رشد جمعیت در اصفهان  راکد است/ معرفی پیرترین شهرهای استان

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: جمعیت استان اصفهان در بهترین پنجره جمعیتی است، حدود ۷۰ درصد جمعیت استان بین ۱۸ تا ۶۰ سال است، سن ۳۰ تا ۶۰ سال حدود ۴۰ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند، همچنین ۱۸ درصد جمعیت را نیز جوانان، ۱۰ درصد را کودکان و ۱۰ درصد را سالمندان تشکیل داده‌اند

راحله صادق در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه سیاست‌های جمعیتی در ۱۴ بند از سال ۹۳ از و از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، اظهار کرد: تمام برنامه‌هایی که در وزارت بهداشت درحال پیگیری و اجرا در جهت تحقق سیاست‌های جمعیتی است که مربوط به حوزه وزارت بهداشت است.

وی ادامه داد: از جمله حوزه‌های مرتبط با مرکز بهداشت که در راستای بند اول سیاست‌های جمعیتی درحال اجراست (جمعیت بالنده و پویا، )آموزش خانواده‌ها در جهت فرزندآوری به ویژه در خانواده‌های تک فرزند و بی فرزند، فرزندآوری به موقع در خانواده، مشاوره در جهت فرزندآوری به خانواده‌هایی که فرزند بالای ۲۴ ماه دارند.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان اصفهان با توضیح اینکه ارایه تسهیلات به خانواده‌های نابارور از دیگر خدماتی است که سیستم بهداشت و دررمان به زوج‌های نابارور ارائه می ‌دهد، افزود: با شناسایی زوج‌های نابارور و ارجاع آن‌ها برای دریافت رایگان خدمات درمان ناباروری تحت پوشش بیمه‌های دولتی از دیگر خدماتی است که سیستم بهداشت و درمان برای تحقق سیاست‌های جمعیتی انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه همه زوج‌ها برای ازدواج از فیلتر کلاس‌های بهداشت عبور می‌کنند، یادآوری کرد: برگزاری این کلاس‌های هنگام ازدواج و ارائه خدمات مشاوره‌ای در خصوص سن مناسب ازدواج و فرزندآوری، افزایش باروی، فاصله سنی مناسب بین فرزندان و بیان پیامدهای تک فرزندی برای آمادگی هرچه بیشتر زوجین در این زمینه‌ها که به سیاست‌های جمعیتی نیز مرتبط است.

خدمات مراکز جامع سلامت برای زنان باردار رایگان است

صادق خاطر نشان کرد: همه خدماتی که در مراکز جامع سلامت به مادران باردار داده می‌شود، رایگان است و مراقبت‌های دوران بارداری، توزین، مشاوره‌های تغذیه‌ای، برگزاری کلاس‌های آموزشی درباره انجام زایمان طبیعی، خطرات سزارین و آمادگی زایمان از جمله این تسهیلات است.

وی اضافه کرد: کلاس‌های آمادگی زایمان در تمام شهرستان‌های استان در مراکز بهداشت و بیمارستان‌ها برای مادران باردار برگزار می‌شود تا با بیان تکنیک‌های لازم مانند تکنیک‌های ورزشی و ریلکسیشن مادر بتواند یک زایمان طبیعی و راحت داشته باشد، حدود ۴۰ کلاس آمادگی زایمان در سیستم بهداشت استان در حال اجرا است و تمام بیمارستان‌هایی که زایشگاه دارند نیز این کلاس‌ها را برگزار می‌کنند.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: یکی دیگر از برنامه‌هایی که در جهت سیاست‌های جمعیتی انجام می‌شود، کاهش آسیب‌های اجتماعی است و در این راستا کلاس‌های هنگام ازدواج از دو ساعت به ۶ ساعت افزایش یافته تا علاوه بر مباحث بهداشتی موضوعات مرتبط با روانشناسی، احکام اسلامی در خانواده و حقوق خانواده  نیز به زوجین آموزش داده شود تا با آگاهی بیشتر به کاهش آمار مرتبط با طلاق (که بخشی از اقدامات در این خصوص در تقسیم کار ملی  مربوط به حوزه بهداشت مربوط می‌شود)، کمک شود و در نتیجه از آسیب ‌های اجتماعی بکاهیم.

