۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
نابودگری به نام سرگردان ببری!

یافته‌های جدید محققان سوئیسی نشان می‌دهد که زهر عنکبوت باعث اختلال در عملکرد کانال‌های یونی می‌شود که به منظور کنترل عضلات و سایر فرآیندهای حیاتی بدن باید در زمان‌های خاصی باز و بسته شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مدت زمان زیادی است که علم پزشکی از زهر حیواناتی مانند مار و عنکبوت برای درمان بیماری‌های مهلک بهره می‌برد. این زهرها به روش‌های مختلفی عمل می‌کنند. زهر مار به سیستم قلبی عروقی آسیب می‌رساند و زهر عنکبوت سیستم عصبی را مورد هدف قرار می‌دهد.

یافته‌های جدید محققان سوئیسی نشان می‌دهد که زهر عنکبوت باعث اختلال در عملکرد کانال‌های یونی می‌شود که به منظور کنترل عضلات و سایر فرآیندهای حیاتی بدن باید در زمان‌های خاصی باز و بسته شوند. ورود زهر عنکبوت به این کانال‌ها، جریان معمول یون‌ها را مختل و موجب فلج یا مرگ افراد می‌شود.

از آنجایی که استفاده از زهر عنکبوت برای درمان بیماری‌های سیستم عصبی انسان، نیاز به درک علمی قابل اطمینانی دارد محققان موسسه اکولوژی و تکامل دانشگاه "Bern's" در سوئیس دست به تحقیقات طولانی‌ مدت برای شناخت پیچیدگی ترکیبات این زهر  کشنده زده‌اند.

تمرکز این گروه بر شناسایی نحوه عملکرد زهر عنکبوت سرگردان ببری (Cupiennius salei) در فلج کردن طعمه بود. با توجه به فرآیند دو بخشی عملکرد زهر مزبور، محققان شیوه آن را "استراتژی دوگانه شکار غیرفعال" نامگذاری کردند؛ بخش اول بدون شک مخدر اعصاب است و سیستم اعصاب مرکزی را هدف قرار می‌دهد، در حالی که بخش دیگر ثبات بدن را با مشکل مواجه می‌کند.

این دو بخش تعامل نزدیکی با هم دارند؛ بدین صورت که ابتدا زهر عنکبوت عضلات را دچار مسمومیت عصبی می‌کند و منجر به فلج شدن آن می‌شود. سپس با مرگ بافت، سم در سراسر بدن انتشار پیدا می کند و قند خون افزایش پیدا می‌کند؛ درنتیجه عملکردهای اعضای بدن دچار اختلال جدی می‌شود. تیم تحقیقاتی دریافتند عملکرد زهر عنکبوت بسیار فراتر از یک سم است و با حداکثر توان ممکن و از هر شیوه‌ای برای نابودی اندام‌های بدن استفاده می‌کند. 

نتایج این مطالعه در مجله  Toxins منتشر شده است.

کد خبر 375682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.