چرایی خشونت روی سکوها

در دیدار سپاهان و پرسپولیس که در هفته بیست و هفتم لیگ برتر فوتبال برگزار شد، اتفاقات ناخوشایندی رقم خورد؛ هواداران دو تیم با یکدیگر درگیر شدند و خشونت‌ها بالا گرفت و ۲۵۰ زخمی و یک کشته میراث سیاه این دیدار برای جامعه ورزش شد.

به گزارش ایمنا، این اتفاق تلخ تنها به بازی سرخ و زرد خلاصه نشد، بلکه در بازی سپیدرود رشت و نفت مسجد سلیمان نیز شاهد رفتارهای نابجای برخی از هواداران بودیم که در نهایت یکی از سنگ‌های پرتاب شده به پیشانی فیروز کریمی، سرمربی نفت مسجد سلیمان اصابت کرد و مربی بی‌هوش شد. با توجه به نزدیک شدن بازی سپاهان و پرسپولیس در اصفهان (۸ خرداد ماه) ایمنا با برگزاری میز گردی تحت عنوان "خشونت روی سکوها"  با حضور مسعود تابش مدیرعامل باشگاه سپاهان، حسین امجدیان فرمانده یگان ویژه استان اصفهان و احمد پدرام روانشناس  به علت بروز خشونت در میادین فوتبالی و راهکارهای موجود پرداخت که در ادامه می خوانید:

مسعود تابش، مدیر عامل باشگاه سپاهان در این میزگرد گفت: در باشگاه‌های کشور قبل از اسم باشگاه، نام فرهنگ به چشم می‌خورد، اما باید پرسید برای فرهنگ سازی چه کارهایی انجام داده‌ایم؟ ما نیاز داریم تا برای فرهنگ سازی بودجه مناسب دریافت کنیم؛ زمانی که ردیف بودجه مناسب در فرهنگ وجود داشته باشد می تونید در آینده از آن برداشت کنید.

وی افزود: بسیاری از باشگاه‌های کشور دولتی هستند و تعداد معدودی مثل تراکتور سازی و سپیدرود خصوصی هستند؛ تجربه نشان داده است که باشگاه‌های خصوصی چند سال بیشتر دوام نمی‌آورد.

مدیرعامل باشگاه سپاهان با تاکید بر اینکه ریشه باشگاه سپاهان، باشگاه شاهین است، افزود: محمود حریری درگذشته به عنوان مدیرعامل باشگاه شاهین به تنهایی زمینه فرهنگ را پیاده کرده بود؛ مشکلات اساسی در ورزشگاه‌ها وجود دارد از جمله اینکه تماشاچیان در ورزشگاه ها، برای تماشای یک بازی باید ساعت‌ها در ورزشگاه حضور داشته باشد و مطمئناً این انتظار و حضور طولانی مدت باعث ایجاد خشونت می‌شود. اکثر ورزشگاه های کشور با مشکل مواجه هستند که به نسبت خیلی ار آنها، نقش جهان وضعیت مناسب تری دارد.

باشگاه های خصوصی عمر طولانی ندارند

وی با تأکید بر اینکه باشگاه‌های خصوصی عمر طولانی ندارند و علت اصلی حذف آن‌ها مشکلات اقتصادی است، ادامه داد: درآمدزا نبودن باشگاه‌ها از دیگر مشکلاتی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ در گذشته حق پخش تلویزیونی به باشگاه‌ها پرداخت می‌شد، اما از سال 93 به بعد هم این موضوع منتفی است و هنوز معلوم نیست که حق پخش چه زمانی به دست باشگااه ها می رسد.

تابش با بیان اینکه فرهنگ‌سازی باید به صورت منسجم انجام شود، خاطرنشان کرد: اخیرا ابلاغی مبنی بر تعلیق کانون‌های هواداری برای ما ارسال شده که البته این موضوع صحیح است.

