تغییر کاربری باغات نگران کننده است/ راه‌اندازی باغات پایدار در دست بررسی

رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تغییر کاربری باغات در اصفهان نگران کننده است، گفت: ایجادباغ‌های پایدار را در دستور کار داریم و برای این امر از هر گونه ایده‌ کارشناسی استقبال خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش خسروری ظهر امروز- سه شنبه ۳۱ اردیبهشت- در جلسه بررسی باغ پایدار و ایجاد گلخانه‌ها در اصفهان اظهار کرد: قدمت باغ ایرانی بیش از سه هزار سال است، اما امروز به دلایلی مانند تغییرات اقلیمی و خشکسالی، گسترش شهرها و کاربری‌های جذاب‌تر مورد تخریب و تهدید واقع شده است.

وی با ابراز نگرانی از تغییر کاربری باغات به ویلا یا سالن‌های عقد و عروسی افزود: این روند تغییرات با شدت بسیاری در شهر اصفهان درحال انجام است و نظارت چندانی بر این امور نیست.

رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اصفهان با چند ۱۰هزار هکتار باغ محصور بوده است، تصریح کرد: از بین تمام این باغات تنها منطقه ناژوان باقی مانده است، از این رو شورای شهردر مصوبه‌ای شهرداری اصفهان را مکلف کرد به موضوع احداث باغ پایدار و گلخانه‌ها ورود کند و امروز نیازمند طراحی جدیدی از باغ ایرانی در یک گلخانه با کاربری‌های چندگانه هستیم.

خسروی با بیان اینکه باید الگوی مناسبی از یک باغ یا گلخانه به افراد طالب احداث چنین مکان‌هایی بدهیم، اظهار کرد: باید در طراحی گلخانه‌ها به دنبال گیاهانی برویم که سازگار با تغییرات اقلیمی باشند و در این گلخانه‌ها با مدیریت مصرف آب از انرژی‌های نو استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه گلخانه‌های ایران پتانسیل اجرای کاربری‌های چندگانه را دارند، افزود: تا کنون چیزی به نام گلخانه ایرانی نداشته‌ایم و تمام موارد که قبل از این طراحی شده است تنها فضای گلخانه‌ای کاملاً تولیدی بدون هیچ فضای تفرجگاهی بوده است و تنها کارکرد تولید محصولات گلخانه‌ای داشته است.

رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه از یک سال قبل برموضوع گلخانه و باغ ایرانی کار کرده‌ایم، تصریح کرد: خواهان ورود معماران و مهندسان خوش فکر برای طراحی یک گلخانه ایرانی هستیم تا عنصر معماری را در این نوع گلخانه پیاده کنیم، چرا که در دنیا گلخانه‌ها معماری خاصی داشته و علاوه بر کاربری تولیدی طراحی‌های بسیار خوبی برای تفرج دارند و گلخانه‌های بزرگ دنیا مانند ایران تنها گلخانه‌های تولیدی نیستند.

کوشک یکی از المان‌های باغات ایرانی است

خسروی با بیان اینکه گلخانه‌ها برعکس باغاتمان چیزی به نام کوشک ندارند، اظهار کرد: کوشک یکی از المان‌های باغات ایرانی است، اما امروز وجود ندارد و در طراحی باغات می‌توان کوشک را به شیوه‌های مختلفی به فضای باغ متصل کرد که در اینجا نقش و سلیقه معماران در طراحی کوشک مهم است. 

وی با اشاره به اینکه در گلخانه‌ها مدیریت دما امر بسیار مهمی است، افزود: دما باید به طوری مدیریت شود که افراد بازدید کننده از فضای آن گلخانه لذت ببرند برای این امر می‌توانیم در طراحی گلخانه‌ها از سقف‌های پلی کربنات استفاده کنیم، همچنین یکی  دیگر از راه‌های کنترل دما افزایش ارتفاع گلخانه است.

رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر اینکه موضوع آب یکی از مباحث جدی مطرح در گلخانه‌هاست، خاطرنشان کرد: باید آب خاکستری کوشک در گلخانه را به فضای گلخانه هدایت و از رطوبت مازاد هم استفاده کرد، چرا که برخی از انواع کشت مدیریت آب بیشتری می‌طلبد.

خسروی با بیان اینکه باید در طراحی گلخانه‌ها از نظر مهندسان کشاورزی هم ا ستفاده کنیم، افزود: در طراحی گلخانه‌ها علاوه بر فضای تفرجگاهی فضای تولید خوبی هم می‌توان برای آن ایجاد کرد، همچنین فضاهای دیگری چون استخر یا فضاهای ورزشی بدون آسیب به خاک را می‌توان برای گلخانه‌ها تعریف کرد.

