۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۸
۷۰۰ کلاس درس اصفهان باید تخلیه شود

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان گفت: ۷۰۰ کلاس درس در سطح استان اصفهان خطر آفرین است و باید تخلیه شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ‌بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان اصفهان ظهر امروز(جمعه) با رویکرد افزایش ایمنی مدارس و با مشارکت اداره کل نوسازی مدارس استان اصفهان، مجمع خیرین مدرسه ساز و اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان برگزار شد.

سید مهدی میربد، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان در این مراسم با بیان اینکه قدر و منزلت خیرین آنقدر بالا است که زبان از وصف آن قاصر است، اظهار کرد: حضور خیرین در سازمان نوسازی مدارس باعث ایجاد انگیزه و تلاش بیشتر در پیشبرد اهداف پیش رو می‌شود، چراکه فعالیت ما در سیستم دولتی وسازمان نوسازی مدارس یک وظیفه و فعالیت خیرین یک کار دلی است که این دو از لحاظ ارزش قابل قیاس نیست و کار خیرین یک کار با ارزش و ماندگار است.

وی ادامه داد: فضای فیزیکی خود بخشی از آموزش‌وپرورش و یادگیری است و دانش‌آموزانی داریم که بعضا در فضاهای آموزشی نا ایمن در حال تحصیل هستند، آموزش‌وپرورش همانطور که رکن نرم افزاری دارد، رکن سخت افزاری هم دارد که همان ساختمانی است که بنا می ‌شود، اگر خیرین در حیطه ساخت مدارس پا نگذارند، سیستم ما هم از انجام وظیفه خود آن طور که باید در این زمینه قاصر و ناتوان می‌ماند، خیرین با خدا معامله می‌کنند و ما توان قدردانی از زحمات این انسان‌های خدایی را نداریم.

سال گذشته ۱۱۸ پروژه تحویل آموزش و پرورش شد

میربد با اشاره به اینکه جمعیت دانش‌آموزی استان اصفهان حدود ۸۳۸ هزار و ۲۶۲ نفر است، تصریح کرد: از این جمعیت حدود ۵۶ درصد ابتدایی، حدود ۲۴ درصد متوسطه اول، حدود ۱۲ درصد متوسطه دوم، حدود چهار درصد متوسطه دوم فنی‌وحرفه‌ای و حدود چهار درصد متوسطه دوم کارودانش است.

وی تصریح کرد: از سال ۱۳۷۸ تا پایان سال ۱۳۹۷ یک هزار و ۱۱۸ پروژه از پروژه‌های مردمی و مشارکتی به آموزش‌وپرورش تحویل داده شده که شش هزار و ۶۵۷ کلاس درس و مساحتی با زیر بنای یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۶۲۱ متر مربع در این پروژه‌ها ساخته شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان گفت: تعداد مدارس احداثی مردمی و مشارکتی توسط خیرین و اداره نوسازی مدارس استان اصفهان در حال افزایش است تا جایی که در سال ۹۷ طرح‌های مشارکتی و مردمی به ۸۸ درصد و کلاس‌های تحویل شده به حدود ۹۲ درصد رسیده است، مدارسی مانند هنرستان و پژوهش سرای فضیلی در ناحیه سه، مدرسه زنده یاد مفضلی در ناحیه یک، مدرسه زنده یاد حق پنا و مجتمع آموزشی نژادستاری در ناحیه پنج نمونه هایی از این مشارکت ها می‌باشد.

وی با توضیح اینکه استاندارد سرانه ورزشی در کشور یک متر مربع به ازای هر دانش‌آموز و این رقم در استان ۳۳ سانتی متر به ازای هر دانش‌آموز است، خاطر نشان کرد: حدود ۲۹ درصد از مناطق استان تراکم دانش‌آموزی بالای ۲۵ نفر (میانگین استان) را دارد و در کل استان دو هزار و ۷۰ کلاس درس دو نوبته داریم و این یعنی چیزی بیش از حدود هفت درصد از کلاس‌های استان دو نوبته است، هفت منطقه آموزش‌وپرورش در استان سالن ورزشی سرپوشیده و ۲۳ منطقه زمین ورزشی رو باز ندارند.

میربد اضافه کرد: ۸۹ فضا در استان در قالب ۷۰۰ کلاس درس جزء مدارس خطرآفرین شناخته شده که از این تعداد به ۴۴ فضا دستور تخلیه فوری داده شد، ۲۵ فضا قابل استفاده تا پایان سال تحصیلی جاری است و ۲۰ فضا فقط قسمتی از مدرسه قابل استفاده است.

سالانه ۳۳۳ کلاس درس توسط خیرین اصفهان ساخته می‌شود

همچنین زهره میردامادیان، رییس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان اصفهان نیز در این مراسم با بیان اینکه از زمان تشکیل مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان حدود ۲۰ سال می‌گذرد، اظهار کرد: از سال ۱۳۵۸ تا پایان سال ۱۳۹۷ حدود ۳۰ درصد از پروژه‌های تحویل شده و ۳۳ درصد از کلاس‌های تحویل شده توسط خیرین مدرسه‌ساز و یا با مشارکت آن‌ها احداث شده است، به طور میانگین سالیانه ۵۶ پروژه با ۳۳۳ کلاس درس توسط خیرین تکمیل و تحویل آموزش‌وپرورش شده است.

وی  افزود: برای حل مشکل مدارس قدیمی و فرسوده در استان به تخریب و بازسازی ۹ هزار و ۴۸۶ کلاس در نیاز است تا این فضاها بهسازی و تکمیل شوند، همچنین در کل استان ۱۲۰ هنرستان فنی و ۲۴۸ کار و دانش دایر است، اما با این حال هنوز برخی از مناطق استان اصفهان هنرستان فنی ندارد و ۱۸ هنرستان استان نیازمند تعمیر فضاهای کارگاهی، ساخت  ۳۱ سوله گارگاهی، چهار سایت کامپیوتری و آزمایشگاه است.

  رییس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان با اشاره به اینکه ۵۸ مدرسه شبانه روزی در استان دایر است، ادامه داد: این فضاهای موجود به بیش از ۴۰ نوع تجهیزات مانند خوابگاه، فضای آموزشی و فناوری، آشپزخانه و ... نیاز دارد، فضاهای فیزیکی نامناسب با حداقل امکانات تجهیزاتی تنها برخی از مشکلات موجود در ۴۰ پژوهش سرای دایر در استان است که باید با مشارکت خیریم و اداره نوسازی مدارس استان برطرف و رفع شوند.

کد خبر 374844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.