۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد خسارت اولیه سرمازدگی به زراعت و باغات

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی اعلام کرد: خسارت اولیه ناشی از سرمازدگی به ۲۴ استان کشور تا کنون ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سید محمد موسوی اظهار کرد: بر اثر افت دما و سرمازدگی در اردیبهشت ماه امسال حدود ۹۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی بین پنج تا ۷۰ درصد خسارت دیده است.

وی افزود: بر اساس آخرین گزارش ها ۶۰ درصد اراضی زراعی و ۴۰ درصد اراضی باغی دچار خسارت شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی ادامه داد: افت دما بر اثر تغییرات اقلیمی در شرایطی اتفاق افتاده که باغات در مراحل گلدهی و حساس به لحاظ رویش و زایش بوده اند و برخی نقاط کشور، کاهش دما را تا منهای پنج درجه تجربه کرده اند.

وی تصریح کرد: از ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد خسارت، ۱۰ درصد مربوط به حوزه زراعت و ۹۰ درصد مربوط به بخش باغات است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی با بیان این که اعلام قطعی خسارات سرمازدگی زمانبر است و برآورد آن بر گلدهی و تولید محصول ادامه دارد، گفت: بیشترین خسارت سرمازدگی در حوزه زراعت در استان های آذربایجان شرقی، اردبیل و فارس و در حوزه باغبانی در استان های قزوین، فارس و آذربایجان شرقی بوده است.

وی درباره پرداخت خسارات سرمازدگی به بخش کشاورزی اذعان کرد: مسئولیت خسارت‌های ناشی از تغییرات اقلیمی بر عهده وزارت کشور است و از این رو با کمک سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های درگیر سرمازدگی، برآورد اولیه خسارات انجام شد.

موسوی یادآور شد: بخشی از اراضی خسارت دیده از سرمازدگی، زیر پوشش بیمه کشاورزی است که ارزیابی‌های میدانی از طریق صندوق بیمه کشاورزی در این زمینه آغاز شده و غرامت‌ها توسط این صندوق پرداخت خواهد شد. کشاورزانی که بیمه نیستند در قالب پشتیبانی ما و پیشنهادات وزارت جهاد کشاورزی به وزارت کشور و اخذ مصوبه دولت، مورد حمایت قرار می گیرند.

کد خبر 375201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.