سفر به سرزمین ضیافت عشق با معراج خوانی پیامبر(ص)

خداوند اراده کرده است تا پیامبر(ص) خویش را در آسمان‌ها سیر داده و او را از پهنای جهان آفرینش آگاه گرداند و این، آغاز سفر به سرزمین ضیافت عشق بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معراج سفری است از فرش به عرش، عروجی عاشقانه که پیامبر (ص) به نزد محبوب جان‌ها داشت و در این مسیر حتی فرشته آسمانی، طاقت پرواز نداشت. خداوند در این سفر عارفانه از عالم خاک تا بام افلاک، پذیرای رسولی پاک باخته بود که سرتاسر زمین تا آسمان را نظر کرد و شکوهمندترین ضیافت پروردگار را برای عزیزترین مخلوق هستی، رقم زد.

ویژه برنامه «در صحبت قرآن» با موضوع معراج خوانی پیامبر(ص) در روزهای نخستین ماه مبارک رمضان، درست وقتی که جان‌ها آماده جلا خوردن است و دل‌ها در انتظار صیقلی شدن، شب گذشته در باغ غدیر برگزار شد.

معراج خوانی از سنت‌های دیرین مسلمانان است که در بیشتر کشورها به بهانه‌های مختلف از جمله میلاد پیامبر(ص) اجرا می‌شود و در آن به سبک شاهنامه خوانی، از روی آیات قرآن اشعاری در وصف معراج پیامبر(ص) سروده شده و اجرا می‌شود.

رازهای ناگفته معراج در قرآن

جوان بود و سن و سال زیادی نداشت اما بر حرفه خود مسلط بود و می‌دانست که جان کلامش چه خواهد کرد؛ مرشد هاشم قاسمی متخلص به زرین کلاه، با ردایی سفید و عصایی چوبی روی صحنه حاضر شد، قرآن را مقابل خود نهاد و با ندای "بر محمد و آل محمد(ص) صلوات به استقبال شهروندان رفت.

آیه اول سوره اِسرا، اشاره کوتاهی به معراج پیامبر دارد؛ در این آیه خداوند فرموده: «پاک است آن خدایی که بنده خود محمد(ص) را شبی از مسجدالحرام به مسجدالاقصی که پیرامون آن را برکت داده‌ایم، برد تا برخی از نشانه‌های خویش را به او بنماییم و او شنوا و بیناست.»

صدای دف و نی ضمیمه تصویر شده بود و کلام مرشد بود که دل می‌برد زمانی که نام محمد(ص) را بر زبانش جاری می‌کرد. اینجا هر آیه، نشانه‌ای از خداوند است. هر مخلوق، آیتی برای یقین مسلمانان و هر نشانه، برای اثبات ربانیت پروردگار.

مردمی سر تا پا گوش قصه پیامبر(ص)

پس از اجرای بخش اول مرشد، گروه‌های سرود به روی صحنه رفتند و به برنامه طروات دیگری بخشیدند. «تدبر در آیات» هم بخشی بود که بدنبال اجرای سرود، مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرد.

لحظه به لحظه به تعداد مردمی که برای تماشا ایستاده بودند اضافه می‌شد و مردش زرین کلاه بود که با صدای دلنشین خود اشعار قرآنی را روایت می‌کرد و همین امر رهگذران را برای اندکی ایستاده تماشا کردن، مقابل صحنه نگه می‌داشت.

آیات ۱۳ تا ۱۸ سوره نجم به قسمت دوم معراج، یعنی سیر آسمانی پیامبر پرداخته و مضمون این ۶ آیه چنین است که پیامبر(ص) برای بار دوم، فرشته وحی جبرئیل را به صورت اصلی مشاهده و ملاقات و آیات و نشانه‌های بزرگی از عظمت خداوند را دید.

اعتقاد خواننده مذهبی در اثرگذاری شعر مهم است

در میانه برنامه استاد مهدی حمیدی، پیشکوست عرصه قرآنی روی صحنه رفت و از او تقدیر شد، استادی که از دوران کودکی با قرآن آشنا شده و به سبب صدای لطیف و نیکش اشعار مذهبی را در طول ۷۸ سال زندگی‌ در مکان‌های مختلف اجرا کرده است.

استاد حمیدی با بیان اینکه همه سیستم این جهان، سازی است در وصف خداوند، گفت: ساز یکی از وسیله‌هاییست که در سرتاسر جهان با استفاده از موزون بودن آن می‌توان تاثیرگذاری زیادی را در موضوعات مختلف شاهد بود.

وی که اکنون عضو داوران بین المللی قرآن است، افزود: کسی که قصد دارد در زمینه موسیقی مذهبی فعالیت کند، باید از ردیف سر در بیاورد و کسانی که امروز به نام مذهبی بودن، آواز می‌خوانند خلاف مسیر حرکت می‌کنند.

پیشکسوت عرصه قرآنی بیان کرد: من نزدیک به ۳۰ برنامه دو صدایی همراه با مرحوم قوام‌نیا تولید کردم که همه آن‌ها با ردیف‌های موسیقی قدیمی خوانده شده و جزء برنامه‌هایی است که دیگر تجدید نخواهد شد.

وی راز ماندگاری موسیقی مذهبی قدیم را اعتقاد شخص خواننده دانست و گفت: من زمانی که شعر خلوت حضور را خواندم ۴ بار از استدیو خارج شدم و اشک ریختم چون از بطن اعتقاداتم بود لذ اثرگذاری خود را در مخاطب داشت.

کد خبر 375521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.