جنجال در پاریس؛ بن‌سلمان خطرناک‌تر می‌شود

ایران و کشورهای همسایه در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند و از مهم ترین این تحولات می توان به انتخابات مجدد شهرداری ها در ترکیه، توقف روند مذاکرات طالبان و ایالات متحده آمریکا و حضور عربستان و تصمیم ماکرون برای سفر به موصل عراق اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر مرز زمینی و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی با ۱۵ کشور همسایه که با افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه، عراق و ارمنستان دارای مرز خاکی و با قزاقستان، روسیه، عمان، قطر، امارات، بحرین، عربستان و کویت دارای مرز آبی است. تعدد همسایگان در کنار مسائل امنیتی و سیاسی متنوع آنها تأثیرات مستقیم بر امنیت و ثبات منطقه و مناسبات این کشورها با جمهوری اسلامی ایران دارد.

خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد آخرین تحولات سیاسی منطقه را به‌ صورت هفتگی در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهمترین تحولات سیاسی کشورهای همسایه را می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید:

آمریکا آخرین سری جنگنده های اف ۱۶ را به عراق تحویل داد

وزارت دفاع عراق اعلام کرد که این کشور پنج جنگنده اف۱۶ را به عنوان آخرین سری از آمریکا تحویل گرفت.

 روزنامه مصری الیوم السابع شنبه -۱۴ اردیبهشت- نوشت:  وزارت دفاع عراق اعلام کرد که این کشور در پایگاه هوایی بلد پنج جنگنده اف۱۶ را از آمریکا تحویل گرفت.

انور حمه امین، فرمانده نیروی هوایی عراق اعلام کرد که تحویل این سری از جنگنده‌ها در راستای قرارداد امضا شده با آمریکاست و قدرت اضافی برای نیروی هوایی عراق محسوب می‌شود که شاهد تحول بزرگی در سطح آموزشی خود است.این قرارداد شامل خرید ۳۶ جنگنده از نوع اف ۱۶ است که عراق با آمریکا در سال ۲۰۱۱ امضا کرد.

محکومیت بمب گذاری در خبرگزاری آناتولی از سوی اردوغان

دولت ترکیه بمباران برج مسکونی "سراج" در مرکز شهر غزه توسط جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم کرد. از بین اهدافی که مورد بمباران جنگنده‌های رژیم صهیونیستی قرار گرفتند برجی هفت طبقه است که شامل دفتر خبرگزاری آناتولی ترکیه بود. این برج به طور کامل نابود شده، البته کارمندان خبرگزاری آسیبی ندیدند.

 روزنامه فرا منطقه‌ای القدس العربی یکشنبه -۱۵ اردیبهشت- نوشت: دفتر خبرگزاری آناتولی ترکیه که فعالیتش را در غزه از سال ۲۰۱۲ شروع کرد، شامل سه بخش یعنی خبر، عکس و مولتی مدیاست.

رجب طیب اردوغان،‌ رئیس جمهوری ترکیه روز شنبه شدیدا بمباران دفتر خبرگزاری آناتولی ترکیه را توسط جنگنده‌های رژیم صهیونیستی محکوم کرد و تاکید کرد: به رغم این تجاوزات، ترکیه و خبرگزاری آناتولی ترکیه با صدای بلند از حق خواهند گفت و حقیقت و ماهیت تروریسم و ظلم اسرائیل در غزه و کل مناطق فلسطین را به سراسر جهان بازتاب خواهند داد.

شنول قازانچی، مدیرکل خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم حملات رژیم صهیونیستی گفت، این حمله عزم خبرگزاری را کم نخواهد کرد. آناتولی به تلاش خستگی ناپذیر خود با هم قطارانش در فلسطین در انتقال مبارزه ملت فلسطین به کل جهان ادامه خواهد داد. روشن است رژیم اشغالگر به طور مستقیم دفتر خبرگزاری آناتولی و کارمندانش را در غزه مورد هدف قرار داد و این حمله، تهاجمی به آزادی رسانه،‌ حق مردم در دستیابی به اخبار است و اولین بار نیست که در فلسطین رخ می‌دهد.

ماکرون در راه موصل

یک منبع آگاه از تمایل رئیس جمهوری فرانسه برای سفر به شهر موصل در جریان سفر آتی وی به عراق خبر داد.

