اتمام حجت

جزئیات اقدام متقابل ایران علیه آمریکا ، دیدارسید حسن خمینی، رئیس دولت اصلاحات، ناطق نوری در حسینیه جماران و ابهامات ارزهای دریافتی خودروسازان از مهمترین عناوین روزنامه های امروز چهارشنبه -۱۸اردیبهشت‌ماه- است.

به گزارش ایمنا، روز گذشته سیداحمد خمینی، فرزند سیدحسن خمینی در اینستاگرام خود از دیدار سیدحسن خمینی و رئیس دولت اصلاحات با علی اکبر ناطق نوری در مراسم افطاری سیدمهدی امام جمارانی خبر داد. احمد خمینی نوشت: «دیشب گروهی از آشنایان حضرت آقای امام جمارانی، در حسینیه جماران مهمان سفره افطار این بزرگوار بودیم. بیست و دو سال پیش یعنی قبل از تولد من، در چنین روزهایی سید بزرگوار و شیخ عزیز مشغول رقابت در انتخابات ریاست جمهوری بودند. رقابتی که هیچ‌گاه نتوانسته است بر رفاقت ایشان سایه اندازد. امروزه بیش از هر زمانی محتاج چنین همدلی‌هایی هستیم. خدا کند بزرگان دیگر را هم در چنین جمع‌هایی ببینیم. دعا کنیم.»

روزنامه آرمان امروز صفحه نخست امروز خود را به دیدارسید حسن خمینی، رئیس دولت اصلاحات، ناطق نوری در حسینیه جماران اختصاص داد و در عکس یک خود نوشت:«مثلث امید ،جای هاشمی خالی است » روزنامه آرمان امروز در دامه افزود:نباید فراموش کرد آیت‌ا... هاشمی بیشترین تاثیرگذاری را در جامعه داشت و البته ناطق نوری، رئیس دولت اصلاحات و آیت‌ا... سیدحسن خمینی هم همواره پذیرای راهکارهای سردار سازندگی بودند چرا که تجارب و شناخت آیت‌ا... هاشمی از بخش‌های مختلف کشور و نیازهای جامعه آن اندازه بود که نقشه راه موثری برای اداره کشور ترسیم می‌کرد. پیش از درگذشت آیت‌ا... هاشمی در دی ماه سال ۹۵، سران اصلاحات و اعتدال به همراه او جلساتی را تشکیل داده بودند. اکنون هم این سه ضلع همان مسیر را با توجه به آموخته‌هایشان از تدابیر آیت‌ا... هاشمی دنبال می‌کنند. محسن هاشمی پسر ارشد آیت‌ا... هم در اسفند سال گذشته گفته بود: «الان بزرگانی نظیر رئیس دولت اصلاحات، روحانی، ناطق نوری و جناب سید حسن خمینی نماد یک نوع نگرش که مبتنی بر میانه‌روی است، هستند که به نوعی تداوم حرکت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال ۹۲ و ۹۴ بود، اگر این تفکر بتواند اعتماد مردم را حفظ کند در قدرت تداوم می‌یابد.»

روزنامه سازندگی صفحه نخست امروز خود را به جزئیات اقدام متقابل ایران علیه آمریکا اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«اتمام حجت» روزنامه سازندگی در ادامه آورده است: یک مقام آگاه ایرانی اطلاع داده که نامه رئیس‌جمهور به سران پنج کشور انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه امروز چهارشنبه در اختیار سفیران این کشورها در تهران قرار می‌گیرد.

قرار است سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه با دعوت سفرای کشورهای مذکور به مقر وزارت خارجه، نامه رئیس‏ جمهور را تحویل آنها بدهد.

همچنین در نامه‌ای دیگر از سوی وزیر خارجه کشورمان جزئیات فنی تصمیم ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای، به فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام خواهد شد.

پیش‌تر اعلام شده بود که روز چهارشنبه هفته جاری برنامه‌های مرحله‌ای ایران برای انجام اقدامات متقابل در برابر خروج آمریکا از برجام اعلام خواهد شد. منابع آگاه تاکید کرده بودند که برنامه‌های پیش‌بینی شده در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام بوده و فعلاً موضوع خروج از برجام مطرح نیست.

