۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۰
اصلاح راه توسعه شهر با "اصفهان ۲۰۲۰"

رییس کمیسیون حقوقی، اقتصادی و گردشگری شورای شهر اصفهان گفت: توسعه اقتصادی و افزایش درآمد شهروندان، توسعه فرهنگی و اجتماعی شهر، توسعه زیرساخت های شهری، بهبود شرایط زیست محیطی شهر با تاکید بر دیپلماسی آب، بازنمایی هویت فرهنگی و توسعه مشارکت پذیری با برنامه "اصفهان ۲۰۲۰" میسر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نصیر ملت در نشست "اصفهان ۲۰۲۰؛ شهر گردشگری، هنر و میراث فرهنگی" تحت عنوان هم اندیشی با مدیران دفاتر خدمات مسافرتی با بیان اینکه گردشگری یکی از مهم ترین صنایع دنیا است، اظهار کرد: شورای شهر اصفهان نگاه ویژه ای به توسعه گردشگری شهر دارد.

وی ادامه داد: در حالی که بسیاری از صنایع دنیا در قرن بیستم دچار افت شدند، گردشگری با رشد بسیار سریع در آن سال ها توسعه یافت و اکنون در بین چهار صنعت بزرگ دنیا جای گرفته است. گردشگری صنعتی سبز و زود بازده و تنها صنعتی است که در توسعه پایدار نقشی موثر ایفا می کند.

وی با بیان اینکه "بسیاری از کشورهای توسعه یافته از صنعت گردشگری در جهت توسعه استفاده کردند و نتیجه گرفتند"، خاطر نشان کرد: در برنامه توسعه پنجم برای سال ۱۴۰۴ نگاه ویژه ای به گردشگری شده تا از اقتصاد تک محصولی نقت خارج شویم. در گذشته با رویکرد اشتباه مدیریت استانی و شهری و با سرمایه گذاری در صنایعی مانند فولاد که ریشه مشکلات امروز ما در آن است. این صنایع نه تنها به توسعه شهر کمک نکرد، بلکه باعث مشکلات زیادی برای شهر در چندین سال آینده خواهد شد.

رییس کمیسیون حقوقی، اقتصادی و گردشگری شورای شهر اصفهان با اشاره به میراث فرهنگی و هنرمندان این شهر تصریح کرد: هنرمندان سرمایه اصفهان هستند و آنها را باید نجات دهنده آینده اصفهان دانست؛ امروز اصفهان برنامه استراتژیک مشخصی ندارد و هدف گذاری مشخصی برای این شهر  وجود ندارد. صنعت گردشگری در تمام شهرهای مشابه با ظرفیت های کمتر چنان ظرفیتی ایجاد کرده که یک شهر مقصد گردشگری مانند استانبول در ترکیه عامل توسعه یک کشور شده است.

ملت افزود: شهرداری درآمد دولتی ندارد و از سال های گذشته درآمد این نهاد به تراکم فروشی و شهر فروشی محدود شده است؛ برای تامین نیاز امروز تراکم هایی می فروشیم که چند سال آینده تبدیل به بحرانی برای شهرداری خواهد شد و برای جبران آن باید ۱۰ برابر این درآمد را هزینه کرد. بودجه شهر روی دلار ۳ هزار و ۵۰۰ تومان بسته شده و با توجه به بحران های اخیر شهرداری بی پناه است.

وی تصریح کرد: نزدیک ۷۰ درصد درآمد شهرداری در سال گذشته از درآمد ناپایدار چون تراکم فروشی تامین شده است. به همین دلیل به جمع بندی رسیدیم که راهکارهای جدید در سطح شهر باید ایجاد شود و گردشگری در صدر این راهکارها قرار گرفت. در ابتدا شهرداری اصفهان ملزم به طراحی یک نقشه راه و برنامه برای گردشگری و همزمان اداره گردشگری در شهرداری اصفهان نیز تاسیس شد.

