۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷
راهکار درمان جوش صورت چیست؟

یک متخصص پوست، مو و زیبایی گفت: برای درمان جوش و آکنه معمولا بر اساس شدت جوش درمان انجام می گیرد و اگر جوش ها خفیف باشند از داروهای موضعی ساده مانند محلول‌ها، کرم،  صابون و ژل شستشو استفاده می‌شود.

حسین شبان‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه جوش و آکنه معمولا از سنین بلوغ و به علت افزایش هورمون های آندروژن در پوست بدن نمایان می شود اظهار کرد: غدد چربی موجود در پوست در سنین بلوغ شروع به فعالیت کرده و چربی‌هایی را تولید می‌کند که به سطح پوست منتقل شده و باعث چرب شدن پوست و ایجاد جوش غرور و آکنه می شود.

وی با بیان اینکه هنگامی که میزان و غلظت این چربی‌ها زیاد باشد مجرای غدد چربی بسته می‌شود گفت: با بسته شدن مجرا چربی ها در داخل این غدد جمع شده و باعث ایجاد آکنه یا جوش‌های زیر پوستی به صورت جوش‌های سر سیاه یا سر سفید می‌شود.

متخصص پوست، مو و زیبایی خاطرنشان کرد: معمولا به مرور زمان چربی‌هایی که در داخل مجرای غدد چربی جمع شده است به وسیله باکتری‌های این  قسمت عفونی می‌شوند و باعث بروز جوش‌های چرکی در روی سطح پوست شده که این قسمت‌ها متورم، قرمز و دردناک می‌شود.

شعبان زاده تصریح کرد: برای درمان جوش و آکنه معمولا بر اساس شدت جوش، درمان انجام می‌شود. اگر جوش‌ها خفیف باشد از داروهای موضعی ساده مثل محلول، کرم، صابون و ژل  شستشو استفاده می شود.

وی ادامه داد: برای درمان جوش های عفونی و چرکی داروهای خوراکی مانند قرص و کپسول‌های آنتی بیوتیک تجویز می‌شود یا از کرم زینک اکسید استفاده می‌شود. در مورد جوش‌هایی که خیلی شدید  و کیستیک هستند یا به داروهای قبلی جواب ندادند از کپسول راکوتانیا ایزوترتینوئین (isotretinioin)استفاده می‌کنند. این دارو ممکن است عوارض خاصی مانند خارش، خشکی و سوزش پوست ایجاد کند. به همین دلیل حتما باید با تجویز پزشک مصرف شود.

متخصص پوست، مو و زیبایی گفت: مصرف این کپسول کمک زیادی به کنترل جوش‌های شدید می‌کند. توصیه می شود کپسول ایزوترتینوئین طبق دستور پزشک تا پایان مصرف شود.

شبان زاده یادآور شد: معمولا هر داروی خوراکی و موضعی عوارض خود را دارد و اگر زیر نظر پزشک معالج مصرف شود عوارض آن دارو به حداقل می رسد و فرد می تواند از فواید آن دارو بهره مند شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر علائم جوش غرور جوانی شدید باشد جای جوش در سطح پوست دائمی است و ممکن است با روش‌های درمانی لیزری و زیبایی به نتیجه خوبی نرسید بنابراین توصیه می شود که قبل از  رسیدن آسیب جدی به پوست حتما درمان برای رفع این نوع جوش ها شروع شود.

کد خبر 374675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.