حل اختلالات جنسی در سیستم بهداشت و درمان مغفول مانده

وی ادامه داد: مشکلات و اختلالات جنسی که سال‌ها است در سیستم بهداشت و درمان مغفول مانده، جزء مشکلات اولیه زوجین و به عنوان یکی از علل طلاق شناسایی شده است، به همین علت جلسات آموزشی برای توانمندسازی ماماها و مربیان کلاس‌های هنگام ازدواج برگزار می‌کنیم تا اختلالات جنسی را شناسایی کنند و با آموزش چگونگی برخورد با این مشکل و داشتن سلامت جنسی به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک شود.

صادق با توضیح اینکه برای داشتن یک جمعیت بالنده، پویا و سالم مراقبت از همه گروه‌های سنی انجام می‌گیرد، اظهار کرد: مراقبت‌های خاصی از نوزادان به ویژه نوزادان نارس و پرخطر مثل مراقبت در منزل انجام می‌شود تا بتوانیم نوزادان نارس را نیز به عنوان افراد سالم به جامعه تحویل دهیم، بررسی کودکان از نظر رشد و نمو، تغذیه و تکامل انجام می‌گیرد تا اگر کودکی مشکلی در این زمینه‌ها داشت به مراکز مربوطه معرفی شود و کودک از هر نظر فردی سالم در جامعه باشد.

وی تصریح کرد:از بعد دیگر برای تحقق سیاست‌های جمعیتی شناسایی زنانی که بارداری برای آن ها پر خطر است،سلامت مادر و نوزاد و یا مادر و کودک در اولویت و حائز اهمیت خواهد بود، با شناسایی زنان با بارداری پر خطر و ارائه خدمات به آن‌ها نگرانی تهدید حیات آن‌ها به خاطر بارداری برطرف می‌شود، مرگ مادران باردار از حدود ۱۳ مورد در سال به ۶ مورد در سال رسیده و تعداد مرگ نوزادان و کودکان نیز به وضوح کاهش داشته است.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان اصفهان ادامه داد: در راستای مراقبت از جمعیت بزرگسالان و میانسالان نیز مراقبت‌هایی در جهت شناسایی بیماری‌هایی که تهدید کننده حیاتشان است مانند فشار خون، دیابت، بیماری‌های قلبی و آموزش برای پرهیز از عوامل مرتبط با خطر مثل کم تحرکی، تغذیه و ... برای آن‌ها انجام می‌شود.

۲۰ درصد زوج‌ها نابارور هستند

وی گفت: ۲۰ درصد از زوج‌های کشور با مشکل ناباروری روبرو هستند و شاخص باروری استان اصفهان طبق آخرین سرشماری سال ۹۵ حدود ۱.۷۶ برای هر زن گزارش شده است، این رقم در کشور ۲.۰۱ است، رشد جمعیت استان اصفهان در حال حاضر نه کاهش داشته است و نه افزایش.

صادق با اشاره به اینکه شهرستان‌های نطنز و اردستان پیرترین جمعیت استان را دارند، اضافه کرد: حدود ۱۶ درصد از جمعیت این مناطق سالمند است، جمعیت استان اصفهان در بهترین پنجره جمعیتی است، یعنی حدود ۷۰ درصد جمعیت استان بین ۱۸ تا ۶۰ سال قرار دارند، همچنین در استان سن ۳۰ تا ۶۰ سال  حدود ۴۰ درصد جمعیت و حدود ۱۸ درصد جمعیت استان را نیز جوانان، ۱۰ درصد را کودکان و ۱۰ درصد را سالمندان تشکیل داده‌اند.

کد خبر 376568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.