کاهش جزئی و کلی برخی تعهدات ایران و آغاز بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای که انجام آن در چارچوب برجام متوقف شده بود، اولین گام ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و همچنین بدعهدی کشورهای اروپایی در اجرای تعهداتشان است.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود خبر از  مهلت دو ماهه تهران  به طرف های برجامی داد و در عکس یک خود نوشت: «پایان صبر ایران» روزنامه ایران در ادامه آورده است: رئیس جمهوری کشورمان در نامه‌ای به سران پنج کشور عضو برجام، تصمیم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر کاهش تعهدات برجامی‌اش و متزلزل کردن یکی از پایه‌های مهم این توافق را اعلام می‌کند. به گزارش «ایران»، حسن روحانی در نامه خود به سران پنج کشور انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین به طور مشخص با ذکر سابقه تأکید می‌کند که ایران تا چه حد خویشتنداری کرده و فرصت‌ها را از دست داده است. در این نامه تأکید می‌شود: «از آنجا که طرف مقابل نتوانسته تعهدات برجامی خود را انجام دهد، راهی غیر از کاهش تعهدات از سوی ایران نخواهد بود.» نامه روحانی، نامه‌ای سیاسی خواهد بود و متعاقب آن محمدجواد ظریف در نامه‌ای به «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جزئیات فنی و حقوقی این اقدام ایران را تشریح خواهد کرد. متن نامه ظریف به موگرینی جزو اسناد محرمانه کمیسیون مشترک برجام خواهد بود و تنها خبر آن منتشر خواهد شد.

روزنامه ابتکار صفحه نخست امروز خود را به اولین پاسخ ایران به خروج آمریکا از برجام اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «نخستین پاسخ برجامی ایران به بدعهدی‌ها»  روزنامه ابتکار در ادامه آورده است: سال گذشته و در چنین روزی دونالد ترامپ رئیس‌ ایالات متحده آمریکا در جلوی دوربین‌های تلویزیونی، خروج یکجانبه کشورش از توافق هسته‌ای را اعلام و فرمان بازگشت تحریم‌های ثانویه علیه ایران را صادر کرد؛ اقدامی که به جز چند کشور محدود از متحدان منطقه‌ای واشنگتن، موجب واکنش شدید جامعه جهانی به خصوص شرکای برجام شد.

در همین راستا، ایالات متحده با اتخاذ سیاست تشدید فشارها بر روی ایران، طی دو مرحله (مرداد و آبان ماه سال گذشته) تحریم‌هایی را علیه کشورمان اعمال کرد. این امر اگر چه به تنش‌های موجود میان تهران و واشنگتن دامن می‌زند، اما اقدامات اخیر آمریکا مبنی بر قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی، عدم تمدید معافیت خریداران نفت ایران و نیز اعلام وضع تحریم‌های جدید هسته‌ای، سطح تقابل میان دو کشور را به تعبیر کارشناسان به نقطه جوش رسانده است.

پیش از این و در حالی که ایران ضرب‌الاجلی را برای سایر شرکای برجام به خصوص اروپایی‌ها برای بهره‌مندی از توافق هسته‌ای تعیین کرده و هشدار داده بود که هر آن ممکن است این توافق بین‌المللی از بین برود، اروپایی‌ها علی‌رغم اظهارات متعدد مبنی بر تلاش برای حفظ و تداوم برجام، گام‌های عملی مورد قبول تهران را برنداشته‌اند. این امر پس از اعلام راه‌اندازی سازوکار اینستکس به عنوان مکانیسمی برای همکاری تجاری و اقتصادی با ایران به نقطه اوج خود رسید، به طوری که برخی منتقدان علاوه بر محدود بودن دامنه آن، نسبت به سازوکار حقوقی و نیز عدم تمایل اروپایی‌ها به هزینه کردن برای حفظ توافق هسته‌ای هشدار دادند.

روزنامه خراسان صفحه نخست امروز خود را به ابهامات ارزهای دریافتی خودروسازان اختصاص داد و در  تیتر یک خود نوشت:«معمای رانت ارزی ۲ خودروساز» روزنامه خراسان در  ادامه افزود: در شرایطی تمام خواسته های خودروسازان طبق نامه آن ها به وزارت صمت در سال گذشته تامین شده که هنوز بازار خودرو درگیر نابه سامانی های بسیار ناشی از کمبود عرضه خودروسازان است. در این زمینه، به گزارش تابناک آمارهای بانک مرکزی که توسط منابع خبری پالایش شده، نشان می دهد خودروسازان به تنهایی معادل بیش از ۴.۷ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دریافت کرده اند که حتی از کل آمار واردات خودرو و قطعات که گمرک برای سال ۹۷ منتشر کرده نیز بیشتر است. اگر چه بررسی های خراسان نشان می دهد  که مجموع ارز ۴۲۰۰ تومانی خودروسازان حدود ۷۷۰ میلیون دلار بوده است. مردادماه سال گذشته بود که خودروسازان در نامه ای به وزیر صنعت، ضمن اعلام شرایط بحرانی در صنعت خودرو، اذعان کردند که در صورت بی توجهی به این شرایط، تولید خودرو از شهریورماه ۹۷، با حداقل ۸۰ درصد کاهش مواجه خواهد شد که بیکاری ۴۵۰ هزار نفر را در پی خواهد داشت. آن ها در بیان راهکار، سه خواسته خود را اعلام کردند که عبارت بود از: لغو تصمیم دریافت مابه التفاوت نرخ ارز از کالاهای موجود در گمرک از سوی دولت، افزایش قیمت خودرو متناسب با افزایش چند ده درصدی ارز و مواد اولیه داخلی و نیز تامین ارز و مواد اولیه داخلی.

