به گزارش ایمنا، آگاهی مسافران تاکسی از مقررات تاکسیرانی تنها به سود مسافران نیست رانندگان تاکسی هم از نتایج این آگاهی بهره میبرند. شناخت مواردی که تخلف تاکسیها محسوب میشود و وظایفی که در قبال شهروندان دارند علاوه بر این که مسافران را در کسب خدمات مناسب راهنمایی میکند از بروز توقعات نابجای مسافران از تاکسیها که بیشتر از حد مناسب و استاندارد تعریف شده است نیز پیشگیری میکند و مانع بروز سوءتفاهمهایی میشود که گاه در حاشیه خیابانها شاهد آن هستیم.
طبق ماده هشت آییننامه اجرایی قانون الحاق، یک تبصره به ماده واحده قانون راجع به تمرکز امور تاکسیرانی زیر نظر شهرداری وجود دارد، امور زیر از تخلفات تاکسیرانی محسوب و مرتکبین، تابع تصمیمهای هیئتهای انضباطی خواهند بود:
۱. امتناع از حمل مسافر یا حمل مسافر با شرایطی خارج از مقررات
۲.رعایت نکردن شئون اسلامی و اجتماعی
۳.انجام ندادن کشیکهای محوله و رعایت مقررات آن
۴.اقدام به تاکسیرانی برای غیر از ساعت و مسیر و سرویسی که در پروانه قید شده است
۵.ارتکاب به جرم در هنگام تاکسیرانی یا با استفاده از تاکسی
۶.رعایت نکردن نرخهای مصوب و عدم استفاده از تاکسی متر در صورت نصب و الزام به استفاده از آن
۷.رعایت نکردن مقررات مربوط به حمل مسافر و تکرار تخلفات راهنمایی و رانندگی
۸.استفاده از پلاک شناسایی راننده دیگر در هنگام ارایه سرویس دهی
۹.رانندگی با تاکسی که مشخصات آن با مشخصات مندرج در پروانه مطابقت ندارد
۱۰.پخش شایعات، بدرفتاری با مسافر، شوخی کردن با همکار یا مسافران، استعمال دخانیات، حمل اثاثیه یا بار و افراد مشکوک در صورت مطلع بودن، استفاده ازخوشبوکننده با آرم یا مارک های غیر مجاز، نصب و استفاده از وسایل غیر مجاز در تاکسی، آیینههای غیر مجاز، پخش صوت، تصویر، نصب عکس و جملات غیر متعارف
۱۱.خروج از شهر بدون اخذ مجوز
۱۲.نداشتن نظافت بیرون و داخل تاکسی
۱۳.استفاده نکردن از لباس فرم نظیف در هنگام سرویسدهی
۱۴. رانندگی با تاکسی بدون داشتن مجوز تاکسیرانی
۱۵. توجه نکردن کامل به اخطارها و تذکرات بازرسان در امور تاکسیرانی
بنابراین شهروندان میتوانند در صورت دیدن چنین تخلفاتی، از فرد متخلف به سازمان تاکسیرانی یا اتحادیه مربوطه شکایت کنند.
نظر شما