وی با اشاره به اینکه هدف نهایی از طراحی باغ و گلخانه پایدار به دست آوردن المان جدید در معماری ایرانی است، افزود: باید گلخانه ایرانی را با درنظر گرفتن شاخص‌های زیست محیطی به دنیا معرفی کنیم، باید شهرداری اصفهان در این زمینه پیش قدم شود و یکی از الگوهای ارائه شده در این جلسات را به مرحله اجرا و ساخت در آورد.

رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان  با اشاره به اینکه ارائه الگوی گلخانه می‌تواند پیشنهاد خوبی به مالکان زمین‌های کشاورزی باشد، افزود: در برخی نقاط کشور مانند شهر ورامین تا جایی درحوزه گلخانه‌سازی پیش رفته‌اند که حتی زمین را برای برج‌سازی هم نمی‌فروشند چرا که کاربری گلخانه برای آن‌ها جذابیت و درآمد بیشتری داشته است.

نظرات کارشناسان برای تولید گلخانه استاندارد را پذیرا هستیم

خسروی با بیان اینکه از ورود کارشناسان و افراد حرفه‌ای برای طراحی یک گلخانه استاندارد با کاربری‌های چند گانه استقبال می‌کنیم، اظهار کرد: این افراد می‌توانند به مرکز پژوهش‌های شورای شهر کمک کنند چرا که وقتی پای معمار و آرشیتکت به این موضوع باز می‌شود به خاطر جنس هنری کار یک ارزش افزوده به گلخانه اضافه می‌شود و باید در ایجاد فضاهای جدید گلخانه‌ای با جنبه تفرجگاهی به موضوع اقتصادی آن بیشتر دقت کنیم که آنقدر گران تمام نشود تا سرمایه گذار رغبت ورود به طرح را نداشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه بسیاری زمین‌های زراعی هم وجود داردکه قابلیت تبدیل به گلخانه ندارد، افزود: بیشتر عرصه‌های دو یا سه هزار متری به سرعت درحال تبدیل به ویلا هستند و هدف ما از ایجاد چنین الگویی بیشتر کردن انگیزه برای بخش خصوصی در موضوع گلخانه‌ها است که ممکن است به این نتیجه برسیم که سازمان طراحی برای استفاده عمومی یک گلخانه طراحی کند و اجرای آن را به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار کند.

رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهراصفهان با تأکید بر اینکه باید جهاد کشاورزی را نیز دراین راه با خود همراه سازیم، تصریح کرد: باید از جهاد کشاورزی بخواهیم برای کسانی که چنین طرح‌هایی دارند اجازه ساخت بیشتری بدهد و در این خصوص وزیرکشاورزی برای شرق اصفهان نسخه احداث گلخانه‌ها را مطرح کرد که اگر بخواهیم به سمت تأمین غذا برای جمعیت استان برویم باید به سمت احداث گلخانه‌های تولیدی حرکت کنیم و می‌توانیم در کنار گلخانه‌های تولیدی، گلخانه‌هایی با کاربری‌های تفرجگاهی را هم ایجاد کنیم و قطعاً اصفهان پتانسیل این امر را دارد چرا که در حال حاضر هم بالاترین سطح گلخانه‌های تولیدی کشور را دارد.

گلخانه‌ها به عنوان نقاط گردشگری در دنیا مطرح هستند

همچنین فروغ مرتضایی نژاد، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در ادامه این نشست اظهار کرد: باغ پایدار را به دو صورت طراحی کردیم که این باغ هم می‌تواند انتفاعی و درآمدزا باشد و هم می‌تواند تفرجگاهی باشد.

وی با اشاره به اینکه یک گلخانه را به صورت سازه‌های فضایی درباغ گل‌ها شروع کردیم، افزود: این گلخانه تا پایان ماه رمضان به ما تحویل داده می‌شود، همچنین طراحی گلخانه به صورت تفرجگاهی که در یک روز هزار نفر را پذیرا باشد در دستور کار است، در این نوع گلخانه از گیاهان حاره‌ای و گرمسیری می‌توان استفاده کرد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه گلخانه‌ها به عنوان نقاط گردشگری دنیا مطرح هستند، افزود: بهتر است یک نمونه گلخانه را در اصفهان طراحی و اجرا کنیم که برآورد ما برای یک گلخانه ۷۰۰ متری هزینه‌ای معادل حدود ۵۰۰ میلیون تومان است هر چند این قیمت‌ها بر اساس سازه‌های انتخاب شده متفاوت خواهد بود.

کد خبر 376744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.