صادرات به اندازه ارز ۱۴ هزار تومانی افزایش نیافته است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از برنامه های بنده در طی سال های گذشته برگزاری جلسات مستمر با تشکل ها بود، همه اشتراک نظر داشتند که با افزایش نرخ ارز به شش هزارتومان صادرات رونق می یابد، حالا امروز ارز  ۱۴ هزار تومان شده، اما به آن اندازه صادرات افزایش نیافته است.

 به گزارش ایمنا، به نقل از شاتا رضا رحمانی در نشست مشترک با هیئت رئیسه فراکسیون توسعه صادرات غیر نفتی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وظیفه وزارت صنعت، حمایت از تولید است، اظهار کرد: با توجه به شرایط ارزی، صادرات توجیه پذیر شد و واردات و قاچاق توجیه ناپذیر است در همین خصوص باید صادرات در سال گذشته افزایش می یافت، اما اینگونه نشد و باید علت ها را ریشه یابی کنیم.
وی از نمایندگان مجلس خواست تا با تخصیص اعتبار به حل مشکلات و تقویت زیرساخت های صادرات کمک کنند و افزود: یکی از برنامه های بنده در طی سال های گذشته برگزاری جلسات مستمر با تشکل ها بود، همه اشتراک نظر داشتند که با افزایش نرخ ارز به شش هزارتومان صادرات رونق می یابد، حالا امروز ارز  ۱۴ هزار تومان شده، اما به آن اندازه صادرات افزایش نیافته است.

صادرات به کشورهای منطقه اولویت ایران است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه صادرات به کشورهای منطقه اولویت ایران است، اضافه کرد: امسال، سال رونق تولید است و در تعامل با تمامی دستگاه ها به دنبال تحقق این شعار هستیم، اما در مقابل کسی که خلاف این شعار عمل کند، می ایستم و معتقدم راهکار اصلی رونق تولید صادرات است.

رحمانی بازگشت ارز حاصل از صادرات و ارائه مشوق صادراتی را دو مساله مهم بخش تجارت قلمداد کرد و افزود: برای امسال پروژه صادرات به کشورهای همسایه را تعریف کردیم که در حال حاضر ۲۳ میلیارد دلار است و فقط ۲ درصد واردات این کشورها را تشکیل می دهد و باید تلاش کنیم این میران تا چهار درصد افزایش یابد.

وی افزود: کشورهای آفریقایی نیز پتانسیل خوبی برای واردات محصولات ایرانی دارند، اما رقم بسیار ناچیزی به این کشور ها صادرات داریم و در این زمینه باید برنامه ریزی کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه برای صادرات به کشورهای همسایه، باید زیرساخت ها را فراهم و تقویت کنیم، اضافه کرد: دولت هم در این حوزه کم و کاستی هایی دارد، چنانکه در بحث رایزن های تجاری با مشکل هایی روبرو هستیم که باید آن را رفع کنیم.

رحمانی با اشاره به صادرات ۹ میلیارد دلاری به عراق و دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری به افغانستان، گفت: برای رونق صادرات، نیاز به اصلاحات زیرساخت است، اما این را هم باید باور کنیم که اقلام مصرفی مردم را نمی توانیم در شرایطی که مردم نیاز دارند، صادر کنیم.

وی افزود: درباره پیمان سپاری ارزی نیز ضرورت دارد کارگروه مشترکی بین مجلس و دولت تشکیل شود و نواقص آن را بررسی و برای آن راهکار ارائه دهد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اگر صادرات برای ما مهم است مبلغ مشخصی را برای ایجاد این زیرساخت ها تخصیص دهیم، از نمایندگان مجلس خواست که در این رابطه اقدام لازم را انجام دهند.

کد خبر 374995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.