 روسیا الیوم دوشنبه -۱۶ اردیبهشت- اعلام کرد: امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه تمایل دارد که در جریان سفر آتی‌ خود به عراق، به شهر موصل واقع در مرکز استان نینوا در شمال عراق نیز برود.

این منبع همچنین اعلام کرد: قرار بود ماکرون در مارس گذشته به عراق سفر کند اما سفر وی به ماه آوریل موکول شد و قرار است که وی نیمه دوم سال جاری میلادی به این کشور سفر کند. رئیس جمهوری فرانسه تصمیم دارد طرح‌های مرتبط با مسائل فرهنگی و حمایت از اقلیت‌های دینی را در شهر موصل کلید بزند.

پاکستان برای همکاری با افغانستان در روند صلح آماده است

نخست وزیر پاکستان، رییس جمهور افغانستان را برای انجام مذاکرات درباره مسائل اقتصادی و روابط منطقه‌ای به اسلام‌آباد دعوت کرد.

عمران خان ، نخست وزیر پاکستان دوشنبه -۱۶ اردیبهشت ماه-بر چشم‌انداز خود برای یافتن راهکاری صلح‌آمیز در افغانستان که کاملاً به سرپرستی افغان‌ها باشد، تاکید کرد.

عمران خان در گفتگو با اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان اظهار کرد: روح برادری معنای رویکرد پاکستان نسبت به افغانستان است. به گزارش روزنامه نیشن پاکستان، این دو رهبر پیرامون مسائل صلح، امنیت و دستیابی به موفقیت در افغانستان و منطقه گفت و گو کردند.

عمران خان اظهار کرد، درگیری طولانی‌مدت در افغانستان، این کشور را تخریب کرده و طی دهه‌های گذشته بر پاکستان نیز تاثیر منفی گذاشته است.عمران خان و اشرف غنی توافق کردند که ظرفیت اقتصادی واقعی دو کشور را برای دستیابی به توسعه مطمئن اقتصاد اجتماعی، کاهش فقر و افزایش رفاه مردم دو کشور به کار گیرند.

آنان همچنین توافق کردند که در راستای بهره‌برداری از موقعیت جغرافیایی افغانستان و پاکستان برای افزایش ارتباطات منطقه‌ای، اقداماتی انجام دهند. این دو رهبر درباره مسائلی در زمینه صلح، امنیت و موفقیت افغانستان و منطقه نیز تبادل نظر کردند.

در همین حال عمران خان یک بار دیگر از اشرف غنی دعوت کرد که از پاکستان دیدار کند تا طی این سفر تبادل نظرهایی جامع درباره همه موضوعات مورد علاقه طرفین و دستیابی به "درک روشن" درباره مسائل اقتصادی و منطقه‌ای گفت و گو کنند.

تاریخ این دیدار طبق توافق دو طرف تعیین خواهد شد.

اختلاف نظر میان طالبان و آمریکا مذاکرات را متوقف کرد

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان اعلام کرد که مذاکرات با آمریکا به خاطر یکی از مسائل کلیدی یعنی زمان خروج نیروهای خارجی از افغانستان متوقف شده است.

 سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه دوشنبه -۱۶ اردیبهشت ماه- گفت: دو طرف تلاش می‌کنند که تفاوت دیدگاه‌ها را محدود کرده و به یک توافقی درباره جدول زمانی خروج نیروهای خارجی در افغانستان دست یابند.

او افزود: این جدول زمانی باید مورد قبول هر دو طرف باشد. بر همین اساس هنوز این جدول زمانی به دست نیامده است. ممکن است این مسئله در این دوره از مذاکرات حل نشود.

هنوز سفارت آمریکا در کابل در این‌باره اظهار نظر نکرده اما زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان بارها اعلام کرده است که خروج نیروها تنها مسئله در مذاکرات است. به گفته خلیلزاد برای این که این روند پیش رود، طالبان باید این تضمین را بدهد که افغانستان هرگز به عنوان یک مامن تروریستی استفاده نمی‌شود و در مقابل آتش بس اجرا شده و این گروه با نمایندگان دولت افغانستان گفت و گو خواهد کرد.

شاهین گفت: طالبان حاضر است که به آمریکا تضمین‌های امنیتی لازم را بدهد.

اپوزیسیون ترکیه: انتخابات مجدد شهرداری ها را تحریم نمی کنیم

حزب اپوزیسیون مردم جمهوری خواه ترکیه اعلام کرد که برگزاری مجدد انتخابات شهرداری‌ها در استانبول را هرگز تحریم نمی‌کند.

