آلمان چگونه قوی‌ترین قدرت صنعتی اروپا شد؟

کشور آلمان دومین سرمایه‌گذار بزرگ جهانی پس از ایالات متحده آمریکا است و نامش در میان ۱۰ کشور برتر در زمینه ایجاد نوآوری و ۱۰ کشور پیشرفته‌ای که درصد بالایی از بازده اقتصادی خود را به تحقیق و توسعه اختصاص می‌دهند، قرار دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جای تعجب ندارد که با توجه به زمان و تلاشی که آلمان صرف تحقیقات، فن‌آوری، علم و آموزش و پروش خود می‌کند به عنوان قوی‌ترین قدرت صنعتی اروپا شناخته شود. این کشور به لحاظ علمی نیز دارای تاریخی وسیع و غنی است که اولین جایزه نوبل را در سال ۱۹۰۱ و پیش از جنگ جهانی دوم از آن خود کرده است. با این حال جنگ جهانی دوم نقشی بسیار مؤثر در پیشرفت فن‌آوری این کشور و به اوج رسیدن آن داشته است.

جنگ جهانی دوم

در خلال سال‌های جنگ و در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰، با توجه به اینکه بسیاری از کارخانه‌ها برای ایجاد فن‌آوری‌های جدید مورد استفاده قرار می‌گرفتند، آلمان توانست به نوآوری‌های تکنولوژیکی بسیاری دست یابد؛ چرا که ترس و رقابت ناشی از جنگ، دانشمندان و مخترعان را مجبور می‌کرد تا سلاح‌ها و فن‌آوری‌هایی ایجاد کنند که بتوانند هر چه بیشتر مؤثر واقع شوند. پس از آن و در نهم نوامبر ۱۹۸۹، پس از سقوط دیوار برلین و اتحاد آلمان به عنوان ملتی قوی با ذهن‌های متحد و افکار یکسو، آلمان جدیدی متولد شد. مدت‌ها است که این آلمان، مرکزی قدرتمند در زمینه علم‌آموزی است و بدین ترتیب آموزش و پرورش ستون فقرات پیشرفت‌های تکنولوژیکی آن را تشکیل می‌دهند.

تحصیلات رایگان

وزارت آموزش و تحقیقات آلمان، هدف خود را تبدیل سریع ایده‌های خوب به محصولات و خدمات نوآورانه می‌داند؛ چرا که راه‌حل‌های نوآورانه، عوامل مؤثر بر موفقیت بوده و حامی کیفیت زندگی هستند. یکی از اقدامات این وزارت در مسیر دستیابی به هدف ذکر شده، حذف دریافت شهریه برای تحصیلات دانشگاهی در سال ۲۰۱۴ بود، به این دلیل که دولت، فراهم آوردن امکان تحصیلات با کیفیت، استاندارد و بدون پرداخت شهریه را از وظایف اصلی و مرکزی سیاست می‌داند. این اقدام نه تنها دانشجویان آلمانی بسیاری را به سمت خود جذب کرد، بلکه موجب هجوم سیلی از دانشجویان بین‌المللی نیز شد.

سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه

وزارت امور اقتصادی این کشور نیز بر اهمیت تنوع در تحقیق تاکید دارد و این امر احتمالا یکی از دلایل برتری آلمان نسبت به دیگر کشورها است. این میزان اهمیت، به خوبی دلیل اختصاص بودجه ۸۰ میلیارد یورویی به موسسه گوته در بخش تحقیق و توسعه را روشن می‌کند. این کشور همچنین دومین سرمایه‌گذار بزرگ جهانی پس از ایالات متحده آمریکا است و نامش در میان ۱۰ کشور برتر در زمینه ایجاد نوآوری و ۱۰ کشور برتری که درصد بالایی از بازده اقتصادی خود را به تحقیق و توسعه اختصاص می‌دهند، قرار دارد. علاوه بر این، ترکیبی از سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات، روند واقعی تحقیق و توسعه و سرانه نوآوری‌های جدید، نام آلمان را در لیست ۱۰ کشور برتر در شاخص جهانی فناوری جای داده است. 

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر

مجله صنعت و نوآوری (Industry and Innovation) نشان می‌دهد که ویژگی‌های بنیادی سیستم آلمان، به این کشور مزیتی نسبی در زمینه نوآوری می‌دهد. یکی از این ویژگی‌های بنیادی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است که آلمان در سال ۱۹۹۰ قانون آن را به مرحله اجرا گذاشت و در سال ۲۰۱۰، مبلغ ۱۰ میلیارد یورو در این بخش سرمایه‌گذاری کرد. در حال حاضر این کشور چهارمین جایگاه در لیست کشورهای دوستدار محیط زیست را به خود اختصاص داده است و حدود ۹۴ درصد از ساکنان آن، انرژی‌های تجدیدپذیر را حیاتی می‌دانند. با این وجود کاملا مشخص است که علاقه به توسعه و پیشرفت از کوچک‌ترین بخش تا بزرگ‌ترین آن، همگی از ذهن‌های مردمان آلمان ریشه می‌گیرد.

کد خبر 374863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.