وضعیت دفع نخاله‌های ساختمانی شهرضا نامطلوب است

شهرضا - مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان شهرضا گفت: وضعیت دفع نخاله‌های ساختمانی این شهر بسیار نامطلوب است و این یک زنگ خطر است.

زهره رحیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، اظهار کرد: نخاله‌های بسیار زیادی بدون برنامه و حساب و کتاب در حاشیه شهر دفع می‌شود که می‌تواند عامل شیوع بیماری سالک شود.

وی ادامه داد: این بیماری در صورت بهبود نیز آثار بدی بر بدن افراد دارد و اثر روحی و روانی نامطلوب نیز همراه دارد.

مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان شهرضا تأکید کرد: وضعیت دفع نخاله های ساختمانی این شهر بسیار نامطلوب است و این یک زنگ خطر است. این وضعیت زیبنده شهر نیست و در این خصوص نیاز است که یک برنامه مدون بین بخشی مشخص و ارائه شود.

رحیمی با بیان اینکه تخلیه غیراصولی نخاله‌ها ممکن است در نهایت منجر به شیوع بیماری سالک شود، خاطرنشان کرد:بی‌توجهی و جمع‌آوری نکردن زباله‌های شهر به روش اصولی و بهداشتی و وجود نخاله‌های ساختمانی حاصل از ساخت و سازها، وجود سگ‌های ولگرد در نقاط مختلف شهری و روستایی و وجود جانوران موذی به عنوان میزبان پشه سالک، باعث جولان این مهمان ناخوانده و زمینه‌ساز شیوع بیماری سالک می‌شود.

وی یادآور شد: سالک یک بیماری پوستی مشترک بین انسان و حیوان از جمله جوندگان است که از طریق نیش یک پشه آلوده به انگل به نام "پشه خاکی" به انسان منتقل می‌شود؛ علائم آن به صورت ایجاد زخم در مناطق باز و بدون پوشش بدن مانند صورت، دست و پا است.

مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان اینکه تاکنون همه موارد ابتلا به سالک مربوط به مسافران و افراد خارج از این شهرستان بوده‌اند، تصریح کرد: در کشورمان ۱۷ استان درگیر سالک روستایی و هشت استان درگیر سالک شهری است که اصفهان بیشتر درگیر سالک روستایی است که مخزن آن موش صحرایی با دم جارویی و بلند است.

رحیمی ادامه داد: شهرستان‌های آلوده به سالک در استان اصفهان شامل اردستان، نطنز، برخوار، شاهین شهر و میمه، اصفهان (مناطق روستایی جنوب و جنوب شرق)، نائین، کاشان و آران و بیدگل است.

وی اضافه کرد: میزان ابتلا به این بیماری تا قبل از دهه گذشته، چهار تا پنج هزار نفر در سال بوده است، اما در زمان حاضر به کمتر از یکهزار نفر در سال کاهش یافته است

مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان شهرضا اظهار کرد: میزان شیوع بیماری در بعضی مناطق دچار نوسان است و در بعضی سال‌ها، کاهش یا افزایش می‌یابد، در حال حاضر بیشتر موارد ابتلا به سالک مربوط به شرق شهرستان اصفهان است.

دفع اصولی زباله و نخاله ساختمانی، بهترین راه پیشگیری از سالک

رحیمی تصریح کرد: برنامه مبارزه با جَوندگان ناقل انگل سالک از سال ۱۳۸۶ در استان اصفهان آغاز شده است، اجرای این برنامه در کاهش چشمگیر آمار ابتلا به این بیماری بسیار موثر بوده است.

وی یادآور شد: بهترین راه پیشگیری از این بیماری، دفع اصولی زباله ها و نخاله های ساختمانی و رعایت مسائل بهداشتی است.

مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان شهرضا تأکید کرد: طبق آخرین دستورالعمل کشوری محل دفن زباله و ریختن نخاله های ساختمانی باید حداقل پنج کیلومتر با اماکن مسکونی فاصله داشته باشد، البته این دستورالعمل در حال بازبینی بوده و ممکن است این مسافت افزایش یابد.

رحیمی گفت: برای کاهش این بیماری همکاری شهرداری‌ها و بخشداری‌ها لازم است، اگر دفع زباله و نخاله‌های ساختمانی به خوبی مدیریت نشود، سایر اقدامات و تلاش‌های انجام شده بی‌نتیجه خواهد بود.

وی تصریح کرد: این بیماری، قابل ریشه‌کن شدن نیست، سالک یک نوع بیماری محیطی است که نوعی موش، مخزن آن است و در طبیعت جایگاه دارد، بنابراین فقط می‌توانیم با اقدامات پیشگیرانه، آن را محدود کنیم.

مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان شهرضا اظهار کرد: داروهای این بیماری در همه مراکز بهداشت به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد، اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود می توان آثار و ضایعات آن بر روی پوست را کاهش داد.

رحیمی افزود: در شهرستان شهرضا مرکز سلامت قائمیه مسئول درمان بیماران مبتلا به سالک است و علاوه بر ساکنان شهرستان بیماران مبتلا به سالک از شهرهای اطراف جهت درمان به این مرکز مراجعه می کنند.

وی تأکید کرد: لازم است در مناطق سالک‌خیز، هنگام خواب در فضای آزاد از پشه‌بند استفاده شود و روی در و پنجره‌ها توری با بافت بسیار ریز نصب گردد و از نگهداری دام و طیور در منازل خودداری شود و از انباشت خاکروبه، نخاله ساختمانی، زباله و کود حیوانی در مناطق مسکونی اجتناب شود.

کد خبر 375690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.