تامین مالی سنتی کفاف اداره شهرها را نمی‌دهد

دبیر کل اتحادیه کلانشهرهای جهان (متروپلیس) تلاش برای پیدا کردن ابزارهالی مالی جدید را یکی از زمینه‌های همکاری متروپولیس و تهران خواند و گفت: منابع مالی سنتی برای اداره شهرها کافی نیست البته بی تردید فضای بین المللی بر فعالیت‌هایی که می توانیم داشته باشیم اثر می گذارد.

به گزارش ایمنا به نقل از شهرنوشت، «اکتاوی دلا وارگا»، در دیدار با معاون مالی و اقتصادی شهردار تهران با تاکید بر همکاری شهرهای عضو متروپولیس برای اجرای پروژه های مشترک در جهت حل مشکلات مشترک پیش روی شهرها، استراتژی این نهاد را خلق دانش، بیان و اظهار کرد: می خواهیم بستر و سکویی برای تسهیم تجارب و دانش ها در میان شهرهایی که عضو متروپولیس هستند، فراهم کنیم.

به گفته وی؛ هدف اصلی این است که برای حکمروایی بهتر شهری و کمک به حکمروایان شهری از این جهت که از تجارب دیگران برای خلق زندگی بهتر برای شهروندان استفاده کنند، کمک کنیم.

 دلا وارگا با بیان اینکه متروپولیس بر چهار حوزه مسکن، حمل و نقل، مدیریت پسماند و کاهش آلودگی هوا تمرکز دارد، گفت: این چهار حوزه کلانی که در کنار هم هستند به نوعی با هم درهم تنیدگی دارند زیرا حوزه ای مانند حمل و نقل بر مولفه ای مانند افزایش یا کاهش آلودگی هوا تاثیر می گذارد.  این چهار حوزه در ذیل یک موضوع کلان تری به اسم منابع مالی قرار می‌گیرند زیرا اگر قرار باشد برای حمل و نقل و ارتقای کیفیت محیط زیست کاری انجام دهیم همگی مستلزم منابع مالی است.

دبیرکل متروپولیس با اشاره به سیاست‌های مربوط به شهر سالم، توضیح داد: آمار و ارقام ناظر به این مسئله، قابل تامل است؛ به عنوان مثال در شهری همچون بارسلونا که جمعیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری دارد از لحاظ جمعیتی شاید قابل مقایسه با تهران نباشد اما هر ساله در این شهر سه هزار نفر به علت آلودگی هوا جانشان را از دست می دهند و اگر بخواهیم این آمار را در شهرهای مختلف اسپانیا ترکیب کنیم به رقم ۳۳ هزار نفر می رسیم که رقم قابل توجهی است. پس این چالش جدی برای همه شهرها و یک مساله جدی و قابل توجه است.

دلا وارگا با مهم دانستن منابع مالی و اینکه منابع مالی سنتی برای اداره شهرها کافی نیست، گفت: ممکن است شهرداری از لحاظ منابع مالی وابسته به حمایت‌های دولت مرکزی باشد مثلا از محل عوارضی که دریافت می شود یا شیوه‌هایی که شهرداری ها دارند مانند فروش زمین به بخش خصوصی که از این طریق بتوانند برای خودشان منابع مالی ایجاد کنند اما اکنون با توجه به شرایطی که پیش آمده باید به دنبال راه‌های جدید منابع مالی باشیم تا از آن طریق بتوانیم مشارکت‌های مالی را برای اجرای پروژه های شهری داشته باشیم.

وی گفت: بنیادی به اسم «صندوق بین المللی توسعه شهری» که یک انجمن بین المللی است وجود دارد و متروپولیس نیز یکی از اعضای فعال آن است؛ کارکرد اصلی این بنیاد تلاش برای یافتن منابع مالی جدید برای مدیریت شهری است. به صورتی که منابع پایدار باشد و تلاش می شود که نه فقط برای کمک به شهرهای کوچک عمل کند بلکه شهرهایی که هم مقیاس با کلانشهرها هستند حتی حومه شهرها را نیز دربر بگیرد.