مدیرعامل باشگاه سپاهان تصریح کرد: در بازی مقابل پرسپولیس، مجری ورزشگاه آزادی دو ساعت قبل از شروع بازی از تریبون ورزشگاه استفاده کرد و گفت ورزشگاه را برای سپاهان جهنم می‌کنیم؛ همچنین برای سپاهان از عنوان اصفهان و برای پرسپولیس از عنوان ایران استفاده می‌شود!

قرمز و آبی دست در دست هم

وی با اشاره به سفرش به ‌ژاپن گفت: در سفری که قبلا به ژاپن داشتم دیدم که سکوهای پشت دروازه حریف را به هواداران تیفوسی سه برابر قیمت فروخته بودند؛ با وجود اینکه سکوهای پشت دروازه اصلا جایگاه مناسبی برای تماشای بازی نیست ولی خیلی خوب می‌توانند از این قسمت از ورزشگاه تیم حریف را تحت فشار قرار دهند که البته این فشار می‌تواند با شعارهایی در راستای تشویق تیم خودی باشد. بعد از پایان بازی این افراد که لباس قرمز و آبی پوشیدهع بودند با توجه به فرهنگی که داشتند در پیاده رو ها کنار هم و در برخی مواقع دست در دست هم راه می رفتند.

تابش با تأکید بر ایجاد فرهنگ‌سازی‌ در ورزشگاه‌ها، اضافه کرد: در زمان شهردار سابق اصفهان، ساخت یک زیرگذر مقابل ورزشگاه نقش جهان به تصویب رسید؛ باتوجه به اینکه تمامی مسئولان نسبت به ساخت زیرگذر موافق هستند اما به دلیل کمبود بودجه، این طرح تاکنون اجرا نشده است.

بلیط فروشی الکترونیک نقش جهان از فصل آینده

مدیرعامل باشگاه سپاهان با اشاره به صرف هزینه‌های زیاد در ورزشگاه نقش جهان، ادامه داد: به دلیل اینکه هنوز ورزشگاه به باشگاه سپاهان تحویل داده نشده و حسابرسی اصلا هزینه‌ها را قبول ندارد. نفراتی که اصلا صلاحیت ندارند، لیدر یک باشگاه می‌شوند در صورتی که در ابتدا باید وضعیت اخلاقی این افراد بررسی شود که متأسفانه این کار نادیده گرفته می‌شود.

مدیرعامل باشگاه سپاهان گفت: قرارداد بلیت‌فروشی الکترونیک را با وجود هزینه‌های گزاف، منعقد کرده‌ایم. در ورزشگاه نقش جهان نزدیک به هزار نفر نیروی یگان ویژه حضور دارند. از فصل آینده دیدارهای سپاهان در نقش جهان با بلیط فروشی اینترنتی خواهد بود.

انگلیسی ها بدترین هواداران را داشتند، چرا مشکلشان حل شد؟

تابش با بیان اینکه با وجود افزایش چند برابری هزینه تغذیه ورزشکاران، بودجه باشگاه کفایت هزینه‌های تیم را نمی کند، افزود: برگزاری جلسات اصلا کارگشا نیست چراکه باید این مسائل ریشه‌یابی شود تا مشکل فرهنگ‌سازی که به تنهایی توسط باشگاه امکان‌پذیر نیست، حل شود.

وی با اشاره به اینکه در گذشته هواداران انگلیس بدترین هواداران بودند اما اکنون مشکلات آن‌ها حل شده است، تصریح کرد: برای فرهنگ‌سازی در ورزشگاه‌ تلاش زیادی کرده‌ایم و بودجه‌ای هم به این موضوع تخصیص داده شده است اما با توجه به جمعیت زیاد تماشاچیان در ورزشگاه‌ها، ناخودآگاه برخوردهای ناشایستی هم رخ می‌دهد.