اکرم‌ امام‌اوغلو، نامزد یک حزب اپوزیسیون ترکیه که در انتخابات اولی پیروز انتخابات شهرداری‌ها در استانبول شد؛ سه شنبه -۱۷ اردیبهشت ماه- گفت: برگزاری مجدد انتخابات ضربه شدیدی بر پیکره دموکراسی ترکیه وارد می‌کند.

امام‌اوغلو بار دیگر به عنوان نامزد حزب مردم جمهوری‌خواه در انتخابات جدید کاندید شده است.

 رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت: تصمیم کمیسیون عالی انتخابات برای برگزاری مجدد انتخابات شهرداری‌ها در استانبول گام مهم و بهترین اقدام جهت تقویت دموکراسی در کشور است. وی افزود: اطمینان داریم که انتخابات اولی دستکاری شده و قانونی بر آن حکمفرما نبوده است، ما نمی‌توانیم نقض‌های آشکار صورت گرفته در انتخابات استانبول را نادیده بگیریم.

در همین حال چندین حزب کوچک در ترکیه اعلام آمادگی کردند تا از نامزد اپوزیسیون اصلی ترکیه در انتخابات شهرداری استانبول حمایت کنند.

حزب سعادت ترکیه که نجدت گوکچینار به نمایندگی از آن در انتخابات ماه مارس بیش از ۱۰۰ هزار رای به دست آورد، جلسه اضطراری تشکیل داد و گوکچینار به کانال ۵ تلویزیون ترکیه گفت: آماده کناره‌گیری به نفع امام اوغلو هستم و منتظر تصمیم حزبم می‌مانم.

حزب دموکراتیک چپ ترکیه که بیش از ۳۰ هزار رای در انتخابات باطل شده به دست آورده بود، در اعتراض به تصمیم هیئت عالی انتخابات ترکیه در پیامی توییتری اعلام کرد: در مواجهه با اقدامات غیر قانونی این نهاد هر آنچه لازم باشد انجام می‌دهیم.

در همین حال رجب طیب اردوغان به خبرنگاران گفت بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر سابق ترکیه دوباره نامزد حزب حاکم برای انتخابات شهرداری استانبول خواهد بود.

آموزش نظامی ترک ها در روسیه

آموزش دیدن ارتش ترکیه برای راه اندازی و استفاده از سامانه دفاع هوایی "اس- ۴۰۰" اواخر ماه مه در روسیه آغاز می‌شود.

یک منبع نظامی ترکیه سه شنبه -۱۷ اردیبهشت- به رسانه‌های روسی اعلام کرد، حدود ۱۰۰ نفر در یکی از مراکز آموزش روسیه آموزش خواهند دید و این دوره حدود پنج ماه به طول می‌انجامد.

هنوز شرکت "اوبرون اکسپورت" روسیه در این باره اظهار نظری نکرده است.

این منبع گفت: اواخر ماه مه حدود ۱۰۰ نظامی ترکیه برای آموزش و استفاده از سامانه دفاع موشکی "اس- ۴۰۰ " به روسیه اعزام می‌شوند.

در ماه مارس کادر کشور چین برای استفاده از سامانه "اس- ۴۰۰" در روسیه آموزش دید. چین پیش از پایان سال ۲۰۱۹ این سامانه را تحویل خواهد گرفت.

به گفته منبع مذکور، در طول تاریخ اتحاد جماهیر شوروی سابق و روسیه کنونی، آموزش همزمان ترکیه و چین امری بی سابقه است.

قرارداد واردات "اس- ۴۰۰" به ترکیه در سال ۲۰۱۷ به امضا رسید و در پی آن ترکیه از سوی ایالات متحده تحت فشار قرار گرفته و واشنگتن مشارکت آنکارا را در برنامه تولید، نگهداری و استفاده از جنگنده‌های نسل پنجم "اف- ۳۵" به حالت تعلیق درآورد، اما ترکیه تهدید کرد جنگنده‌های مورد نیاز خود را از جای دیگری تامین کند و ممکن است جنگنده‌های "سو- ۵۷" روسیه جایگزین آن باشد.

سامانه "اس- ۴۰۰" برای رهگیری هر گونه هدف هوایی با برد ۴۰۰ کیلومتر طراحی شده و ارتش چین این سامانه روسیه را بهترین نوع آن در جهان توصیف کرده است.

