۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷
بیکاری معضل ماماهای اصفهان

رییس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: حدود هزار و ۱۰۰ ماما در بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و وابسته به ارگان‌ها در کل استان شاغل هستند و ۳۵۰ نفر دارای دفتر کار یا مطب خصوصی هستند.

زهرا جوانمردی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه زیرمجموعه معاونت درمان بیمارستان‌ها، مطب‌ها و دفاتر کار مامایی هستند اظهار کرد: حدود هزار و ۱۰۰ مامای شاغل در بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و وابسته به ارگان‌ها در استان وجود دارد، همچنین ۳۵۰ ماما در سطح استان به صورت خصوصی دفتر کار دارند که ۱۵۰ مطب از این تعداد مختص شهر اصفهان است.

وی در خصوص وظایف ماماها افزود: تمام موضوعات سلامت زنان از زمان تولد، کودکی، بلوغ تا زمان قبل و بعد از ازدواج، بارداری، زایمان، یائسگی و سالمندی مربوط به کارشناسان مامایی است که می‌توانند مشاوره‌ها و معاینات لازم را برای این افراد انجام دهند.

رییس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ماماها در معاینات بیماری‌های شایع زنان نقش مهمی دارند تصریح کرد: موضوع زایمان طبیعی به طور خاص جزء وظایف ماماهاست و تمام مراقبت‌های بارداری، قبل و بعد از بارداری و زایمان و پس از زایمان را به خوبی انجام می‌دهند.

وی در خصوص زایمان طبیعی اظهار کرد: زایمان طبیعی یک زایمان فیزیولوژیک است که با حداقل مداخله با سیر طبیعی خود انجام شود که ماما همه این مراحل را نظارت و مدیریت می‌کند.

جوانمردی با تاکید بر اینکه ترویج انجام زایمان طبیعی یکی از سیاست‌های وزارت بهداشت است خاطرنشان کرد: ماماها قبل از برنامه طرح تحول هم زایمان طبیعی را انجام می‌دادند اما بعد از طرح تحول این کار با تاکید و البته امکانات بیشتری از سمت وزارت بهداشت دنبال شد و بیش از گذشته بر نقش ماماها در زایمان طبیعی تاکید شد.

وی با بیان اینکه کلاس‌های آموزشی آمادگی زایمان طبیعی در مراکز دولتی و خصوصی تشکیل می‌شوند تصریح کرد: این کلاس‌ها برای مادران و خانواده‌های آنها برگزار می‌شود تا اطلاعات لازم درباره آمادگی برای زایمان طبیعی را به دست آورند و در این دوره‌ها از ماماهای متخصص که تحصیلات و تجربه لازم را داشته باشند استفاده شده است.

رییس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه پوشش بیمه‌ای در بخش مامایی تا کنون اجرا نشده است، افزود: وزارت بهداشت از سه سال پیش طرحی را مبنی بر بستن قرارداد سازمان‌های بیمه با ماماها را در سه استان اصفهان، گلستان و اردبیل به صورت پایلوت اجرایی کردند که نتایج آن هنوز اعلام نشده است.

لزوم پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی

وی با تاکید بر اینکه بیمه نبودن خدمات مامایی از مهمترین مشکلات جامعه مامایی است خاطرنشان کرد: علیرغم نیاز بسیار زیاد جامعه زنان به خدمات ماماها ارائه این خدمات تحت پوشش بیمه نیست.

جوانمردی در خصوص بیکاری ماماها گفت: در حال حاضر فارغ‌التحصیلان مامایی بسیاری از دانشگاه‌های دولتی یا آزاد داریم اما از توان آنها استفاده نمی‌شود به خاطر اینکه مجوز بکارگیری محدود است و در واقع تنها به صورت خدمات طرح با سهمیه محدود می‌توانیم از توان ماماها استفاده کنیم.

وی نبود توازن در ورودی‌های رشته مامایی گفت: ما تقاضای برقراری تناسب در پذیرش این تعداد دانشجو در رشته مامایی را ارائه دادیم تا از حجم مشکلات فعالان این رشته کاسته شود.

رییس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص بکارگیری فارغ‌التحصیلان رشته مامایی در حوزه غیر مرتبط گفت: اینطور نیست که نیازی به ماما نداشته باشیم بلکه برای بکارگیری آن‌ها مجوزی صادر نشده است در حالی که اگر بخواهیم به شاخص‌های استاندارد جهانی برسیم مسلما نیازمند بکارگیری تعداد بیشتری ماما هستیم و اینگونه است که از ماماها در امور دیگر استفاده می‌شود.

وی در خصوص شاخص‌های استاندارد در زایمان طبیعی گفت: در طرح تحول زایمان طبیعی ساختار زایشگاه‌ها از سیستم سنتی به سیستم "ال دی آر" تغییر یافت که هر مادر در یک اتاق مجزا با یک ماما مراحل زایمان خود را طی می‌کند و همه مراحل زایمان و ریکاوری در همان اتاق انجام می‌شود.

جوانمردی با اشاره به اینکه کارآیی و عملکرد مطلوب این سیستم داشتن یک ماما به ازای هر مادر است تصریح کرد: در این زمینه با سطح استاندارد فاصله داریم و امیدواریم با تاکیدی که بر زایمان طبیعی است این بخش به رشد لازم برسد.

وی با تاکید بر اینکه ماماها قابلیت‌های بسیاری دارند که به این رشته آمده‌اند افزود: باید از این پتانسیل به نحو احسن استفاده کرد و باعث تاسف است که با این میزان توانمندی و نیاز واقعی که برای ارائه خدمات به زنان و مادران وجود دارد باید با مشکلات اشتغال فارغ‌التحصیلان مامایی مواجه باشیم.

کد خبر 374993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.