نیمه راه امید

سالروز رأی اکثریت مردم به ریاست جمهوری حسن روحانی، توقف طرح استانی شدن انتخابات در ایستگاه شورای نگهبان و اعتراض عضو شورای نظارت بر صداوسیما به تبلیغات پر تکرار تلویزیون، از مهمترین عناوین روزنامه های امروز یکشنبه - ۲۹اردیبهشت‌ماه- است.

به گزارش ایمنا؛ امروز سالروز رأی اکثریت مردم به ریاست جمهوری حسن روحانی است ، او و دولتش با فرصتی دو ساله روبه‌رو هستند؛ فرصتی برای به ثمر رساندن پروژه‌های نیمه کاره و به سرانجام رساندن برنامه‌های وعده داده شده و در عین حال انجام اقداماتی که در مجموع میراث قابل دفاعی از دولت اعتدالگرا بر جای بگذارد. 

 روزنامه ایران امروز در صفحه نخست به مناسبت سالگرد رای مردم به حسن رو حانی  به بررسی عملکرد دو ساله دولت دوم روحانی و برنامه های پیش رو تا ۱۴۰۰ در پرس و جو از کارشناسان حوزه‌های مختلف و فعالان عرصه سیاست  پرداخت و در تیتر یک نوشت:«نیمه راه امید» روزنامه ایران در ادامه  به جمع‌آوری پیشنهاداتی پرداخت که به باور پرسش شوندگان دولت می‌تواند در فرصت باقی مانده مورد اهتمام قرار دهد. تقویت اعتماد میان مردم و حاکمیت، تقویت سرمایه اجتماعی، اقدام برای اصلاحات ساختاری ضروری، توجه ویژه به وضعیت معیشتی مردم، توسعه روابط با کشورهای منطقه و پرهیز از تشدید تنش با امریکا، تلاش برای نزدیکی بیشتر با جریان‌های سیاسی و نهادهای مختلف حاکمیتی برای ایجاد هم‌افزایی میان همه این اجزا از جمله پیشنهاداتی است که از سوی آنها مطرح شده است. پیشنهاداتی که اگر چه مخاطبشان دولت و رئیس جمهوری است اما بی‌شک اجرایی شدنشان بی‌همراهی مجموعه نهادهای حاکمیتی و مردمی مختلف ممکن نیست و باید امیدوار بود درک درست از وضعیت خطیر موجود بر اراده آنها برای این همراهی بیفزاید.

روزنامه ابتکار  امروز صفحه نخست را  به اظهارات عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان اختصاص داد و در تیتر یک نوشت: «توقف در ایستگاه شورای نگهبان» کدخدایی تصریح کرده: طرح اصلاح قانون انتخابات، اشکالات و ایراداتی از جهت مطابقت نداشتن با قانون اساسی داشت و ابهامات متعددی نیز وجود داشت، به دلیل اینکه متن مصوبه گویا نیست و مقصود قانونگذار روشن نیست.

سخنگوی شورای نگهبان افزوده است: بیش از ۱۰ مورد ابهام در این طرح وجود داشت، چهار مورد مصوبات مجلس در این موضوع خلاف شرع و مواردی خلاف قانون اساسی تشخیص داده شد. وی تصریح کرده: نتیجه نهایی بررسی این طرح به مجلس ارسال خواهد شد. عدالت انتخاباتی با طرح استانی شدن انتخابات تامین نشده است. در این طرح، حقوق نامزدها نیز به خوبی رعایت نشده و تفکیکی نیز بین حوزه‌های اصلی و فرعی شده که این هم محل ایراد است.

روزنامه مردم سالاری امروز صفحه نخست را به مکاتبه اعتراضی نماینده قوه مجریه در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما با حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس این شورا نسبت به تبلیغات پرتکرار تجاری در شبکه‌های مختلف اختصاص داد و در تیتر خود نوشت:«اعتراض عضو شورای نظارت بر صداوسیما به تبلیغات پرتکرار تلویزیون» آشنا در این مکاتبه به ابعاد و تاثیرات فرهنگی تبلیغات تجاری اشاره  و بیان داشته «از منظر محتوایی نیز حجم انبوه تبلیغات کالاها می‌تواند به ترویج فرهنگ مصرف‌گرایی منجر شود».