ترکیه خواهان روابط با همه جهان است

رئیس جمهوری ترکیه گفته است که روابط این کشور با مناطق مختلف و کشورهای دیگر، جایگزینی برای دیگری نیست بلکه این روابط مکمل یکدیگر هستند.

 رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه سه شنبه -۱۷ اردیبهشت ماه- در جریان سخنرانی در نشست شورای ناتو و شرکای گفت وگوی مدیترانه ناتو در آنکارا یادآور شد که ۲۰۱۹، بیست و پنجمین سالگرد گفتگوی مدیترانه، هفتادمین سالگرد ناتو و شصت و هفتمین سالگرد پیوستن ترکیه به این ائتلاف است.

وی ادامه داد: کشور ما در سال ۲۰۲۱ فرماندهی نیروی آمادگی بالای ضربت مشترک ناتو را به دست می‌گیرد.ترکیه موضع قوی خود را در داخل ناتو حفظ می‌کند و اقداماتی را که به نفع ثبات و امنیت منطقه و منافع ملی است، انجام می‌دهد. روابط ترکیه با مناطق مختلف مکمل یکدیگر هستند و رابطه با یک کشور، جای دیگری را نمی‌گیرد.

رئیس جمهوری ترکیه در ادامه نیز گفت: ترکیه از متحدان ناتو انتظار دارد تا براساس روحیه ائتلاف عمل کرده و از ارزش‌های بنیادین آن حفاظت کنند.

روسیه و کوبا؛ قربانی جنجال در ونزوئلا

آمریکا دور تازه‌ای از تحریم‌ها را علیه کوبا و روسیه به دلیل حمایت‌شان از رئیس جمهوری ونزوئلا آماده می‌کند.

رسانه‌ها سه شنبه -۱۷ اردیبهشت- گزارش کرده‌اند که آمریکا در حال آماده کردن دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه روسیه و کوبا به دلیل حمایت ادامه‌دار این دو کشور از نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا است.

وبسایت خبری "واشینگتن فری بی کن" به نقل از الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا گزارش کرد، دولت ترامپ، بررسی‌های خود را درباره گزینه نظامی ادامه می‌دهد و هم‌اکنون در حال کار روی بسته‌های جدید تحریمی علیه هاوانا و مسکو به خاطر "اقدامات بی‌ثبات‌کننده" آن‌ها در ونزوئلاست.

در این گزارش آمده است، در حالی که بحران سیاسی و انسانی در این کشور آمریکای جنوبی وخیم‌تر می‌شود، مقامات ارشد آمریکایی به طور مداوم با خوآن گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا در تماس هستند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در روز ۳۰ آوریل وزارت خزانه‌داری آمریکا اظهار کرد، نهادها و موسسات ونزوئلا باید از گوآیدو حمایت کنند تا تحریم‌هایی که عیله آن‌ها اعمال شده، برداشته شوند.

به دنبال اعلام ریاست جمهوری خودخوانده از سوی خوآن گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا، این کشور آمریکای جنوبی درگیر بحران سیاسی شده است. هفته گذشته گوآیدو در ادامه اقداماتی که هدف برکناری نیکولاس مادورو را دنبال می‌کنند، هواداران خود و نیروهای نظامی ارتش ونزوئلا را به خیابان‌ها فراخواند. مادورو تاکید دارد که فرماندهان نظامی تمام مناطق کشور به او ابراز وفاداری کرده‌اند.

در حالی که کاراکاس اقدام گوآیدو را کودتایی نافرجام توصیف کرده، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرده است که تمام گزینه‌ها درباره ونزوئلا روی میز هستند و واشنگتن امیدوار است شاهد انتقال صلح‌آمیز قدرت در ونزوئلا باشد.

روسیه، چین و شماری دیگر از کشورها همچنان مادورو را به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند.

گاردین مدعی زد و بند ترکیه و روسیه در مناطقی از سوریه شد

روزنامه گاردین انگلیس نوشت دور جدید بمباران‌های اخیر در شمال غرب سوریه بر مبنای انگیزه روسیه و ترکیه به منظور تقویت مناطق نفوذ خود در این کشور صورت می‌گیرد.

روزنامه گاردین چهارشنبه -۱۸ اردیبهشت ماه- نوشت: از دو هفته پیش بمباران‌های جدید در استان ادلب سوریه آغاز شده که در هفته‌های اخیر تشدید یافته است.

