۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
نذر و نیاز در فرهنگ عامه

در سال‌های اخیر اتفاقات غم انگیز بسیاری بر سر ایران سایه انداخت کشتی غرق شد، هواپیما با کوه برخورد کرد، زلزله آمد و در آخر سیل جاری شد.

به گزارش خبرنگار  ایمنا در بین تنوع اتفاقاتی که ایران را سیاهپوش می‌کند و تصویر "ایران تسلیت" را رواج می‌دهد یک داستان هربار تکرار می‌شود "کمک‌های مردمی..."

پس از هر اتفاق سلبریتی‌ها و برخی سازمان‌های مردم نهاد و دولتی اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی می‌کنند و آن را به محل حادثه انتقال می‌دهند. عده‌ای معتقدند که کمک کردن به مردم آسیب دیده وظیفه دولت است و عده‌ای نیز همچنان در حال جمع‌آوری کمک‌های مردمی‌ هستند.

 یازدهم اردیبهشت ماه نیز فرهنگسرای پرسش جشنواره‌ای با عنوان "نذر و نیاز" به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان برگزار کرد.

میثم رضوان پور در این جشنواره در خصوص فرهنگ نذر و نیاز اظهار کرد: یکی از امیال انسان که از نخستین روز خلقتش با وی همراه بوده است میل به پرستش است. میل به پرستش ربطی به آموزه‌های ادیان ندارد و در همه دنیا وجود دارد.

وی افزود: یکی از تحقیقاتی که در زمینه پرستش انجام گرفته تحقیق "دورکین" در استرالیا است. او در این تحقیق به سراغ قبیله‌هایی می‌رود که از فرهنگ دور مانده‌اند و متوجه می‌شود این آدم‌ها چیزهایی را مقدس می‌پندارند و متفاوت از چیزهای دیگر می‌دانند. این تفاوت همان پرستش است. "نذر" ادای همان عهد و پیمان با خدای مقدسی است که می‌پرسیم.

در تمام ادیان مردم خوراک یا اشیای با ارزش را برای خدایشان پیشکش می‌کردند تا رستگار شوند. اسلام می‌گوید هر نذری برای هر کسی قابلیت ندارد . نذر باید اجتماعی باشد و به مردم دیگر سود برساند.

با گذشت بیش از یک سال و نیم از زلزله سرپل ذهاب با وجود جمع آوری کمک‌های مردمی بسیار، همچنان بسیاری از زلزله‌زدگان در شرایط دشوار به سر می‌برند. آسیب‌دیدگان اتفاقات ناگوار دیگر نیز هنوز با سختی دست و پنجه نرم می‌کنند برای این است که همچنان برخی خیریه‌ها و موسسه‌ها جشنواره‌هایی برای جمع آوری کمک‌های مردمی برگزار می‌کنند.

کد خبر 374731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.