نماینده قوه مجریه در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما در پایان درخواست کرده تا ضمن تهیه گزارشی از منطق اقتصادی، مسئولیت‌ سازمان در قبال  کیفیت محصولات تبلیغ شده و اثرات فرهنگی تبلیغ «خرید مستقیم کالا از طریق ارسال پیامک» توسط کارشناسان شورا در مکاتبه‌ای از سازمان صداوسیما خواسته شود تا اطلاعات مکفی از این نوع تبلیغات را برای شورای نظارت، ارسال کند».

روزنامه دنیای اقتصاد امروز  صفحه نخسترا به خواسته برخی نمایندگان مبنی بر "آخر هفته دو روزه" اختصاص داد و در تیتر یک نوشت:«گام اول تعطیلی پنج‌شنبه» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داد:نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی تصویب کردند که بر مبنای آن نهادهای قضایی و ادارات دولتی در شهرستان‌های کشور، همسو با تهران در روز پنج‌شنبه نیز تعطیل شوند. مصوبه‌ای که می‌تواند نخستین گام برای دو روزه‌شدن تعطیلات پایان هفته در کشور باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در میان کشورهای دنیا تنها سه کشور ایران، بوتان و نپال تعطیلات پایان هفته یک‌ روزه دارند و کارکنان ایرانی با وجود داشتن تعطیلات مناسبتی بیشتر در مقایسه با سایر کشورها، به‌واسطه یک روزه بودن تعطیلات پایان هفته، تقریبا یک ماه کمتر از میانگین جهانی به تعطیلات می‌روند. با وجود تردیدها نسبت به اثر اقتصادی این تغییر، تجربه نشان داده است با دوروزه شدن تعطیلات، اقتصاد از محل افزایش بهره‌وری و تحریک بخش‌هایی چون گردشگری منتفع خواهد شد. افزون‌بر این دو روزه شدن تعطیلات می‌تواند تغییری مهم برای کاهش مشکلات ناشی از تمرکز سفر، آلودگی هوا و ترافیک باشد. کارشناسان همچنین عقیده دارند که اصلاح الگوی پراکنش تعطیلات بر مبنای الگوی جهانی اثر معناداری بر سلامت فردی و اجتماعی و بهبود سبک زندگی خواهد داشت. اثرات مثبت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسط تعطیلات پایان هفته به حدی است که برخی از کشورهای توسعه‌یافته در سال‌های اخیر به فکر سه‌روزه کردن تعطیلات پایان هفته افتاده‌اند.

روزنامه همدلی امروز در صفحه نخست به بررسی روایت‌های مختلفی که در خصوص وضعیت رفاه اقتصادی جامعه وجود دارد پرداخت و در تیتر یک نوشت: «فقر در بازی آمارها» روزنامه همدلی در ادامه توضیح داد :در حالی‌ که مرکز پژوهش‌های مجلس به تازگی اعلام کرده است ۴۰ درصد خانواده‌ها زیر خط فقر هستند، یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید این رقم ۵۵ درصد است.

آمارها در حالی افزایش حریم خط فقر در کشور را روایت می‌کنند که هنوز راهکار قطعی برای رفع این معضل اقتصادی اندیشیده نشده است. مرکز پژوهش‌های مجلس چندی پیش اعلام کرد در حدود ۳۲ تا ۴۰ درصد از خانواده‌ها زیر خط فقر زندگی می‌کنند، اما روز گذشته یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد، این رقم در حدود ۵۵ درصد است. آماری که به نظر می‌رسد هرکدامشان به نوعی قبح اعداد در ایران را شکسته و شرایط غیر عادی اقتصاد را به تصویر می‌کشند. 

مرکز پژوهش‌های مجلس مبنای محاسبه را با حقوق سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در نظر گرفته است، اما نمایندگان مردم در خانه ملت می‌گویند درصد بالایی از مردم جامعه زیر دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه دریافتی دارند. 

وعده کاهش خط فقر و بعدتر، ریشه کن کردن فقر مطلق، بارها از سوی حسن روحانی که گفته و برخی وزرای دردولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز مطرح کردند، اما به نظر می‌رسد راهکارهای تحقق این وعده‌ها همچنان روی کاغذ مانده است.

کد خبر 376431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.