۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
فروش و صادرات سنگ دچار چالش است

رییس کانون سراسری سنگ کشور گفت: در حوزه صادرات و فروش سنگ کشور دچار چالش هستیم و باید با برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در کشور این معضل را برطرف کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا احمدی ظهر امروز (چهارشنبه) در چهارمین گردهمایی فعالان صنعت سنگ کشور با تبریک روز کارگر اظهار کرد: ماهم از کارگری به اینجا رسیدیم و از کارگر ساده بودن امروز کارفرما شدیم؛ امیدواریم همه کارگران روزی به مقام کارفرمایی و بالاتر از آن برسند.

وی با اشاره به وجود شش هزار واحد فرآوری سنگ در کشور گفت: دو هزار واحد از این واحدها که معادل یک سوم صنعت سنگ کشور است در اصفهان قرار گرفته است.

رییس کانون سراسری سنگ کشور با بیان اینکه ماشین سازهای خوبی در صنعت فرآوری سنگ در ایران وجود دارد، افزود: متأسفانه این بخش حرفه‌ای زیرچتر حمایتی نیستند، هرچند دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه آزاد خمینی شهر علاقه مند به ایجاد تحول در صنعت سنگ هستند اما همه این اقدامات نیازمند حمایت است.

احمدی با اشاره به اینکه امروز فروش و صادرات از مهم‌ترین نقاط ضعف صنعت سنگ است، اظهار کرد: بعد از جنگ، کشور ما یکی از کشورهایی بود که برای بازسازی نیازمند میزان تولید سنگ بالایی بود و بیشتر میزان تولیدات سنگ کشور به رفع نیازهای داخلی می رسید، اما امروز باید توجه به صادرات سرلوحه این صنعت باشد.

وی در انتقاد به نبود توجه به فعالان صنعت سنگ گفت: چگونه است که اگر یک چاه نفت در استان پیدا شود، با این حال که نفت یک کالای سمی است، اما همه دستگاه ها مشتاق ایجاد صنایع و پالایشگاه‌های مربوط به آن خواهند بود؛ اما همین دستگاه ها چشمشان را به روی دو هزار واحدصنعتی ارز آور می‌بندند.

رییس کانون سراسری سنگ کشور با بیان اینکه بانک سپه خمینی شهر بالاترین رتبه پولی کشور را دارد، اظهار کرد: این بانک مدام در حال وام دادن است و هیچ صنعتی قدرت گرفتن این میزان وام را ندارد چرا که باید صادرات را راه بیندازیم.

احمدی با انتقاد به هدررفت هزینه درحوزه‌های مختلف در کشور گفت: امروز در وزارت ورزش میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما حاضر نیستند یک سوم این هزینه را در راستای فروش صنعت سنگ که می‌تواند مشکلات بسیاری را حل کند، هزینه کنند.

وی با تأکید بر اینکه هزینه گرفتن غرفه در نمایشگاه های خارجی بسیار بالا است، افزود: در صادرات به کشور عراق رقیبی نداریم و حتی ترکیه هم نمی‌تواند با ما رقابت کند، اما حمایتی از صنعتگران برای موضوعات صادراتی نمی‌شود با این حال صادرات از منطقه محمودآباد اصفهان ۵۰ درصد رشد داشته است.

رییس کانون سراسری سنگ کشور با بیان اینکه در عراق به صورت ریالی فروش می‌کنیم، اظهار کرد: نام این نوع فروش ریالی، صادرات نیست و باید اهداف صادراتی را بیش از این شناسایی کنیم و قدرت ایران را درصنعت سنگ به همه دنیا نشان دهیم.

احمدی در خصوص لزوم دعوت از دیگر کشورها به ایران گفت: بهتر است در کشور نسبت به برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی برنامه‌ریزی کنیم تا در چنین شرایط سختی که هزینه‌های سفر به نمایشگاه‌های خارجی بالا است آن‌ها را به ایران دعوت کنیم تا صنعت سنگ به رشد و شکوفایی بیشتری برسد.

کد خبر 374656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.