میزبانی شایسته از پرسپولیس

تابش به تعامل با اصحاب رسانه از زمان قبول مسئولیتش در باشگاه سپاهان اشاره کرد و گفت: دوباره فعالیت کانون هواداران را با شاکله خاصی از سر می‌گیریم.

مدیرعامل باشگاه سپاهان افزود: میزبانی شایسته‌ای را در جام حذفی از تیم پرسپولیس خواهیم داشت؛ قبل از بازی جلسه‌ای را به منظور برگزاری یک میزبانی شایسته با عوامل زیربط برگزار می‌کنیم.

از یگان ویژه در بازی سپاهان و پرسپولیس حمایت میکنم

وی با اشاره به بازی چند هفته گذشته مقابل پرسپولیس، گفت: در جلسه قبل از این دیدار بازی فروش ۵۷ هزار بلیت الکترونیکی به تصویب رسید که متاسفانه بیشتر از ۱۰۰ هزار بلیت فروخته شده بود؛ اگر مصوباتی که در  جلسه قبل از بازی به تصویب می‌رسد، اجرایی شود در زمان بازی هم مشکلی به وجود نمی‌آید.

تابش افزود: در بازی قبلی مقابل پرسپولیس تهران، شرایط سختی وجود داشت و به همین دلیل هم از یگان ویژه حمایت می‌کنم. در جریان بازی سپاهان و پرسپولیس در لیگ هفتم، برخلاف مصوبه جلسه قبل از بازی، قسمتی از سکوهای ورزشگاه نقش جهان به هواداران تیم پرسپولیس داده شد که منجر به وقوع آن اتفاق تلخ برای سرباز احمدی شد.

چرا هواداران سپاهان دستگیر شدند و از پرسپولیس خیر؟ این یعنی تبعیض

مدیرعامل باشگاه سپاهان خاطرنشان کرد: در بازی مقابل پرسپولیس مورد هجمه شدید رسانه‌های تهران قرار گرفتیم اما متأسفانه از ۲۹۰ نفر مصدوم ۱۹۰ نفر مربوط به سپاهانی‌ها بود. تعدادی از هوادران سپاهان هم دستگیر شدند اما هیچ‌کدام از هواداران پرسپولیس دستگیر نشدند و این نشان دهنده تبعیض هایی است که می گویم.

وی ادامه داد: تعداد کانال‌ها و سایت‌های هواداری یکی، دو تا نیست و حتی با من تماس گرفته می‌شود که چرا شما این موضوع را مطرح کرده‌اید؛ من هر روز نمی‌توانم از آن‌ها شکایت کنم.

تابش اضافه کرد: موافق برخورد با جرائم مشهود هستم ولی فرهنگ‌سازی نیز باید اساسی انجام پذیرد.

مدیرعامل باشگاه سپاهان با اشاره به بودجه باشگاه، خاطرنشان کرد: بودجه‌های باشگاه ردیف‌های مشخصی دارند؛ به طور مثال برای هر تیم به صورت جداگانه بودجه‌ای تعریف شده همانگونه که برای کانون هواداران نیز بودجه مشخصی تعریف شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: در آینده با کمک مسئولان، مشکل ردیف بودجه فرهنگی باشگاه حل شود چرا که من اجازه ندارم بودجه‌ غیرفرهنگی را به بخش فرهنگی اختصاص دهم.

تابش تأکید کرد به شدت پست اینستاگرام باشگاه سپاهان در مورد بازی آینده مقابل پرسپولیس  را تکذیب می‌کنم، اظهار کرد: هیچ سایت یا پیج رسمی از باشگاه سپاهان در مورد بازی خرداد صحبت نکرده است.

مدیرعامل باشگاه سپاهان افزود: تعداد قراردادهای بازیکنان تیم‌ فوتبال بزرگسال باشگاه بیشتر از ۷۰۰ میلیون تومان است ولی خیلی‌ها کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان نیز دریافتی دارند اما جزء بازیکنان ثابت در تیم هستند.

