توصیه‌هایی برای مبتلایان به بیماری کرون

کرون یکی از بیماری‌های التهابی مزمن روده است که بخش‌های مختلف دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما راهکارهای ساده‌ای برای کنترل آن وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، علت این بیماری هنوز به طور کامل مشخص نیست اما به نظر می‌رسد برنامه غذایی نادرست، استرس، وراثت و سیستم ایمنی ضعیف در ایجاد آن  نقش داشته باشد. در این گزارش توصیه‌هایی برای کنترل بیماری کرون ارائه می‌شود.

کاهش انقباضات شکمی 

 انقباضات شکمی اغلب پس از  مصرف غذا در مبتلایان به کرون ایجاد می‌شود. خوردن وعده‌های کوچک غذایی هر سه تا چهار ساعت یک‌بار و پرهیز از مصرف مواد غذایی شامل گردو، انواع مغزها، ذرت و پاپ کورنٰ به کاهش انقباضات شکمی در این افراد کمک می‌کند. مصرف داروهای ضد انقباض یا ضد اسهال قبل از غذا و با تجویز پزشک نیز باعث بهبود علائم این بیماری می‌شود.

آمادگی برای حملات کرون 

حملات کرون برنامه زمانی مشخصی نداردٰ بنابراین به همراه داشتن یک جعبه لوازم اضطراری شامل دستمال توالت، دستمال مرطوب، ضدعفونی‌کننده دست، لباس زیر تمیز و کیسه فریزر مخصوص لباس‌های کثیفٰٰٰٰٰٰٰ، اقدامی هوشمندانه برای مبتلایان به این بیماری است. 

 مشکلات بارداری 

شانس بارداری زنان مبتلا به کرون در صورت فعال نبودن بیماری به اندازه سایر زنان است؛ انجام جراحی‌های اصلاحی نظیر کولکتومی که برای برداشتن تمام یا بخشی از روده بزرگ صورت می‌گیرد، مشکلات بیشتری برای بارداری همراه دارد. بهترین زمان بارداری برای زنان مبتلا به کرون، حداقل سه تا شش ماه پس از بهبودی و ترک استروئیدهاست. 

تسکین درد با ورزش کردن

ورزش یکی از راهکارهای خوب برای کاهش درد در مبتلایان به بیماری کرون است. فعالیت‌های هوازی برای خواب بهتر، شنا برای تسکین درد و تمرینات ورزشی با وزنه برای خستگی کمتر و تقویت استخوان‌ها به این بیماران توصیه می‌شود. مبتلایان به کرون بهتر است قبل از شروع  برنامه ورزشی با پزشک خود مشورت کنند.

پیشگیری از نفخ شکم

مصرف بعضی غذاها باعث ایجاد نفخ شکم و یا بدتر شدن این وضعیت می‌شود. مواد غذایی نفخ آور شامل فیبر نامحلول (فیبر موجود در میوه‌ها و سبزیجات)، لاکتوز (قند موجود در شیر) و گلوتن (پروتئین موجود در گندم و جو) است. مبتلایان به کرون می‌توانند با کاهش نفخ شکم به کنترل علائم بیماری کمک کنند.

کد خبر 376626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.