است تلاش داریم استخراج آن برای حفظ محیط زیست متوقف شود، برای بررسی و واکاوی این موضوع مکاتبه‌ای با استاندار و اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان انجام می‌شود.

افزایش اعتراضات مردمی

مجتبی مجتهدی، بخشدار مرکزی خوانسار می‌گوید: اکتشاف معدن سرب و روی در منطقه دوشخراط با توجه به اینکه رویشگاه لاله‌های واژگون و گونه‌های گیاهان دارویی است واکنش‌های مردم این منطقه مردم را به همراه داشته است.

وی می‌افزاید: گرچه نگاه به شهرستان باید توسعه‌محور باشد، اما نباید موجب ضرر و زیان به اکوسیستم منطقه و آلودگی زیست محیطی باشد و مریضی‌های خطرناک را برای  مردم ایجاد کند.

نارضایتی مسئولان استان

ایرج حشمتی، مدیر کل محیط زیست استان اصفهان نیز با اعتراض به فعالیت معدن سرب و روی خاطرنشان می‌کند: فعالیت معدن سرب و روی در این منطقه گردشگری از لحاظ استانداردهای محیط‌زیستی غلط است و به منظور حفظ منطقه گلستانکوه خوانسار از سال ۹۶ به مدت پنج سال این منطقه شکار ممنوعه اعلام شده است.

وی می‌گوید: یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مناطق تحت حفاظت محیط زیست و یک میلیون هکتار مناطق شکار ممنوعه در استان وجود دارد که تنها با ۱۶۰ محیط‌بان حفاظت می‌شوند، حفاظت دولتی برای منابع طبیعی و محیط زیست جوابگو نیست باید ازظرفیت دوستداران محیط زیست شهرستان‌ها استفاده کرد.

مجوز فعالیت معدن سرب و روی بدون استعلام از اداره منابع طبیعی است

محمدحسین شاملی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان می‌گوید: مخالف فعالیت معدن سرب و روی در روستای دوشخراط به دلیل موقعیت منطقه بودم و مجوزی از سوی اداره منابع طبیعی صادر نشده است و صنعت، معدن و تجارت بدون اجازه این اداره مجوز برداشت صادر کرده است.

وی می‌افزاید: فعالیت معدن سرب و روی در شهرستان خوانسار مشکلات خاصی را به همراه دارد که البته با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست در شورای عالی معادن می‌توانیم نظریه خود را مطرح کنیم تا سفره فعالیت آن برچیده شود.

کد خبر 376818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.