به نوشته این روزنامه دو دیپلمات ارشد گفتند که این یک کمپین محدود است که به روسیه و نیروهای سوری اجازه گسترش نفوذ در این استان (حدود ۷۰ درصد آن در دست تروریست‌های جبهه النصره است) و در ازایش به ترکیه اجازه تحکیم حوزه کنترل فعلی خود و گسترش آن به سمت شرق را می‌دهد. با فروکش کردن درگیری‌ها در دیگر میادین درگیری در سوریه اکنون تمرکز نیروهای وابسته به دولت سوریه به سمت ادلب رفته است.

این درگیری‌ها با پیشروی ارتش سوریه و تسلط بر دو روستا و یک تپه استراتژیک در حومه شمالی حماة شدت بیشتری گرفته است.

ماه سپتامبر گذشته اعلام شد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای او توافق کرده‌اند که مسکو و آنکارا به صورت مشترک ناظر بر یک منطقه غیرنظامی ۹ مایلی میان خطوط متعلق به شورشیان سوری و حکومت سوریه، به منظور جدا نگه داشتن دو طرف از یکدیگر باشند. این توافق محور یک معاهده کاهش تنش بود که تا اواسط آوریل استان ادلب را در ثبات نسبی نگه داشت.

فروپاشیدن این توافق کاهش تنش، با انتقاد چندانی از جانب ترکیه که حامی شورشیان مخالف بشار اسد در ادلب است و در شمال سوریه حوزه‌های نفوذی برای حراست از منافعش به دست آورده، مواجه نشده است.

یک دیپلمات مدعی شد: صحبت‌هایی در خصوص توافقی میان روسیه، ترکیه و حکومت سوریه به منظور گسترش منطقه حائل به میزان ۲۵ مایل در ازای اختیار پیدا کردن ترکیه‌ای‌ها برای گرفتن تل رفعت مطرح شده‌ است. شهر کردنشین کوچک تل رفعت در شمال سوریه مدت‌ها مورد هدف حملات ترکیه قرار داشته است.

به رغم توافق سوچی که همچنان نیز پابرجاست، آرون لوند، محقق مرکز "سنتشوری فاوندیشن" بعید نمی‌داند دمشق به حمله‌ای محدود به ادلب مبادرت ورزد تا برخی مناطق را تصاحب کند. این برای تضعیف هیئت تحریرالشام است. به نظر می‌رسد این احتمال با تلاش نیروهای سوری برای تسلط بر دو مسیر میانبر که از ادلب می‌گذرند، احتمال نزدیک به واقعیت باشد. این دو مسیر مناطق تحت سیطره ارتش سوریه در حلب و حماة و لاذقیه را به هم متصل می‌کند.

یک تحلیل‌گر دیگر می‌گوید، بخش شمالی ادلب و هم‌جوار ترکیه می‌تواند برای مدتی مامن تحریر الشام باقی بماند، در حالی که ارتش سوریه به راحتی می‌تواند جنوب استان را به تصاحب خود درآورد.

سیا هشدار داد: عربستان به دنبال خاشقچی دیگری است

به دنبال هشدار سازمان سیا مبنی بر در خطر قرار داشتن یک فعال دموکراسی خواه عرب، پلیس نروژ این فعال سعودی را تحت نظر گرفت.

روزنامه گاردین چهارشنبه -۱۸ اردیبهشت ماه- نوشت: ایادالبغدادی، فعال دموکراسی‌خواه سعودی و منتقد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در حال حاضر به عنوان پناهنده در نروژ ساکن است. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) هشدار داده که این فرد در معرض تهدید از سوی ریاض قرار دارد.

در ۲۵ آوریل به این فعال سعودی درباره تهدید از سوی عربستان هشدار داده شد، زمانی که مقام‌های نروژ به محل سکونت وی رفته و به محلی امن منتقلش کردند و به وی هشدار دادند که در معرض خطر احتمالی از سوی عربستان قرار دارد.

به این فعال سعودی گفته شد که این تهدید بالقوه از سوی آژانس اطلاعاتی سیا به مقام‌های نروژ اطلاع داده شده است.