وی با تأکید بر اینکه اگر فولادمبارکه و باشگاه سپاهان به موضوع ورزشگاه نقش جهان وارد نمی‌شدند این موضوع حل نشده باقی‌مانده بود، تصریح کرد: تاکنون بیشتر از ۱۰ میلیارد تومان در ورزشگاه نقش جهان که هنوز به باشگاه تحویل داده نشده، هزینه کرده‌ایم؛ بخشی از هزینه‌های ورزشگاه نقش جهان برعهده افراد دیگری قرار داشته ولی متأسفانه دوستان به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.

ورزشگاه ها برای حضور آقایان مناسب نیست چه برسد به بانوان!

تابش خاطرنشان کرد: مثل اینکه ژنراتور ورزشگاه باید توسط شرکت توسعه و تجهیز فراهم می‌شد و این شرکت به خاطر گزان شدن قیمت ارز دیگر به عهد خود وفا نکرد و به ما گفت بروزد و چک زمانت ۵۰ میلیونی را وصول کنید؛ متأسفانه به بهانه بالارفتن هزینه‌ها این کار را انجام ندادند؛ در حال حاضر برای  هر بازی باید بیشتر از ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان کرایه ژنراتور را پرداخت کنم.

مدیرعامل باشگاه سپاهان با بیان اینکه تمام تلاشم را برای رفاه هواداران انجام می‌دهم، گفت: حضور بانوان در ورزشگاه در حیطه اختیارات من نیست؛ از شما سوال می کنم که آیا ورزشگاه ها برای رفت و آمد آقایان مناسب است؟ ورزشگاه‌ها هنوز برای حضور آقایان هم مناسب نیست چه برسد به بانوان!؛ باید ابتدا مقدمات و بسترها برای حضور بانوان فراهم شود و سپس برای حضور بانوان و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها بحث و بررسی شود. البته حضور بانوان می تواند تا حدی از خشونت ها را کاهش دهد.

وحدت و همدلی بین مدیران مشکلات زیادی را بر طرف می‌کند

حسین امجدیان،  فرمانده یگان ویژه استان اصفهان گفت: نباید بگذاریم ارزش‌های فوتبال با خشونت آسیب ببیند چراکه در کشور و شهری هستیم که تمدن و ظرفیت زیادی در آن وجود دارد، البته منکر مشکلات اقتصادی نیستیم، اما همدلی و تعامل با یکدیگر داریم و اگر بخش‌های فوتبالی کشور با وحدت و گذشت کنار هم بنشینند بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

وی با اشاره به نقش نهادهای فوتبالی، اظهار کرد: سازمان‌ها و نهادهای متولی فوتبال باید کنار هم قرار گیرند و مسائل فوتبال را مدیریت کنند.

فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی استان اصفهان ادامه داد: نیروی انتظامی خادم مردم است، اگر استادیومی در بحث خدمات، ایمنی و دیگر زیر ساخت‌ها کامل نباشد در آن نباید بازی برگزار شود.

وی تصریح کرد: بسیاری از تشنج‌ها در فضای بی در و پیکر مجازی شکل می‌گیرد، اما این نکته بسیار حائز اهمیت است که در تابلوها نوشته می‌شود باشگاه فرهنگی ورزشی و نخستین مقوله در این حوزه نیز فرهنگ است پس باید بیش از پیش به آن بها داد.

امجدیان تاکید کرد: رهبری هواداران باید در دست افرادی دانایی باشد که توانایی مدیریت تعداد زیادی مردم را داشته باشند تا بین باشگاه و هواداران آن پل ارتباطی ایجاد کنند، باید از ورود گروه‌های تماشاچی که رفتار خشونت آمیز دارند به ورزشگاه ممانعت شود و از هوادارن خوب قدردانی کنیم چراکه کاهش خشونت در فوتبال می‌تواند با تکنیک‌هایی مثل نظارت، بازرسی و... انجام شود.

