اجرایی نشدن طرح‌های شهری کیفیت حکمروایی را کاهش داده است

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: کیفیت پایین مدیریت و حکمروایی شهری در ایران یکی از دلایل مهم اجرا نشدن طرح‌های شهری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید احمد حسینی‌نیا در نشست معاونان شهرسازی و معماری کلانشهرها با هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: سه سطح مختلف دولت در ایران شامل دولت ملی، دولت استانی و دولت محلی است حال وقتی از کیفیت پایین مدیریت و حکمروایی شهری بحث می‌شود منظور دولت محلی است زیرا در این سطح شاهد ابهام در قلمرو فعالیت مدیریت محلی در ایران از جمله تمرکز اداری و سیاسی، تداخل قلمرو جغرافیایی فعالیت‌ها و روشن نبودن مناسبات مالی هستیم.

وی تصریح کرد: از ۵۳ وظیفه‌ای که برعهده شهرداری‌ها قرار گرفته بود، به تدریج با تقویت دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های وابسته به آن، ۲۱ وظیفه به کلی از شهرداری‌ها منتزع و به دولت واگذار شد و هفت وظیفه دیگر به صورت مشترک توسط شهرداری‌ها و سازمان‌های دولتی انجام می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به تمرکز سیاسی گفت: شهرداری‌ها قبل از تشکیل شوراهای شهر در سال ۷۶ سازمان بوروکراتیکی بودند که تحت نظر وزارت کشور فعالیت داشتند، البته با تشکیل شوراهای شهر، امید می‌رفت که این شرایط دگرگون شود و نمایندگان مردم در این شوراها بر مدیریت شهری نظارت داشته و ضامن تامین عادلانه و توام با کارایی خدمات شهری باشند، همچنین از تضییع حقوق مردم توسط بوروکراسی اداری حاکم بر شهرداری‌ها جلوگیری کنند، اما در عمل اختیارات شوراهای شهر چنان محدود شد کـه این شوراها نتوانستند بر ماهیت برنامه‌ها و تصمیمات شهرداری‌ها تاثیر مهمی بر جای گذارند.

وی ادامه داد: در قانون شوراهای شهر هر چند انتخاب اعضای شورای شهر بـه مردم واگذار شده و ایـن شـوراها شـهردار را انتخاب می‌کنند، اما اختیار شوراها در زمینـه وضـع عـوارض و بهـای خدمـات شـهری بسـیار محـدود اسـت.

حسینی‌نیا با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های اطلاعات مکانی (SDI) بین دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها یکی از روش‌های تحقق‌پذیری طرح‌های شهری است که ‌می‌تواند به عنوان یک بستر توانمندسازی کمک شایانی به توانمندسازی تبادل داده‌ها و منابع بین سازمان‌های مختلف کند، گفت: SDI این امکان را به کاربران مختلف می‌دهد تا با یکدیگر همکاری وسیع‌تری داشته باشند و به نیاز بازار پویای کنونی پاسخ بهتری ارائه کنند.

وی با اشاره به تجربه شهرداری اصفهان در خصوص توسعه زیرساخت‌های اطلاعات مکانی (SDI) و مشکلاتی که در این حوزه وجود داشته از جمله نبود پایگاه اطلاعاتی منسجم در سطح شهر، افزود: نبود پروتکل همکاری قانونی و نحوه استفاده سایر ارگان‌ها و نحوه مشارکت در تامین منابع مالی مورد نیاز، استفاده نکردن از ساختارهای نرم افزاری یکسان در تولید داده‌های مکانی در ارگان‌های مختلف و تعریف نشدن پشتیبانی فنی صحیح و اطمینان از نحوه خدمات رسانی و نگهداری اطلاعات از جمله این موانع است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان از دیگر روش‌های تحقق پذیری طرح‌های شهری را استقرار سامانه مکانیزه گردش‌کار موضوعات کمیسیون ماده پنج در جهت ساماندهی به فرآیند بررسی و تصویب موضوعات در این کمیسیون عنوان کرد و گفت: استقرار سامانه در کمیسیون ماده ۵ در جهت افزایش حکمروایی خوب شهری، تحقق شهر هوشمند، رصد موضوعات مطروحه، انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات، شفافیت و عدالت در نظام مدیریت شهری و افزایش تحقق‌پذیری طرح‌های شهری حائز اهمیت است.

به گزارش ایمنا، در نشست معاونان شهرسازی و معماری کلانشهرها با هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی موارد تحقق پذیری طرح‌های شهری، زیرساخت داده مکانی و سامانه یکپارچه ماده ۵ مطرح شد.

کد خبر 376055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.