البغدادی در گفت و گویی تلفنی با گاردین گفت: متوجه شده‌ام که عربستان روی من تمرکز کرده اما ایده‌ای ندارم که چگونه این کار را انجام می‌دهد. مقام‌های نروژ به من گفتند که آنها این کار را با جدیت انجام می‌دهند. آنها آماده می‌شوند. مقام‌های نروژ با دو واحد ویژه به منزل من آمدند. یکی برای انتقال من و دیگری برای تضمین این مساله که کسی دنبال ما نیست.

ایاد البغدادی نویسنده متولد فلسطین است که در توییتر فعالیت می‌کند و در جریان بهار عربی و با آغاز توییت درباره قیام مصر برای خود شهرتی کسب کرد.

وی پس از دستگیری و اخراج از امارات در ۲۰۱۵ به نروژ پناهنده شد و از آن زمان، ولیعهد عربستان به موضوع اصلی انتقادهای این نویسنده بدل شده است.

سال گذشته پس از قتل جمال خاشقجی، ستون نویس واشنگتن پست در سفارت عربستان در ترکیه، البغدادی در توئیتی هشدار داد که اگر بن سلمان از سوی متحدان غربی مورد سوال قرار نگیرد خطرناک‌تر می‌شود. او نوشت: اگر این آدم ربایی نادیده گرفته شود قدم بعدی ترور در پایتخت‌های شماست و من اصلاً در این باره شوخی نمی‌کنم.

البغدادی می‌گوید: این تهدید به این معنی است که من مؤثر بوده‌ام، اگر آنها قصد کشتن مرا نمی‌کردند دیگر به کار ادامه نمی‌دادم.

براساس سیاست آمریکا، سیا وظیفه حقوقی برای اعلام هشدار دارد و باید در صورت وجود ادله مستدل و کافی به قربانی اطلاع داده شود.

البغدادی می‌گوید احتمال اینکه دولت سعودی بخواهد فعالان خارج نشین را ساکت کند، نشانگر پرحاشیه شدن شاهزاده بن سلمان است. تعداد زیاد سعودی‌های تحصیل‌کرده در خارج که به صرع به فعالان سیاسی تبدیل شده‌اند می‌توانند مشکلی بزرگ و جدی برای بن سلمان شوند.

جنجال در پاریس

در پی انتشار اطلاعاتی از یک کشتی باری عربستانی که احتمالا برای انتقال سلاح‌های فرانسوی به این کشور در مسیر فرانسه است، جنجال سیاسی در پاریس ایجاد شد و برخی نمایندگان این کشور مساله استفاده از این سلاح‌ها در جنگ یمن را مطرح کردند.

 پس از آنکه سایت خبری دیسکلوز گزارش داد، هشت خمپاره‌ انداز مدل سیزر بعد از ظهر چهارشنبه -۱۸ اردیبهشت ماه- به یک کشتی باری عربستان در بندر لوآور منتقل شده و از آنجا به بندر جده در عربستان می‌روند، وزیر مشاور فرانسه در امور ارتش تلاش کرد از پاسخ به سوالی در این زمینه طفره برود.

این سایت در ۱۵ آوریل یک یادداشت را که در دایره اخبار محرمانه دفاع قرار می‌گرفت، افشا کرده بود.

در این یادداشت به استفاده از سلاح‌های تولید فرانسه از جمله خمپاره‌ اندازهای سیزر، رزم‌ناوها و تانک‌های مدل "لوکلیرک" و جنگنده‌ها در جنگ یمن اشاره شده است.

سایت مذکور سند صادر شده از سوی شرکت فرانسوی نکستر برای تحویل ۲۴ خمپاره‌ انداز مدل سیزر در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ را منتشر کرد اما در این سند به شکل واضحی طرف تحویل گیرنده این سلاح‌ها اشاره نشده است.

دانمارک تمایل خود را برای در اختیار داشتن خمپاره‌انداز سیزر که روی یک کامیون مجهز به سیستم دفاعی حمل می‌شود، اعلام کرده است.

یک منبع در دولت فرانسه به خبرگزاری این کشور گفت: کشتی باری عربستان که در حال حاضر در نزدیکی لندن است، می‌تواند در بندر لوآور پهلو بگیرد اما خمپاره‌اندازهای سیزر در این کشتی وجود ندارند زیرا در حال حاضر هیچ درخواستی برای دریافت آنها ارائه نشده است.

