کشف شیوه جدید برای تشخیص بیماری‌های التهابی روده

محققان دانشگاه کمبریج به تازگی شیوه جدیدی برای تشخیص بیماری‌های التهابی روده کشف کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری‌های التهابی روده (IBD) شامل کرون و کولیت زخمی، اصطلاحی است که پزشکان برای توصیف التهاب‌های مزمن دستگاه گوارش به کار میبرند؛ بیماری کرون پوشش دستگاه گوارش را  هدف قرار میدهد و کولیت زخمی بر پوشش روده بزرگ و راست روده تأثیر میگذارد.

هر دو بیماری میتوانند خود را با علائمی همچون اسهال، دردهای شکمی، خستگی و کاهش وزن نشان دهند. در حال حاضر داروهای بسیاری برای فرونشاندن موقت این مشکلات وجود دارد اما برخی از آنها دارای عوارض جانبی نامطلوبی است. بنابراین دانشمندان همواره در پی یافتن شیوههایی موثر برای پیشبینی سریعتر  بیماری‌های التهابی روده بوده‌اند.

تلاشهای اولیه محققان برای پیشبینی شدت این بیماری با استفاده از مشخصههای ژنتیکی در سلولهای ایمنی CD8 T با شکست مواجه شد اما محققان دانشگاه کمبریج انگلستان با بهرهگیری از آزمایش خون کلینیکی به نام "واکنش زنجیرهای پلیمراز" (quantitative polymerase chain reaction) که ابزاری رایج در بسیاری از مراکز بهداشت و درمان است، موفق به شناسایی مشخصههای ژنتیکی و تشخیص شدت بیماری التهابی روده شدند.

با استفاده از شیوه جدید دیگر لازم نیست مبتلایان به این بیماری ناتوانکننده در مراحل اولیه، داروهایی مصرف کنند که عوارض جانبی نامطلوبی به همراه دارد، بلکه تشخیص بیماری‌های التهابی روده با این روش میتواند زندگی مبتلایان را به طرز چشمگیری تغییر دهد.

تا پیش از کشف این روش، مبتلایان در هر مرحله از بیماری، تحت عمل جراحی قرار میگرفتند و با بازگشت علائم، مجبور بودند با وجود روده‌‏های آسیب‏‌دیده، داروهای قوی‌‏تری برای کاهش نشانه‌های التهاب روده مصرف کنند. در حال حاضر این بیماران می‏‌توانند قبل جراحی از احتمال روند بیماری خود آگاه شوند و با قدرت بیشتری برای درمان خود اقدام کنند.

نتایج این مطالعه در مجله Gut منتشر شده است.