زنان چهار کلانشهر ایران در معرض ام اس

عضو هئیت علمی دانشکده پرستاری و مامایی اصفهان با بیان اینکه شیوع بیماری ام اس در بین خانم ها دو تا سه برابر آقایان است، گفت: این بیماری در جهان در حال افزایش است و در ایران و کلانشهرهایی مثل تهران، اصفهان، شیراز و تبریز شیو ع بیشتری نسبت به دیگر شهرها دارد.

شهلا ابوالحسنی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه بیماری ام اس یک بیماری مزمن سیستم عصبی است و متاسفانه شیوع آن در بین جوانان زیاد است، اظهار کرد: این بیماری در اثر اختلالاتی بروز می کند و بعد از اختلالات تورماتیک ناشی از ضربه و تصادفات این اختلال در بین جوانان بسیار شایع است.

وی با بیان اینکه شیوع بیماری ام اس در بین خانم ها دو تا سه برابر آقایان است، افزود: این بیماری در کل جهان در حال افزایش است و در ایران و کلانشهرهایی مثل تهران، اصفهان، شیراز و تبریز شیو ع بیشتری نسبت به دیگر شهرها دارد.

عضو هئیت علمی دانشکده پرستاری و مامایی اصفهان گفت: مدرسه آموزش پرستاری بیماری ام اس به جامعه پرستاران رویکردی بود که از تاریخ چهارم تا ششم اردیبهشت ماه امسال در اصفهان برگزار شد. این دوره آموزشی به منظور آشنایی بیشتر پرستارانی است که اکنون شاغل اند و به خصوص آنهایی که مراقبت از بیماران ام اس را برعهده دارند با کسب این آموزشها  و یک دید کلی نگر بتوانند با مراقبت های تخصصی و در نظر گرفتن جنبه های مختلف مراقبت از یک بیمار مبتلا به ام اس را داشته باشند.

وی ادامه داد: این اقدام به منظور آشنایی پرستاران نسبت به همه ابعاد جسمانی، روانی، معنوی و اجتماعی که در اثر بیماری ام اس  وجود دارد و مشکلاتی که برای بیمار به دنبال دارد برگزار شد تا پرستاران بتوانند بهتر از بیماران  مراقبت کنند.

 ابوالحسنی با بیان اینکه در این برنامه نزدیک به تعداد ۲۰۰ نفر از جامعه پرستاران  شرکت کردند، افزود: این پرستاران دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری را گذرانده بودند و در این دوره سه روزه آموزشی از چهارم تا ششم اردیبهشت ماه سعی کردیم تا مراقبت های کلی از بیماران ام اس را به پرستاران بیاموزیم.

این مدرسه یک دوره آموزشی خاص است

ابوالحسنی تصریح کرد: مدرسه آموزش پرستاری ام اس منظور یک فضای فیزیکی خاصی در شهر اصفهان نیست بلکه به معنای دوره آموزشی خاصی است که برای پرستاران فارغ التحصیلی که در قسمت های مختلف در حال فعالیت هستند به خصوص آنهایی که با بیمارانی که مبتلا به ام اس هستند سر و کار دارند این دوره آموزشی راه اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه این اولین دوره ای بود که در ایران برگزار شد، اظهار کرد: احتمال دارد که دوره های بعدی را هم در روند برنامه ها داشته باشیم که این اتقاق وابسته به نیاز سنجی هایی است که به عمل می آید. نتییجه این طرح و مراقبت هایی که پرستاران با بیماران ام اس انجام می دهند را باید در دزار مدت سنجید و در این برنامه به دنبال یک رویکرد بین حرفه ای بودیم.

عضو هئیت علمی دانشکده پرستاری و مامایی اصفهان تاکید کرد: بیماران مبتلا به ام اس در دوره ای از زندگی با این بیماری مزمن درگیر هستند و مدیریت این گروه از بیماران با آموزش به پرستاران محمور اصلی این رویکرد بین حرفه ای است.

 وی با بیان اینکه در این برنامه آموزشی پزشکان درارتباط با این بیماری و روند تشخیص و درمان آن برای پرستاران شرکت کننده در برنامه توضیح دادند، گفت: با توجه به اینکه بخشی از درمان ها دارویی است که برای کنترل بیماری استفاده می شود و هر روز داروهای جدیدی به بازار عرضه می شود گروهی از داروسازان از اعضای هیئت علمی داروسازان ایران هم در این رویکرد بین حرفه ای برای آموزش به جامعه پرستاران در خصوص موارد مصرف و عوارض داروها و نوع مراقبت ها حضور داشتند.

ابوالحسنی با اشاره به اینکه گروهی از اعضای هیئت علمی دانشکده های پرستاری کشور به منظور آموزش درباره ابعاد جسمانی درگیر این بیماری و ارایه مراقبت های پرستاری به شرکت کننده ها حضور داشتند، اظهار کرد: همچنین از وجود روان پرستاران در خصوص ابعاد روانی که می تواند دچار اختلال شود و اینکه بیمار نیازمند چه مراقبت های پرستاری است و در ارتباط با جنبه های اجتماعی صحبت شد.

کنترل توانبخشی از موارد مهم در مراقبت های بیماری ام اس

عضو هئیت علمی دانشکده پرستاری و مامایی اصفهان گفت: کنترل توانبخشی یکی از موارد بسیار مهم در مورد مراقبت ها با بیماری  ام اس و روند درمان آن است. به همین دلیل دعوت از اعضای هیئت علمی دانشکده توانبخشی هم در رویکرد بین حرفه ای وجود داشت تا شرحی درباره فیزیوتراپی، گفتار درمانی و اختلالات تکلم که بیماران اما اس با آن مواجه می شوند برای شرکت داشته باشند.

به گفته ابوالحسنی؛ خانم ها درصد زیادی از بیمارانی هستند که مبتلا به ام اس می شوند و اکثر بانوان در سنین جوانی که با مسایل باروری و شیر دهی مواجه هستند به این بیماری مبتلا می شوند.

وی یادآور شد: به همین دلیل در این رویکرد بین حرفه ای از اعضای هیئت علمی بهداشت باروری دعوت شد تا در ارتباط با مسایل و مشکلاتی که زنان مبتلا به بیماری ام اس ممکن است در دوران بارداری و شیردهی مواجه شوند و نحوه مراقبت ها آموزش هایی را به جامعه پرستاران ارایه کنند.

ابوالحسنی تصریح کرد: در خصوص همه این موارد و ارایه آموزش‌ها برنامه ریزی به عمل آمد و هدف بالا بردن آگاهی جامعه پرستاران و به تبع آن افزایش و ارتقای مراقبت های پرستاری به بیماران مبتلا به اماس است.

 عضو هئیت علمی دانشکده پرستاری و مامایی اصفهان خاطر نشان کرد: بیماری ام اس یک بیماری مزمن است که سیستم عصبی مرکزی یعنی مغز و نخاع را در گیر می کند و اتفاقی که می افتد این است که سرعت هدایت اعصاب کاهش پیدا می کند و  با بروز علایم متفاوتی همراه است که در بیماران مختل متفاوت  بوده و علایم این بیماری  وابسته به این است که کدام ناحیه از بدن را درگیر کند.

کد خبر 375761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.