۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۲
خطری در کمین روستاییان

دهاقان – اکسیری که قرار بود تسکین دردهایمان شود و مرحمی باشد بر دل زخم خورده زمین این روزها زخمی دیگر شده بر پیکر رنجور زمین و ساکنان آن. خطری که همیشه در کمین است و هرچه تلاش می‌کنیم، باز هم سایه آن بر سرمان سنگینی می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، مایه حیاتی که سال‌ها رنج نبودنش را تحمل کردیم و به امید روزهایی که از وجودش شادمانی کنیم انتظار کشیدیم. هفته‌ها و سال‌ها گذشت تا اینکه دل آسمان به رحم آمد و به حال ناگوار زمین گریست، آنقدر گریست تا برکه‌ها و جوی‌ها و رودخانه‌ها و تالاب‌ها پر شد. مردمان دست شکر بر  آسمان ساییدند و طبیعت جوان شد. اما کابوس سیاه خشکسالی تنها به این روزهای خوب ختم نشد. مشکل از جایی شروع شد که آسمان خواست بدهی ۲۰ ساله را در چندماه تسویه کند، اما بضاعت اندک و گاهی غفلت ما کار را به جایی رساند که مایه حیات به بحرانی بزرگ تبدیل شد.

خارج شدن آب‌های زیر زمینی از کانال‌های کشاورزی و شکسته شدن حریم جوی‌ها باعث شد عده‌ای از هموطنانمان در مناطقی مانند روستای همگین دهاقان بی‌خانمان و سرپناه آن‌ها تخریب شود.

دهاقان در حالی به استقبال سال نو رفت که میزان بارش‌ها در آن به بیش از ۳۰۰ میلیمتر رسید. افزایش بارندگی شوک بزرگی به مهمان ناخوانده این شهرستان یعنی خشکسالی وارد کرد، اما آب قدم به قدم به مزارع کشاورزی و منازل مسکونی نزدیک شد تا آنجا که شرایط به حالت هشدار برای این روستا رسید. این بحران تاجایی پیش رفته که عده‌ای از ساکنان برای اسکان موقت روانه سالن‌های اجتماعات و ورزشی شدند.

انسداد مسیر آب باعث طغیان شد

مرتضی ممتاز، از کشاورزان روستای همگین در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: راه آب را پرکردند و کانال آبرسانی را بستند، همین باعث شد آب از مسیر خودش خارج بشه و آخرش هم کانال سرریز شد. وقتی آب سرریز شد اموال و اثاثیه خانه مردم روستا زیر آب رفت

احمد یعقوبی از دیگر کشاورزان منطقه، می‌گوید: خیلی تلاش کردند که جلوی آب را بگیرند، اما همه وسایل خونه مردم از بین رفت، جبران این ضرر برای افراد ضعیفی که حتی نمی‌تونند وسایل ضروری خودشون را بخرند خیلی سخته.

این کشاورز دهاقانی ادامه می‌دهد: مردم خیلی کمک کردند، مسئولان هم تلاش کردند، اما لازمه که قبل از حادثه پیشگیری کنند.

احتمال ریزش مجدد خانه‌ها در همگین وجود دارد

محمد احسانی، دبیر شورای مدیریت بحران دهاقان، اظهار می‌کند: ۹ واحد مسکونی روستای همگین دچار آسیب و خسارت شدند.

وی با بیان اینکه با همکاری دستگاه‌های امدادی و خدماتی اسکان موقت برای خانواده‌های آسیب‌دیده شده فراهم شده است می‌گوید: در حال حاضر تخلیه آب و زه‌کشی منطقه در حال انجام است.

دبیر شورای مدیریت بحران دهاقان، از احتمال ریزش مجدد و احتمالی خانه‌های همگین خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: بعضی از خانه دچار ترک شده‌اند و باید مراقب خطرات موجود بود و تحت کنترل قرار گیرند و افراد در صورت خطر سریع محل را ترک نمایند.

تسهیلات حمایتی به حادثه‌دیدگان پرداخت می‌شود

سرهنگ رستگار، بخشدار بخش مرکزی دهاقان از اعطای تسهیلات ۴۰۰ میلیون ریالی به مالکان منازل آسیب‌دیده این روستا خبر می‌دهد و می‌گوید: این افراد از تسهیلات یکصد میلیون ریالی بلاعوض نیز برخوردار می‌شوند.

وی با بیان اینکه تخلیه منازل مسکونی حادثه‌دیده در حال انجام است، خاطر نشان می‌کند: امدادرسانی به طور مطلوب انجام شده، زه کشی نیز با مشارکت دهیاری ودستگاه‌های اجرایی در حال انجام است و امیدواریم اقداماتی که باید انجام شود روند مناسبی داشته باشند تا مشکلات نیز به طور کامل رفع شود.

احتمال بروز حادثه در شهر گلشن

حجت الله حاج حسنی، رییس آب منطقه‌ای دهاقان اظهار می‌کند: یکی از عواملی که می‌تواند در بروز چنین حوادثی روی دهد، مساله فرونشست زمین است.

وی بیان اینکه اثرات خشکسالی همچنان در منطقه وجود دارد، می‌افزاید:بارندگی‌ها نمی‌تواند در کاهش اثرا ت مخرب خشکسالی تاثیر داشته باشد، پس پدیده‌ای به نام فرونشست روی می‌دهد.

رییس آب منطقه‌ای دهاقان با بیان اینکه قنات‌های قدیمی شهر گلشن نیز دچار ریزش شده، تصریح می‌کند: متاسفانه احتمال بروز فرونشست و حوادثی مشابه آبگرفتگی در این شهر نیز وجود دارد.

حاج حسنی می‌گوید: اگرچه بارندگی‌ها اثرات مطلوب زیادی رادارد، اما گاهی هم دچار ایجاد بحران نیز می شود.

کد خبر 375765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.