دولت‌ها نباید حس کنند که شهرداری‌ها مقابل آنها ایستاده‌اند

دبیرکل متروپولیس تلاش برای پیدا کردن ابزارهالی مالی جدید را یکی از زمینه‌های همکاری متروپولیس و تهران خواند و توضیح داد: بی تردید فضای بین المللی بر فعالیت هایی که می توانیم داشته باشیم اثر می گذارد. البته ما به عنوان سازمان مردم نهاد نمی خواهیم وارد مسائل ژئوپولتیک شویم. تلاش ما این است که شهرهای مختلف بتوانند بستری برای همکاری و تعامل با یکدیگر داشته باشند و در دل این همکاری‌ها می توانیم بر مشکلات بین المللی هم فائق بیاییم.

دلاوارگا به دیپلماسی شهری نیز به عنوان یک مفهوم ساده اشاره کرد و گفت: در هیئت مدیره متروپولیس، شهرداران و مسئولان شهری از شهرهای سراسر جهان با فرهنگ‌های مختلف، گرایش‌های سیاسی و ادیان مختلف همگی حضور دارند.

او  تمرکز متروپولیس بر مدیریت شهری و اینکه چگونه به مدیریت شهری کمک شود تا به گونه بهتری شهر را اداره کنند و دوم اینکه اینکه شرایط زندگی بهتری برای شهروندان ایجاد شود را دو ارزش مهمی خواند که در این نهاد دنبال می شود. 

به گفته دلاوارگا؛ کاری که متروپولیس می تواند انجام دهد این است که راه حل هایی که در سطح محلی و نه در دولت های متمرکز تواند وجود داشته باشد را مطرح کند و دولت می تواند نقش پشتیبان را ایفا کند.

دبیرکل متروپولیس به موضوع مالیات بر ارزش افزوده هم اشاره کرد و توضیح داد: متاسفانه روندی که اخیرا در بسیاری از کشورها شاهد آن هستیم این است که دولت ها تلاش می کنند منابع مالی را در دست خود متمرکز کنند و موجی از ایجاد تمرکز مالی را به وجود بیاورند که در همه جای جهان شاهدش هستیم. بنابراین این فقط مشکل تهران نیست همه جا این مشکل را داریم. البته دولت ها نباید حس کنند که شهرداری ها مقابل آنها ایستاده اند.

اختصاص درآمد حاصل از قطع درختان برای خرید باغ‌های ‌بزرگ

عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصادی شهرداری نیز در این دیدار گفت: اختصاص درآمدهای حاصل از قطع درختان برای خرید باغ‌های بزرگی که اگر دست بخش خصوصی باشد منجر به افزایش ساختمان‌سازی می‌شود و همچنین تقویت بوستان‌های بزرگ اطراف شهر تهران را جزئی از برنامه های امسال شهرداری برای کاهش آلودگی هوا عنوان کرد. 

امامی تاکید کرد: باید بتوانیم از تجربیات شما در زمینه‌های مختلف شهری استفاده کنیم. همینطور که از کمک‌های مالی با شرایط به خصوصی که درباره تحریم‌ها وجود دارد از کمک این نهاد به روان سازی ترافیک و کاهش آلودگی هوا برای آرامش در زندگی اجتماعی و شهری مردم استفاده می کنیم.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری گفت: در بحث گرمایش زمین ظاهرا همه حکومت ها همکاری نمی کنند بنابراین شهرداری ها می توانند با هم همکاری بیشتری داشته باشند.

وی همچنین به بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد، از دبیرکل متروپولیس خواست تجربیات بین المللی برای مواجهه با این موضوع را مطرح کند. زیرا این لایحه سبب محدود شدن اختیارات شهرداری ها شده و عوارض شهرداری‌ها در قالب مالیات به خزانه دولت واریز می شود

کد خبر 375628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.