سیستم‌های بازدارنده، هواداران را کنترل می‌کند

وی با بیان اینکه در برخی قوانین خلا وجود دارد، تاکید کرد: گاهی در فروش بلیط مدیریتی دیده نمی‌شود و بارها شده که تعداد زیادی بلیط را در دست افرادی خاص می‌بینیم که به این موضوع باید رسیدگی شود.

وی الکترونیکی شدن بلیط ها را چاره بسیاری از مشکلات دانست و خاطرنشان کرد: بارها بیشتر از ظرفیت ورزشگاه بلیط فروخته شده که در این راستا از نهادهای متولی انتظار داریم این مشکلات را رفع کنند.

فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه نیروی انتظامی راهکارهایی دارد که با همدلی و هم اندیشی می‌تواند معضلات را رفع کند، تصریح کرد: توسعه و ارتقاء سطح آموزش و مدیریت داخل استادیوم، رفتار سوء برخی تماشاگران را کنترل خواهد کرد ضمن اینکه در ورزشگاه‌ها سیستم‌های بازدارنده نداریم، اگر هوادار بداند تحت کنترل است آرامش خاصی پابرجا خواهد شد.

پلیس در بسیاری از صحنه های بازی پرسپولیس- سپاهان مظلوم واقع شد

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰ درصد مشکلات نقش جهان رفع شده و اگر این میزان به ۱۰۰ درصد برسد نقش جهان بهترین استادیوم ایران خواهد شد.

امجدیان افزود: راهکارهایی مثل نظم دهی به کانون هواداران، افزایش زیرساخت‌های فرهنگی، بسترسازی برای تخلیه هیجانات جمعی، ساخت و ساز بهینه در ورزشگاه‌ها، حساسیت زدایی از برخی مسابقات، ترویج ساز و کارهای کنترل خشونت فردی، ایجاد فضای گفتمان دوسویه میان طرفداران و مسئولان، همکاری دستگاه‌های قضایی، راه اندازی دوربین های مداربسته و... می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

وی گفت: در باشگاه‌ها خلا حضور افسران امنیتی وجود دارد، این افسران در تمام دنیا کار یکسانی دارند و در قانون نیز وجود دارد؛ اما در ایران این افسران را نداریم، کار نیروی انتظامی پیشگیرانه و بازدارنده‌ است.

سنگ انداختن توسط پلیس غیر قانونی است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا نیروی انتظامی در بازی سپاهان پرسپولیس سمت هواداران سنگ پرتاب کردند، اظهار کرد: نیروی انتظامی سیاست‌های پیشگیرانه دارد و به دنبال این است که هوادار آسیب نبیند، سنگ انداختن توسط پلیس غیرقانونی است، اما پلیس به دنبال مدیریت است در بسیاری از صحنه‌های بازی تهران، پلیس مظلوم واقع شد، در آن بازی شورای تامین ۵۷ هزار بلیط مصوب کرد ولی ۹۰ هزار بلیط فروخته شد.

امجدیان افزود: وقتی ۳۰ هزار بلیط بیشتر فروخته می‌شود پلیس که نمی‌تواند هوادار را بزند، بلکه باید هواداران را مدیریت کند در اصفهان هم این مشکلات وجود دارد، اما همدلی و تعامل خوبی که نیروی انتظامی با مدیران دو تیم اصفهانی دارد باعث شده که بسیاری از مشکلات رفع و فشار بر پلیس مدیریت شود.

فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی استان اصفهان درباره فعالیت های یگان ویژه با شورای تامین، تاکید کرد: باتوجه به اینکه هماهنگی‌های لازم را با شورای تامین داریم، اما بیشتر مشکلات در لحظات آخر و در میدان پیش می آید.

وی تصریح کرد: با توجه به سیاست های پلیس به دنبال همدلی هستیم که در این راستا در ابتدای ورود به ورزشگاه و در بازرسی بدنی افراد آموزش دیده ای حضور دارند که به هواداران خوش آمد می گویند البته در مواردی هم باید برخورد شود مثل هنگامی که برخی با یک آیدی کارت چند نفر را همراه خود می آورد که پلیس با هوشیاری در مقابل اینگونه رفتار خواهد ایستاد.

