نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ساعات اوج مصرف تابستان راندمان بالاتری دارد

کارشناس مسئول "دفتر مدیریت مصرف برق استان اصفهان" با بیان اینکه توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر جزو برنامه‌های وزارت نیرو است، گفت: نیروگاه‌های تجدیدپذیر در تابستان به ویژه در ساعات اوج مصرف راندمان بالاتری دارد و می‌تواند کمک به سزایی در برق‌رسانی داشته باشد.

اسماعیل صیادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تامین برق از منابع تجدید پذیر به دلیل نیاز به سرمایه اولیه زیاد و نداشتن توان خروجی همچون نیروگاه‌های بزرگ نیز ، نمی تواند سرمایه گذاران را جذب کند اما وزارت نیرو و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر فرآیندی تشویقی را در نظر گرفته‌اند.

وی افزود: به عنوان مثال در راستای اجرای طرح‌های تشویقی، در بخش خانگی هر کیلو وات برق تا ظرفیت ۲۰ کیلو وات را حدود ۸۰۰ تومان، ظرفیت ۲۰ تا ۱۰۰ کیلووات ۷۰۰ تومان و فراتر از ۱۰۰ کیلووات نیز طبق قرارداد از تولیدکننده خریداری می شود که ۲۰ سال نیز تضمین خرید دارد.

وی افزود: تعدادی سرمایه گذار خارجی نیز برای انجام این مهم جذب شده و در تلاش هستند تا نیروگاه مورد نظر خود را تاسیس کنند.

کارشناس مسئول "دفتر مدیریت مصرف برق استان اصفهان" با اشاره به مدیریت سمت تقاضا، گفت: مدیریت سمت تقاضا فقط مختص ایران نیست و یک استاندارد جهانی است. براساس مدیریت سمت تقاضا به جای اینکه برای مدت ۲۰۰ تا ۳۰۰ ساعت نیاز بیشتر به برق، یک نیروگاه جدید تاسیس شود، سمت تقاضا مدیریت می شود تا مصرف کاهش یافته و به اصطلاح نیروگاه مجازی تاسیس می‌شود.

وی افزود: به این صورت در عوض ساخت نیروگاه جدید که به سرمایه اولیه هنگفتی نیاز دارد، بخشی از این هزینه به عنوان پاداش به افرادی که در این مهم همکاری می کنند، پرداخت می شود.

این کارشناس مدیریت مصرف برق عنوان کرد: وجود خاموشی‌ها در هنگام کمبود برق ضروری است زیرا در غیر این صورت شبکه پایداری خود را از دست می دهد و صدمات جبران ناپذیری به آن وارد می شود. یکی از تدابیری که امسال برای صنایع اندیشیده شد خاموشی با برنامه بود تا صنایع بتوانند برنامه‌ریزی لازم را در این جهت انجام دهند.

برای تولید هر کیلووات برق ۱۰۰۰ دلار سرمایه لازم است

صیادزاده در پاسخ به این سوال که برخی کارشناسان معتقدند گاز طبیعی باید به مصرف نیروگاه ها برسد و در مصارف خانگی فقط از برق استفاده شود، گفت: هنوز زیرساخت‌ها برای این کار آماده نیست و باید نیروگاه جدید تاسیس شود و به این دلیل که برای هر کیلو وات برق باید هزار دلار سرمایه گذاری انجام شود، سرمایه بسیار زیادی نیاز دارد. و از آنجایی که برق در کشور ما ارزان است، بخش خصوصی نیز وارد این حوزه نمی‌شود.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر به دلیل اینکه متصدیان برق و گاز در کشور ما دو وزارتخانه متفاوت نفت و نیرو است انجام روال اداری این کار نیز بسیار سخت است. اما در کشورهایی که وزارت انرژی انجام امور را به دست دارد چنین اقداماتی بسیار راحت‌تر است.

کارشناس مسئول "دفتر مدیریت مصرف برق استان اصفهان" تصریح کرد: وجود خاموشی ها در هنگام کمبود برق ضروری است زیرا در غیر این صورت شبکه پایداری خود را از دست می دهد و صدمات جبران ناپذیری به آن وارد می‌شود.

کد خبر 375364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.