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود به برسی استفاده از مزیت‌های دیپلماسی در مناقشه ایران و ایالات متحده آمریکا پرداخت و در تیتر و عکس یک خود نوشت: «ظرفیت دیپلماسی «ظریف»» روزنامه همدلی در ادامه به گفت و گو با «داود هرمیداس‌باوند»، کارشناس برجسته حوزه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل پرداخت . باوند در مورد کشورهایی که دوست ندارند آمریکا و ایران به توافق برسند، گفت: «در گذر تاریخ هر زمان زمینه برای بهبود روابط میان ایران و آمریکا فراهم شد، برخی کشورهای عربی در نگاه اول نگران شده‌اند، اما به‌تدریج به‌سوی بهبود روابط خود با ایران حرکت کرده‌اند. خدشه در روابط ایران و غرب، آرزوی عرب‌ها، اسرائیل و حتی روسیه و چین است چون بهتر می‌دانند که بهبود روابط ایران و آمریکا در آرایش سیاسی منطقه تاثیر به‌سزایی خواهد داشت». 

او در ادامه افزود: « به هر حال برآورد آمریکا حاکی از این است که امنیت خاورمیانه با مواضع ایران گره خورده است. به همین دلیل فشار حداکثری خود را در پیش گرفت تا بتواند مواضع ایران را تغییر و منافع آمریکا را در منطقه تامین کند. ترامپ در ادامه همین تفکر بود که از زمان آمدنش به عرصه سیاسی تاکنون از هر فرصتی برای حمله به ایران بهره گرفته که اوج آن در اعلام خروج از برجام و برقراری دوباره تحریم‌های اعمال شده است».

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را  به اولین پاسخ ایران به خروج آمریکا از برجام اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«پاسخ برجامی به آمریکا» .

کاهش جزئی و کلی برخی تعهدات ایران و آغاز بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای که انجام آن در چارچوب برجام متوقف شده بود، اولین گام ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و همچنین بدعهدی کشورهای اروپایی در اجرای تعهداتشان است. ایران به زودی اجرای تعهدات هسته‌ای خود که در سه سال گذشته با تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور دقیق انجام داده است را در واکنش به خروج یک جانبه آمریکا از برجام و تشدید فشارهای سیاسی و اقتصادی در نبود حضور فعال و قوی سه کشور اروپایی، کاهش می‌دهد. به گزارش ایسنا، یک سال از خروج آمریکا از برجام گذشته و ایران در این مدت سیاست «صبر» و «مقاومت» را در مقابل ترامپ و تیم تندرواش در پیش گرفته است. ایران سعی کرده با توجه به همراهی ضعیف اروپا با برجام با حفظ اجماع بین‌المللی مزیت‌های سیاسی، بین‌المللی و حقوقی را برای خود حفظ کند.

روزنامه دنیای اقتصاد صفحه نخست امروز خود را به" عیان شدن رخ دیگر پیامدهای سیاست ارزی یک سال گذشته" اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:«ظهور صادرکنندگان سایه»  روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داده است : بعد از علنی شدن پیامدهای سیاست ارزی یک‌سال اخیر در حوزه واردات، وجه دیگر پیامدها در بال دیگر تجارت خارجی؛ یعنی صادرات عیان شده است. آمارهای جدید متولیان تجاری نشان می‌دهد در یک سال اخیر همان‌گونه که دلار ۴۲۰۰ تومانی موجب به افزایش عطش برای واردات کالا شد، تعداد صادرکنندگان نیز با رویه‌های بازگشت ارز به طرز عجیبی افزایش یافت. به گونه‌ای که، بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ صادرکننده جدید به تعداد صادرکنندگان کشور در سال ۹۷ اضافه شده که در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ هیچ‌گاه در این لیست قرار نداشتند. جالب ‌آنکه صادرکنندگان جدید رکورد پنج میلیارد دلاری داشتند اما ارز حاصله به چرخه اقتصاد بازنگشته است. درواقع، جریان تجارت خارجی با دو شاخه صادرکنندگان معلوم و صادرکنندگان سایه روبه‌رو است. همین مساله موجب ایجاد رقابت نابرابر، برهم خوردن تعادل بازار، خروج صادرکنندگان خوشنام از بازارهای صادراتی، تخریب برندها و... شده است. به اعتقاد کارشناسان، اولویت سیاست‌گذار در حال حاضر شناسایی هویت صادرکنندگان با استعلام از تشکل‌های صادراتی است. در کنار این با آزادسازی جریان تجاری و اصلاح سیاست‌های ارزی زمینه حذف رانت و میدان دادن به صادرکنندگان رسمی و شناسنامه‌دار را فراهم کند.

کد خبر 375289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.