رییس کمیسیون حقوقی، اقتصادی و گردشگری شورای شهر اصفهان با بیان اینکه "در این طرح همه بازیگران عرصه حوزه گردشگری باید در یک قالب قرار گیرند" تاکید کرد: در این راستا طرحی از طرف شورای اسلامی شهر اصفهان تحت عنوان "اصفهان ۲۰۲۰ شهر گردشگری، هنر و میراث فرهنگی" تعیین و پس از چندین ماه مطالعه و بررسی در صحن علنی شورای شهر تصویب شد. ظرفیت فاخری که در اصفهان وجود دارد را در این بسته قرار دادیم و برنامه هایی تعیین شد تا به اصلاح مسیر توسعه اصفهان کمک کند.

افزایش درآمد شهروندان با اجرای برنامه "اصفهان ۲۰۲۰"

ملت ادامه داد: قصد نداریم فقط در این یک سال کار نمایشی انجام دهیم بلکه قصد داریم امسال دروازه ورود اصفهان به عصر جدید توسعه بر مبنای صنعت گردشگری باشد و امیدواریم در این سال زیرساخت های گردشگری را ایجاد کنیم. توسعه اقتصادی و افزایش درآمد شهروندان، توسعه فرهنگی و اجتماعی شهر، توسعه زیرساخت های شهری، بهبود شرایط زیست محیطی شهر با تاکید بر دیپلماسی آب،  بازنمایی هویت فرهنگی و توسعه مشارکت پذیری از اهداف این طرح است.

وی با بیان این نکته که "برای اولین بار در این طرح از همه ذینفعان حوزه گردشگری نظر خواهی شده و همه به نوعی درگیر این طرح خواهند شد" تاکید کرد: تمام گروه های فعال گردشگری در شهر مدعی هستند که می خواهند کار انجام دهند و همه این گروه ها امکان حضور و بازیگری در این طرح را دارند. امروز اولین گام عملیاتی شدن اصفهان ۲۰۲۰ است.

رییس کمیسیون حقوقی، اقتصادی و گردشگری شورای شهر اصفهان گفت: دبیرخانه این طرح در حال شکل گیری است، برای تمام  ۳۶۵ روز سال ۲۰۲۰ و هر منطقه شهرداری اصفهان برنامه خواهیم داشت. در نهایت هدف نهایی افزایش سطح کیفیت زندگی شهروندان اصفهانی است که با توسعه گردشگری اتفاق می افتد.

استفاده از ظرفیت خواهرخوانده ها

پیروز ارجمند، مشاور ارشد علمی طرح "اصفهان ۲۰۲۰" نیز در این جلسه اظهار کرد: طبق اعلام یونسکو اصفهان جز ۱۰ شهر برتر گردشگری جهان است. در بخش زیرساختی گردشگری اصفهان ظرفیت های قابل قبولی دارد و برخی مشکلات ریز مثل سرویس بهداشتی و یا خانه های غیرقانونی است که باید توسط مسئولان ذی ربط حل شود.

وی با بیان اینکه "نصف صادرات صنایع دستی کشور از اصفهان است" تصریح کرد: اصفهان شهری است که ظرفیت های زیادی در هنر و موسیقی دارد ولی نتوانسته از آن استفاده کند. تا زمانی که با ذینفعان در یک طرح هم اندیشی نشود توسعه بی معنا است.

ارجمند با اشاره به ظرفیت خواهر خوانده های اصفهان گفت: تقریبا ۱۳ شهر، خواهرخوانده اصفهان هستند و این ظرفیت بزرگی است که می توان از آن در نمایشگاه گردشگری اصفهان که در اواخر خردادماه برگزار می شود، استفاده کرد. ساده سازی بروکراسی اداری و مراحل صدور مجوزها در شهرداری به رونق گردشگری کمک خواهد کرد. کمبود پورتال در ایران احساس می شود و یکی از اهداف ما ایجاد پورتال جامع اصفهان به تمام زبان های دنیا است.

کد خبر 375083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.