امجدیان با بیان اینکه بعضی امور به ما تحمیل می شود، تاکید کرد: در جلسات پیش از بازی راهکارهایی تعیین خواهد شد، اما در میدان عمل این راهکارها کم رنگ می‌شود.

تلفن همراه افراد تصمیم گیرنده در ورزشگاه خاموش است!

وی افزود: احساس مسئولیت در دست اندرکاران دیده نمی شود که همین مسئله در ورزشگاه باعث مشکلات خواهد شد، همدلی، بسیاری از مشکلات را رفع خواهد کرد، متولیان فوتبال باید پای کار بیایند؛ افراد تصمیم گیرنده گاهی در ورزشگاه دیده نمی‌شوند و حتی تلفن همراه آن‌ها نیز از دسترس خارج است!

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حضور بانوان و خانواده در ورزشگاه خشونت روی سکوها را کاهش خواهد داد، گفت: حضور بانوان در ورزشگاه در دست من نیست و در این باره نمی توانم اظهار نظری بکنم و ابید مقامات بالا تر در این زمینه صحبت کنند.

احمد پدرام، روانشناس گفت: وقتی بازیکنی احساس کند که داور بی عدالتی کرده یا هواداران احساس تقلب یا اجحاف در مواردی همچون فروش بلیط یا جای نامناسب در فضای استادیوم داشته باشند قطعاً احساس نارضایتی و بی عدالتی بر آنها مستولی شده و میل به بروز احساسات خشمگینانه خود به طور آزادانه خواهند داشت.

وی با بیان اینکه مدیریت هیجانی باشگاه‌ها با اشکالاتی مواجه است، گفت: به لحاظ هوش معنوی و اجتماعی نتوانسته ایم همدلی و گفت و شنود داشته باشیم و احساس ناب و خالص، تماشای یک ورزش سالم را به شکل بسیار نامناسبی نشان داده ایم همچنین تأثیر جو حاکم باشگاه ها خود باعث تقلید رفتارها است و هر حرکتی از افراد تقلید می شود و مابقی افراد همین کار را انجام می دهند.

باید تعریف درستی از فرهنگ فوتبال داشته باشیم

پدرام با بیان اینکه کنترل رفتارها در استادیوم نیازمند زیرساخت های بسیاری است، تصریح کرد: باید تعریف درستی از فرهنگ فوتبال داشته باشیم و این فوتبال را درمان کنیم که ایجاد زیرساخت برای آن نیازمند آموزش از مدرسه و مهدکودک است.

وی با تأکید بر اینکه هنوز مرز تعصب و هواداری را نمی دانیم، اظهار کرد: شعارهای بد، تهییج و تخریب کننده است حتی گزارشگران فوتبال و صحبت های متعصبانه آنها در مورد تیم میهمان می تواند اثرات مخربی داشته باشد و قطعاً تلافی چنین رفتارهایی در بازی های برگشت صورت می گیرد.

این روانشناس با ابراز تأسف از وجود شعارهای فرهنگی زیاد بدون عمل، تصریح کرد: همواره از داشتن فرهنگ کهن و غنی صحبت کرده‌ایم، اما هنوز اثرات این فرهنگ غنی را در تفکرات نوجوان خود ایجاد نکرده ایم ما واژه همدلی را در مدارس به رقابت برسرنمره ۲۰ تبدیل کردیم آن وقت چگونه انتظار داریم این کودک در جوانی دست رقیب خود را بگیرد و باهم رفیق باشند.

این روانشناس با بیان اینکه باید کنترل خشم و مدیریت هیجانی را آموزش دهیم، خاطرنشان کرد: قطعاً سازماندهی این امور بر عهده آموزش و پرورش است، اما آموزش و گزینش لیدرهای باشگاه ها نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا از رفتار آنها الگوسازی می شود.

