۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷
ارتباط بین دیابت و سرطان چیست؟

محققان آمریکایی به تازگی دریافته‌اند که ارتباط مستقیمی بین ابتلا به دیابت و خطر گسترش تومورهای سرطانی وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دیابت یکی از بیماری‌های شایع دنیای امروز است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. خبر بد اینکه خطر افزایش مشکلات بینایی و بیماری‌های قلبی عروقی در این بیماران نیز وجود دارد.

 بررسی‌های جدید محققان دانشگاه "Cornel" نیویورک نشان می‌دهد که دیابت باعث افزایش تومورهای سرطانی می‌شود. همزمانی بیماری‌های سرطان و دیابت یکی از بدترین مشکلات برای سلامتی افراد است. در واقع محیط بیولوژیکی بدن نقش چشمگیری در رشد و گسترش سلول‌های سرطانی دارد و دیابت عاملی است که شرایط مساعد را برای افزایش توان حرکت و تکثیر این سلول‌ها فراهم می‌کند.

محققان آمریکایی معتقد هستند شرایطی که دیابت در بدن ایجاد می‌کند می‌تواند منجر به افزایش خطر متاستاز یا فراگسترش سلول‌های سرطانی شود. این خطر زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های سرطانی قادر به گسترش و حرکت از محل تومورهای اولیه به دیگر بخش‌های بدن و درنتیجه ایجاد تومورهای جدید باشند.

سلول‌های سرطانی برای انتقال از تومور اولیه به دیگر اندام‌های بدن باید به سمت ماتریکس خارج سلولی حرکت کنند. ماتریکس خارج سلولی شبکه‌ای از انواع مختلف ماکرومولکول‌ها شامل کلاژن و گلیکوپروتئین است که نقش ترمیم و محافظت سلول‌های بدن را بر عهده دارند.

 موضوع قابل توجه اینکه افزایش قند خون در مبتلایان به دیابت می‌تواند ساختار فیبرهای کلاژن را به گونه‌ای تغییر دهد که منجر به حرکت سلول‌های سرطانی یا متاستاز شود. این تغییرات به وسیله فرآیندی تحت عنوان "گلیکاسیون" (glycation) رخ می‌دهد. گلیکاسیون واکنش غیر آنزیمی میان قندها با پروتئین‌ها و دیگر ترکیبات بیولوژیکی است.

بررسی ساز و کار این فرآیند نشان می‌دهد که محیط‌هایی با گلیکاسیون بالا منجر به حرکت سریع‌تر سلول‌ها و پیش‌روی آن‌ها به نقاطی دورتر از محل تومورهای اولیه می‌شود در نتیجه رابطه‌ای مستقیم بین دیابت و خطر افزایش تومورهای سرطانی وجود دارد.

نتایج این مطالعه در مجله Biology Integrative منتشر شده است.

کد خبر 375422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ehsan NL ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    0 1
    جالب بود