ژان پل لوکوک، نماینده کمونیست فرانسه در جلسه پرسش و پاسخ دولت در مجلس ملی گفت: بیش از ۶۰ هزار یمنی کشته شده و حدود ۱۶ میلیون تن دیگر در معرض خطر گرسنگی هستند اما فرانسه به اسم دیپلماسی به دور از چشم‌ها به فروش سلاح به عربستان ادامه می‌دهد.

لوکوک افزود: پیش‌بینی می‌شود کشتی باری عربستان برای انتقال خمپاره‌اندازهای تولید فرانسه وارد بندر لوآور شده و از آنجا حرکت خود به بندر جده را آغاز کند.

وی ادامه داد: در سند محرمانه‌ای که در تاریخ  ۱۵ آوریل گذشته از سوی اطلاعات نظامی فرانسه صادر شده، آمده است، خمپاره‌اندازهای سیزر که در مرزهای مشترک عربستان و یمن به کار گرفته‌ شده‌اند، مناطق مسکونی با حدود نیم میلیون سکنه را هدف قرار می‌دهند، از شما می‌خواهم به صورت شفافی نمایندگان مردم را از ماهیت این کشتی در لوآور مطلع کنید.

وزیر مشاور فرانسه در امور ارتش این کشور در پاسخ گفت: پاریس هیچ روزی وجود سلاح‌های تولید فرانسه در یمن را تکذیب نکرد، فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه نیز گفته و من امروز آن را تکرار می‌کنم که ما مدرکی دال بر استفاده از این سلاح‌ها علیه غیرنظامیان نداریم. این اظهارات به صورت خاص موجب خشم نمایندگان کمونیست شد.

وزیر مشاور فرانسه در امور ارتش درباره کشتی عربستانی گفت: عجیب نیست که کشتی باری عربستان وارد بندر بزرگ لوآور شود این بندر مهم بوده و در آن کشتی‌هایی از تمامی کشورها از جمله کشورهای منطقه خلیج فارس و کشورهای خاورمیانه پهلو می‌گیرند.

در ادامه بیشتر نمایندگان چپ‌گرا در اعتراض به اظهارات وزیر دفاع، سالن را ترک کردند.

یکی از این نمایندگان چپ‌گرا گفت: این جنگ مانند دیگر جنگ‌ها نیست، در یمن کودکان می‌میرند و لازم است پارلمان بر صادرات اسلحه نظارت کند.

کشتی عربستانی یاد شده در حال حاضر در بندر تلبوری در نزدیکی لندن است، این کشتی دو روز قبل در بندری در بلژیک بود.

مانوئل لامبر، یکی از مسئولان مرکز حقوقی انجمن حقوق بشر بلژیک گفت: ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهند مهمات تولید بلژیک همزمان با حضور این کشتی عربستانی در بندر این کشور از آنجا خارج شده‌اند و احتمالا این همان کشتی است که بار سلاح را به عربستان منتقل می‌کند.

لامبر افزود: اگر ما مطمئن شویم که کشتی جدیدی در راه است، اقداماتی را برای توقف آن در بندر و ممانعت از انتقال سلاح به آن در پیش خواهیم گرفت.

آماده سازی فهرستی از طالبان برای آزادی

مشاور امنیت ملی افغانستان و سایر مقام‌های این کشور در حال آماده سازی فهرستی از زندانیان طالبان هستند که قرار است از دو زندان آزاد شوند.

 منابع دولت کابل چهارشنبه -۱۸ اردیبهشت- اعلام کردند که این زندانیان قرار است از زندان‌های بگرام و پل چرخی در ولایت‌های پروان و کابل آزاد شوند.

این تصمیم برای آزادی این شبه نظامیان محبوس در راستای قطعنامه لویه جرگه گرفته شده است.

در لویه جرگه سال جاری افغانستان که چهار روز به طول انجامید، بیش از ۳۰۰۰ نماینده از سراسر افغانستان حضور داشتند و در آن تصمیم بر آن شد تا با تهیه فهرستی این زندانیان آزاد شوند.

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در جریان مراسم اختتامیه لویه جرگه گفت که ۱۷۵ شبه نظامیان محبوس طالبان را آزاد می‌کند. این اقدام پس از آن گرفته شده که طالبان و دولت واشنگتن گفت و گوهای صلح را در قطر از سر گرفتند. طالبان درباره اخبار منتشر شده مربوط به آماده سازی برای آزادی این شبه نظامیان اظهارنظری نکرده است.

تنظیم و گردآوری: سپهر زارع-خبرنگار ایمنا

کد خبر 375369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.