"تبعیض" واکنش هواداران را در پی دارد

وی با تأکید بر اینکه لیدرها رفتار هواداران را هدایت می کنند، افزود: فضای مجازی هم در کنترل هیجانات بسیار موثر است و اگر مدیران باشگاه ها صفحاتی داشته باشند که توسط ادمین های آن ها در کنترل و آرام کردن فضا بکوشند بی شک حرکات تحریک کننده و خشن در بین هوادارن کاهش می یابد و این امر لزوم ارتباط تشکیلاتی بین اعضا، مربیان و هواداران یک تیم را بیشتر می کند.

این روانشناس با بیان اینکه "تبعیض" واکنش هواداران را در پی دارد، تصریح کرد: بسیاری از تماشاچیان فوتبال که به استادیوم ها می آیند از حقوق بالایی برخوردار نیستند اما به جهت علاقه خود مجبور به پرداخت مبلغ بالایی هستند، اما وقتی اجحاف در حق تیم خود را ببینند احساس می کنند مورد ظلم واقع شده اند و همین امر سرچشمه رفتارهای خشونت آمیز خواهد بود.

پرداخت جریمه توسط بازیکنان، اقدام بازدارنده نیست

پدرام با بیان اینکه در صرف بودجه ها و هزینه ها اولویت ها مطرح نشده است، گفت: برای یک بازیکن که حقوق بسیار بالایی دارد پرداخت یک جریمه نقدی چندان سخت نیست و به همین دلیل این جریمه بازدارنده نخواهد بود.

وی در خصوص نابرابری های زیرپوستی ورزش خاطرنشان کرد: در فوتبال با چرخه‌های معیوب بسیاری مواجه‌ هستیم؛ خشونت های فوتبال درهمه جای دنیا اتفاق می افتد اما کنترل هیجانات و احساسات امر بسیار مهمی است که باید همه دستگاه های مربوطه برای آن تلاش کنند حتی در یک جمعیت ممکن است موارد اختلالات روانی وجود داشته باشد که قطعاً همکاری پلیس برای این موضوع لازم است حتی در دنیا افراد با مصرف الکل وارد ورزشگاه ها می شوند اما خود را کنترل می کنند.

این روانشناس با تأکید بر اینکه باید نیازهای افراد را بشناسیم، گفت: همه افراد نیازمند هویت هستند و هواداران یک تیم، تیم محبوب خود را به عنوان عضوی از خانواده خود می دانند و باید فضا را برای بروز احساسات آنها مناسب کنیم.

پدرام با اشاره به انواع پرخاشگری در اجتماع، افزود: پرخاشگری فیزیکی، کلامی، مستقیم و غیرمستقیم داریم اما از همه آن ها بدتر، پرخاشگری ریاکارانه است که به ظاهر افراد نشسته اند و چیزی نمی گویند اما به فضاهای اطراف خود مانند صندلی ها یا دیگر موارد باشگاه ها صدمه می زنند.

وی با بیان اینکه پرخاشگری تنها صدمه زدن به طرف مقابل نیست، خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد اثرات پرخاشگری افراد به خود آن ها برمی گردد که در این زمینه سکته های قلبی در میان بازی یا بعد از بازی ها خود نشانگر وجود چنین نوع پرخاشگری است.

این روانشناس با تاکید بر اینکه ورزش از جامعه جدا نیست، گفت: جامعه هم از ورزش جدا نیست و عوامل فیزیکی شامل ازدحام، گرما، گرسنگی در محیط ورزشگاه ها از دیگر دلایل ایجاد پرخاشگری در استادیوم است.

تعصب به معنای طرفداری کورکورانه است

پدرام اظهار کرد: مهارت های زندگی برای رسیدن به عدالت به این نکته اذعان دارد که تفکر انتقادی با تفکر تخریب گرایانه متفاوت است و تصمیم گیری در وقت بحران از بالاترین سطح مغز نشأت می گیرد که باید این موضوعات را بلد باشیم.

