۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸
جاده‌های هلند آسفالتی نیستند!

سالانه ۳۵۰ میلیون تن پلاستیک در جهان تولید که حدود هشت میلیون تن آن راهی اقیانوس‌ها می‌شود. از آنجایی که این ماده قابلیت تجزیه در محیط را ندارد، بسیاری از کشورها به فکر ایجاد راهکارهای نوآورانه برای رفع این معضل هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هلند یکی از کشورهای جهان است که همواره در تلاش برای تحقق به مفهوم دوستدار محیط زیست بوده است. در راستای این هدف، کشور هلند در سال گذشته اقدام به ایجاد اولین جاده پلاستیکی جهان، به طول ۳۰ متر کرده است. این جاده که از ضایعات پلاستیکی ساخته شده، معادل بیش از ۲۱۸ هزار فنجان یا ۵۰۰ هزار بطری پلاستیکی بوده که با هدف بهره برداری از ضایعات پلاستیکی بیش از حد جهان امروز انجام شده است.

ساخت این جاده علاوه بر اینکه راهکاری مفید در زمینه استفاده مجدد از ضایعات پلاستیکی است، راهی سریع برای ساخت جاده‌ها نیز به حساب می‌آید چرا که برخلاف جاده‌های آسفالتی و سیمانی، قطعات جاده پلاستیکی در کارخانه ساخته شده و به محل مورد نظر انتقال می‌یابند. وزن سبک و قطعات از پیش ساخته این جاده سبب می‌شود که حمل و نقل و نصب آن تا ۷۰ درصد سریع‌تر از جاده‌های سنتی انجام گیرد. جایگزینی جاده پلاستیکی با آسفالت و سیمان، در کاهش میزان گازهای گلخانه‌ای حاصل از آن‌ها نقش بسزایی دارد.

به علاوه این جاده طول عمر بیشتری نسبت به همتایان سنتی خود دارد و تا سه برابر مقاوم‌تر از آن‌ها است.  توخالی بودن آن نیز راهی مناسب برای زهکشی آب باران است. از سوی دیگر فضای میانی آن برای تأسیسات زیرساختی همچون راه‌آب فاضلاب، لوله‌کشی آب و گاز، کابل‌های برق، سیم‌های مخابراتی و سنسورهای ترافیک کاملا مناسب است و بدین ترتیب برای بازسازی این تأسیسات نیازی به تخریب فیزیکی سطح جاده که پیوستگی آن را از بین برده و مقاومت آسفالت را کاهش می‌دهند، نیست. قطعات پلاستیکی جاده پلاستیکی نیز قابل جایگزینی هستند و خیلی سریع‌تر از نوع سنتی تعمیر و بازسازی می‌شوند.

نوع آزمایشی جاده پلاستیکی که در شهر  Zwolle هلند نصب شده است مجهز به سنسورهایی برای نظارت بر عملکرد جاده بوده و علی رغم اینکه به اندازه کافی برای عبور خودروها و سایر وسایل نقلیه موتوری مقاوم است، به عنوان مسیر دوچرخه مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنسورهای به کار رفته در این جاده، آن را تبدیل به اولین مسیر دوچرخه هوشمند در جهان کرده است و موفقیت آن گامی بزرگ برای رسیدن به جاده‌ای پایدار در آینده است که راه را برای استفاده در سازه‌های دیگر همچون پارکینگ، سکوی قطار و پیاده رو هموار کرده است.

کد خبر 375103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Ehsan NL ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    0 0
    خیلی جالب بود