به  ازای هر ۱۰۶ پسر ۱۰۰ دختر متولد می‌شود

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور نام استان‌هایی که بیشترین و کمترین نرخ موالید را در سال ۹۷ داشته‌اند، اعلام کرد.

به گزارش ایمنا، سیف الله ابوترابی در نشست خبری امروز خود اظهار کرد: کل ولادت‌های ثبت شده در سال ۹۷ بیش از یک میلیون، ۳۶۶ هزار و ۵۱۹ نفر بوده که در سراسر کشور به ثبت رسیده است؛ از این تعداد ۷۰۴ هزار نوزاد پسر و ۶۶۲ هزار و ۴۵۲ نوزاد دختر ثبت شده است.

وی با بیان اینکه  نسبت جنسی به ازای هر ۱۰۶.۶ پسر، ۱۰۰ دختر به ثبت رسیده که تقریبا در تمامی کشورها این نسبت مشابه است، اضافه کرد: نسبت ولادت ثبت شده برای ساکنان شهرها ۷۷ درصد و نسبت ولادت در مهلت قانونی (۱۵ روز پس از تولد) ۹۸.۷ درصد است و میزان عمومی ولادت  ۱۷.۱ است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به بیشترین و کمترین ولادت در استان‌های کشور تشریح کرد: بیشترین ولادت در پنج استان سیستان بلوچستان، خراسان رضوی، خوزستان، هرمزگان و خراسان جنوبی و پایین‌ترین میزان ولادت گیلان، مازندران، البرز، استان مرکزی و سمنان است.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ میانگین سن پدر در زمان تولد فرزند ۳۳.۷ سال و میانگین سن مادر در ۲۹ سال بوده است همچنین میانگین سن مادر در زمان ولادت اولین فرزند ۲۷.۷ سال است.

ابوترابی در خصوص تعویض شناسنامه اظهار کرد: در سال ۹۷، چهار میلیون و ۴۶۸ هزار و ۲۸۳ مورد تعویض شناسنامه صورت گرفته که از این آمار دو میلیون و ۵۵ هزار و ۶۴۰ مورد بالای ۱۵ سال بوده است.

وی در ادامه بیان کرد:یک میلیون و ۴۱۶ هزار و ۱۳۰ مورد تعویض شناسنامه زیر ۱۵ سال بوده است.

ابوترابی در مورد کارت ملی‌های هوشمند نیز گفت: بر اساس تفاهم نامه‌ای که با دستگاه‌های اجرایی به امضا رسیده و به صورت بخشنامه امضا شده است از اول خرداد ماه افرادی که رسید ثبت نام کارت هوشمند خود را دارند می‌توانند با همان رسید از دستگاه‌های مختلف خدمات بگیرند.

وی افزود: در ۲۰۰ هزار نقطه به صورت برخط احراز هویت هموطنان انجام می‌شود و دستگاه مکلف است احراز هویت را انجام دهد.

ابوترابی تاکید کرد: از اول خرداد ماه افراد فاقد کارت هوشمند که در سامانه تکمیل ثبت نام را انجام داده‌اند می‌توانند از خدمات دستگاه‌ها با همان رسید بهره‌مند شوند و رسید آن‌ها تا زمان رسیدن کارت هوشمند اعتبار دارد.

وی تاکید کرد: از فروردین سال ۹۸ تمامی کارت‌های نمونه قدیم از درجه اعتبار ساقط شدند و دیگر تمدید نخواهند شد؛ به همین دلیل این جمعیت هشت تا ۱۰ میلیونی فاقد کارت هوشمند ملی باید برای دریافت خدمات از دستگاه‌ها برای ثبت نام کارت مراجعه و رسید و یا کارت داشته باشند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه بیش از ۵۰ میلیون نفر مراحل تکمیل ثبت نام و انجام درخواست کارت هوشمند را انجام دادند، ادامه داد: برای ۴۵ میلیون و ۲۹۳ هزار و ۲۹۱ نفر کارت ملی هوشمند صادر شده است که از این تعداد ۴۴ میلیون و ۴۲۱ هزار و ۸۲۰ نفر کارت ملی هوشمند خود را دریافت کردند.

ابوترابی در خصوص ثبت آمار کودک همسری نیز گفت: ازدواج در سنین کم ثبت نخواهد شد و برابر قانون مدنی ایران برای دختران در ۱۳ سالگی و پسران ۱۵ سالگی ازدواج ثبت خواهد شد.

وی افزود: افرادی پایین‌تر از این سنین با مراجعه به دستگاه‌های قضایی حکم رشدی دریافت کرده و در این صورت ازدواجشان ثبت خواهد شد.

کد خبر 376624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.