وی با بیان اینکه باید شیوه برخورد با مشکلات درست باشد، افزود: نباید ما هم با اشتباهات به طریقی اشتباه برخورد کنیم قطعاً همه افراد جامعه دارای آرای متفاوتی هستند، اما باید بدانیم چگونه با دیگران تعامل کنیم و نباید منتظر باشیم که همه موضوعات از بالا درست شود.

این روانشناس بالینی با تأکید بر اینکه والدین در هر خانواده‌ای باید رفتار مناسبی داشته باشند، اظهار کرد: تعصب به معنای طرفداری کورکورانه است ولی آرزوی پیشرفت متعصبانه نیست، قطعاً هر فردی باید آرزوی پیشرفت شهر و کشورش را داشته باشد اما آن را با تعصبات کورکورانه بروز ندهد.

پدرام با بیان اینکه باید مسئولان تصمیم گیری های درست داشته باشند، گفت: اگر روند فروش بلیط برای بازی ها درست باشد رفتارهای نابهنجار هم کاهش می یابد اما وقتی مردم را بیش از هفت ساعت پشت درهای استادیوم در وضعیت گرما یا سرما منتظر می گذارند قطعاً این امر در رفتار آنها موثر است.

هنوز زیرساخت لازم برای حضور بانوان در ورزشگاهها فراهم نیست

وی جامعه ورزشی را بدون هواداران هیچ دانست و افزود: بازیکنان و مربیان با هواداران تکمیل می شوند و همه ا ینها یک خانواده ورزشی هستند پس بدون هواداران هیچکدام از این حلقه های زنجیره بقایی نخواهند داشت.

این روانشناس بالینی با تأکید بر اینکه باید بحران مدیریت را با روشی صحیح هدایت کرد، تصریح کرد: برای استفاده بانوان از ورزشگاه ها باید گفت هنوز زیرساخت های لازم برای استفاده آن ها در جامعه وجود ندارد حتی این زیرساخت ها در سینما یا تئاتر کشور ما هم به طور کامل ایجاد نشده است.

پدرام با بیان اینکه فوتبال باعث تخلیه هیجانات پرخاشگرانه بازیکنان هم می شود، افزود: اگر چنین افرادی تربیت شده و آموزش دیده باشند قطعاً هیجان آنها در مسیر درست هدایت شده و به یک قهرمان ملی تبدیل می شوند.

وی با بیان اینکه باید قدر هواداران را بدانیم، خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی برای کنترل هیجانات چند سال پیش تدابیر خوبی برای چهارشنبه سوری ها اتخاذ کرد که فضاهای مناسبی را برای این مراسم در نظر گرفت و بعد از آن تخریب‌ها تا حدی کاهش یافت که این موضوع را در فوتبال هم باید مورد توجه قرار داد.

پلیس هم باید آموزش ببیند

این روانشناس بالینی با تأکید بر لزوم آموزش پلیس گفت: پلیس هم باید آموزش ببیند که چه رفتاری با گروه‌های مختلف اعم از خبرنگاران، هواداران و بازیکنان داشته باشد باید رفتار مناسب با هرکدام از این اقشار را آموزش ببینند و در محیط ورزشگاه رفتارهای جانب گرایانه و طرفدارانه از تیم خاصی نداشته باشند.

پدرام با تأکید بر لزوم ایجاد فضای مناسب و توجه به تخلیه هیجانات جوانان گفت: باید فضای لازم قبل و بعد از بازی برای تخلیه هیجانات جوانان مهیا باشد اما قطعاً افرادی که هوش هیجانی را آموزش دیده باشند شعارهای طرفدارانه از یک تیم را به پرخاشگری و فحاشی مبدل نمی کنند.

کد خبر 376194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.