سال ۹۷ بیشترین تخلفات ساخت و ساز در شهر چه بود؟

مدیر کمیسیون‌های ماده صد شهرداری اصفهان گفت: بیشترین تخلفات ساخت و ساز سال گذشته مربوط به احداث بالکن مازاد بر پروانه، عقب‌نشینی نکردن، اضافه ساخت مازاد بر پروانه، تبدیل موقعیت و کسری‌ پارکینگ بوده است.

غلامعلی فیض‌اللهی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در سال گذشته احداث بالکن مازاد بر پروانه یک هزار و ۷۲۹، اضافه ساخت مازاد بر پروانه چهار هزار و ۱۰۲ مورد، تبدیل موقعیت سه هزار و ۲۱۲ و کسری‌پارکینگ دو هزار و ۹۲۳ مورد تخلف را داشته است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر اصفهان تنها کلانشهر کشور است که رسیدگی به پرونده‌های کمیسیون ماده صد آن به روز انجام می‌شود.

مدیر کمیسیون‌های ماده صد شهرداری اصفهان با اشاره به تخلفات مربوط به ساخت بالکن در ساخت و ساز ساختمان‌ها، گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون ماده پنج در گذرهای با عرض۱۰ تا ۱۲ متر، مالکان ساختمان‌ها می‌توانند از طبقه دوم روی پیلوت ۸۰ سانتی‌متر، در گذرهای ۱۲ تا ۲۰ متر از طبقه دوم روی پیلوت ۱۰۰ سانتی‌متر و در گذرهای با عرض ۲۰ متر نیز از طبقه دوم روی پیلوت ۱۲۰ سانتی‌متر بالکن احداث کنند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در کمیسیون‌های ماده صد چنانچه مالک بدون مجوز یا بر خلاف پروانه، بالکن با مشخصات اعلام شده احداث کند، جریمه یا رأی تخریب صادر می‌شود.

فیض‌اللهی تصریح کرد: خط قرمز کمیسیون ماده صد که بی‌شک حکم تخریب درباره آنها صادر می‌شود، درهای سراسری پارکینگ در کوچه‌ها است، زیرا وقتی در سرتاسری احداث شود کوچه عملاً تصرف شده و امکان پارک خودرو در کوچه فراهم نیست و در صورت پارک نیز درگیری و مشکلات زیادی بین همسایگان به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه عده‌ای بر این باور هستند که داشتن سند مالکیت در رأی کمیسیون ماده صد تأثیر دارد، افزود: بسیاری از افراد با استفاده از ماده ۱۴۷ و ۱۴۸ سند دریافت می‌کنند، اما بدون پروانه یا خلاف مفاد پروانه ساخت و ساز انجام می‌دهند در حالی که سند برای خودش ارزش دارد، اما تخلفات ساختمانی آن به صورت جدا بررسی می‌شود.

مدیر کمیسیون‌های ماده صد شهرداری اصفهان در پاسخ به این سؤال که اگر مدت اعتبار پروانه ساختمانی تمام شد، اما هنوز ساخت و ساز به اتمام نرسیده باشد، مالک باید چه اقدامی انجام دهد؟، اظهارکرد: پروانه ساختمانی مدت زمان مشخصی دارد و چنانچه از زمان آن بگذرد، مالک اگر اقدامی نکرده باشند باید دوباره به شهرداری مراجعه و شهرداری طبق آخرین ضوابط به آنها پروانه دهد، اما پولی که هنگام دریافت پروانه ساختمانی بابت تراکم و پروانه پرداخت شده است، محفوظ می‌ماند.

وی تاکید کرد: اگر زمان پروانه بگذرد و ساخت و ساز انجام شود، ساختمان بدون پروانه قلمداد شده و ممکن است در کمیسیون ماده صد باعث مشکلاتی برای شهروندان شود.

فیض‌اللهی با بیان اینکه تخلفات ساختمان‌های دولتی، نهادها و سازمان‌ها در کمیسیون ماده صد همانند سایر شهروندان رسیدگی می‌شود، گفت: تنها تفاوتی که وجود دارد، این است که اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی اگر کمیسیون ماده صد رأی تخریب یا جریمه صادر کرد و رأی قطعی شد، می‌توانند از رأی صادر شده به دیوان عدالت اداری شکایت کنند، اما مراکز دولتی حق شکایت از آراء کمیسیون ماده صد در دیوان عدالت اداری را ندارند و هر رأی که قطعی شد همان اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: برخی افراد وعده گرفتن مجوز برای ساخت طبقه اضافه یا دیگر امکانات ساختمان را به مالک می‌دهند، اما مالکان به هیچ وجه نباید فریب این افراد سودجو را بخورند.

مدیر کمیسیون‌های ماده صد شهرداری اصفهان گفت: در بسیاری از مناطق افراد سودجو به عنوان واسطه خود را معرفی کرده، پول می‌گیرند و وعده دریافت مجوز برای ساخت یک طبقه اضافه برای ساختمان را به مالک می‌دهند، اما مالکان یا ذی‌نفعان به هیچ عنوان نباید به افراد غیرمسئول اعتماد کنند و چنانچه مشکلی دارند خودشان به کمیسیون ماده صد شهرداری اصفهان واقع در پل چمران، معاونت شهرسازی و معماری و کمیسیون ماده صد مراجعه و موضوع مورد نظر را مطرح کنند.

کد خبر 375005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.