۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰
زیبای نگونسار

در عمر کوتاهش صحرا را به شیوه جَنّات عدن زیور می‌دهد و چنان بساطی می‌آراید که طبع لطیف از مشاهده به غلیان آمده و احساس شعف بر بلندای قامت ذوق می‌نشاند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان خوانسار، شمایل زیبایشان تداعی کننده شرم دخترکان زیباروی روستایی است که در هر دیدار آزرم پیشه می‌کنند و چشم بر زمین می‌دوزند؛ آرام و با وقار چونان جماعتی که زانوی ادب در پیشگاه بزرگی به زمین زده‌اند صف به صف بر زیراندازی از چمن زیر سقف نیلگون نشسته‌اند و با هر وزش باد، رقص‌کنان از سویی به سوی دیگر می‌خرامند.

خوانسار با داشتن جاذبه‌های طبیعی و باغات فراوان گردو و نهرهای زیبایی که از زیر درختان می‌گذرد به بهشت‌گونه‌ای در قلب ایران مانند است. یکی از مکان‌های زیبا و منحصر به فرد شهرستان خوانسار "گلستان‌کوه" است که محل رویش لاله‌های واژگون قرمز رنگ به شمار می‌آید.

روستای بابا محمد که از سمت اصفهان در ۱۲ کیلومتری خوانسار قرار دارد همه ساله میزبان لاله‌های واژگون یا نگونسار است که تاجی از برگ بر سر صولت و غرورشان را افزون کرده است. این منطقه به سبب رویش گونه‌های منحصر به فرد از گیاهان مرتعی و نیز لاله‌های واژگون در دومین ماه از بهار، به گلستانی مانند است که شاید نظیرش در جای دیگر نباشد.

۹۵۰ هکتار از اراضی خوانسار رویشگاه لاله‌های واژگون

ابراهیم پورهاشمی، رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوانسار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: گلستان کوه خوانسار در قسمت جنوب شرقی و ۱۰  کیلومتری شهر خوانسار قراردارد با گونه‌های گیاهی فراوان که عمده‌ترین آن‌ها گزنگبین، موسیر و انواع گل‌های زیبا از جمله لاله‌های واژگون است.

وی رویشگاه لاله‌های واژگون را متعلق به زاگروس می‌داند، و می‌افزاید: ۹۵۰ هکتار از اراضی شهرستان خوانسار محل رویش لاله‌های واژگون است که هر سال از ۲۰ فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت‌ماه پذیرای گردشگران زیادی است، اما امسال به دلیل بارش‌ برف بهاری و برودت هوای بهاری با تأخیر ۳۰ روزه جوانه زده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوانسار با بیان اینکه ارتفاع لاله‌های واژگون امسال با توجه به بارش‌های فراوان به حدود یک متر رسیده است ادامه می‌دهد: لاله واژگون گیاهی پیازدار است که بیشتر در دامنه ارتفاعات روییده و اردیبهشت ماه زمان گل دهی آن است. این رویشگاه تا اوایل خردادماه قرق است و امسال به دلیل برودت سرما با نیمه خرداد قرق خواهد ماند.

وی می‌افزاید: چیدن گل‌ها و پیاز آن، بوته کنی بی‌رویه، ورود به عرصه‌ها و پایمال کردن گل‌ها، کندن زمین برای یافتن موسیر و بیرون انداختن پیاز گل‌ها، تغییرات اقلیمی و طبیعی منجر به کاهش رویش لاله‌های واژگون می‌شود.

پورهاشمی می‌گوید: اداره منابع طبیعی شهرستان خوانسار با توجه به گستردگی منطقه با تایید مسئولان استان حفاظت و بهره‌برداری از این منطقه را به شرکت تعاونی روستای قلعه بابامحمد که همجوار با دشت لاله های واژگون بوده واگذار کرده است تا منفعت حاصل از منطقه نصیب این روستا شود و روستاییان و این شرکت تعاونی همه تلاش خود را برای حفظ این منطقه بکار گیرند.

وی ادامه می‌دهد:  گلستانکوه خوانسار یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین رویشگاه‌های طبیعی  لاله واژگون کشور است که در ۱۵۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد و هر ساله گردشگر ان زیادی از این منطقه بکر و خوش و آب و هوا بازدید می‌کنند.

کد خبر 375937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.