شایعه ۱۱۰ متری + فیلم

اعتراض عده‌ای به ایجاد رستوران گردان در مناره‌های مصلی اصفهان، طی روزهای گذشته در شبکه‌های مجازی دست به دست شد، اعتراضی که به ساختمانی نیمه کاره در ارتفاع ۱۱۰ متری اشاره می کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک فیلم یک دقیقه‌ای در اولین روزهای هفته گذشته در فضای مجازی دست به دست می‌شد که در آن عده‌ای در مقابل مسجد مصلی اصفهان تجمع کرده و نسبت به افتتاح یک رستوران گردان در بالای مناره‌های مسجد اعتراض می‌کردند.

البته برخی با استناد به موارد اعتراضی متعدد در آن فیلم، عنوان آن را اعتراض به نام‌گذاری خیابان به نام محمدرضا شجریان در تهران دانسته و در سطح وسیعی از شبکه‌های اجتماعی انتشار دادند؛ غافل از اینکه فیلم مذکور مربوط به اصفهان و اعتراض به اماکن جانبی مصلی این شهر به ویژه دو مناره بلند مصلی بود.

مناره‌های حاشیه ساز

شاید برای دانستن اصل ماجرا، دیدن این مناره‌ها از نزدیک بهترین پاسخ را به تمام شک و شبهه‌های مربوط به مصلی بدهد؛ دو مناره حاشیه‌ساز این روزهای مصلی مانند یک نشان در قلب اصفهان ایستانده‌اند و از پایین که به آن نگاه شود، ارتفاعش کلاه از سر می‌اندازند، در روزهایی که هوای اصفهان آنقدرها آلوده نیست و چشم دوردست‌ها را نیز می‌بیند، مناره‌های مصلی اصفهان نیز از خیلی دورترها قابل دیدن است.

برای رفتن به بالای مناره، یعنی دقیقا همانجایی که عده‌ای رگ گردن باد کرده و می‌گویند در آن رستوران گردان ترتیب داده‌اند تا جوانان شهر را به گناه بکشانند، باید سوار بر آسانسور شد.

توقف در بالای مناره و باز شدن درهای آسانسور چیزی متفاوت‌تر از روایت این روزهای مصلی را در مقابل چشمان بیننده قرار می‌دهد؛ چیزی شبیه به یک محوطه مخروبه کارگاهی که سال‌هاست کسی سراغی از آن نگرفته‌است.

رستوران گردان در دستور کار نیست

کمال فراست، سرمایه گذار پروژه ایران زمین که قسمت‌هایی از مصلی از جمله مناره را شامل می‌شود درخصوص قسمت گردان مناره‌ها به خبرنگار ایمنا گفت: ما قرار است در مناره‌ها محیطی را برای آمد و رفت گردشگر و دیدن شهر اصفهان از بالای مناره‌ها ایجاد کنیم، اما هنوز هیچ اقدام قابل توجهی انجام نشده است چه برسد به آنکه رستوران گردان در آن احداث کنیم.

وی افزود: اصلا قرار نیست در این مکان رستوران گردان ایجاد شود، در طبقه‌های مناره‌ها نیز قرار است غرفه‌های مختلف برای فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی از جمله گالری نقاشی و عرضه صنایع دستی ایجاد شود.

مشاهده هر دو مناره، گفته پیمانکار پروژه را تایید می‌کند؛ مناره‌ها درحال تمیز شدن هستند و جداره شیشه‌های اطراف آن نیز عایق بندی می‌شوند و هنوز هیچ پروژه‌ای در آن شکل نگرفته است.

گواه دیگر، قرارداد منعقد شده بین مصلی و پیمانکار است که در آن به حفظ حرمت مسجد مصلی تاکید و نسبت به هرگونه بی توجهی به ارزش‌های دینی و اجتماعی تدکر داده شده تا حدی که اگر شئونات اسلامی در ملک مورد اجاره توسط پیمانکار رعایت نشده و اهمیتی به تذکرات داده نشود، مدیریت مجموعه مصلی امکان فسخ قرارداد را خواهد داشت.

پیمانکار موظف است از طبقه گردان در مناره‌ها در زمینه گردشگری و سیاحت اطراف، دیدبانی فضای شهری و ارائه خدمات فرهنگی و مذهبی استفاده کرده و اجازه افتتاح رستوران، کافی شاپ و سرو غذا را در آن ندارد.

ساماندهی مخروبه ای که محل زورگیری بود

همچنین گفته‌های ابراهیم پرچمی، مدیر پروژه مصلی نیز درخصوص اتفاقات اخیر، کذب بودن ادعای برپایی رستوران گردان را در بالای مناره‌های مصلی تایید می‌کند، او در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: مناره‌ها برای بازدید گردشگران و فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی در اختیار پیمانکار گذاشته شده و حتی برای چنین پروژه‌ای حداقل تا شش ماه زمان نیاز است که بهره برداری از آن مقدور باشد.

وی افزود: این مجموعه می‌تواند به آبروی اصفهان تبدیل شود؛ مکانی که قبل از این مخروبه بود و حتی در آن زورگیری می‌کردند.

مدیر پروژه مصلی تصریح کرد: حتی کارواشی که در  فیلم نسبت به ایجاد آن در مجاورت مصلی اعتراض شده بود، چند هفته است که تعطیل شده اما این جماعت با حرف‌های خود باعث می‌شوند این فیلم‌ها دستاویز آن طرفی‌ها شده و آن‌ها بگویند که ما با همه چیز مخالف هستیم.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای طراحی قرار بود ۱۸ پروژه جانبی در کنار مصلی ایجاد شود که موزه هنر، بازارچه هنر، کافی شاپ، کتابخانه، استخر، سالن چند منظوره و... را شامل می‌شد بنابراین قرار نبود تنها در یک روز جمعه برای آن برنامه‌ریزی شود اما به دلایلی همچون پدافند غیرعامل و هزینه‌های بالای طرح‌ها، ما چندی از این پروژه‌ها را حذف کردیم و تنها سه پروژه از آن باقی مانده است.

پرچمی ادامه داد: به همین دلایل نباید هیچ ساختمانی به بدنه اصلی مصلی چسبیده باشد که در نهایت مجبور شدیم قسمت‌هایی از بدنه مصلی را نیز تخریب کنیم تا اگر زمانی مسائل امنیتی پیش آمد چندین هزار نفری که در صحن اصلی حضور دارند به راحتی خارج شوند.

وی اضافه کرد: قرار بر این بود که در مساحت ۱۵۰ هزار متر مربعی مصلی، ساختمان ایجاد شده و هرکدام از بخش‌ها توسط دستگاه‌های مربوطه ساخته شود، مثلا کتابخانه را اداره کل ارشاد و یا استخر آن را اداره تربیت بدنی بسازد که این دستگاه‌ها اقدام نکردند و تصمیم بر این شد که این بخش‌ها از مصلی حذف شود و قسمتی نیز تخریب شدند.

مدیر پروژه مصلی با بیان اینکه اینجا محدود شد به یک فروشگاه هایپر، سالن چندمنظوره و پروژه ایران زمین ، افزود: پیش از این نیز هزینه‌های میلیاردی در مصلی صرف شده بود؛ نمونه این مطلب الآن مهمانسرایی است که در چهار طبقه و ۱۰ هزار متر ساخته شده و اگر بخواهیم آن را تخریب کنیم، هزینه‌ای بیش از ۱۰ میلیارد را که صرف آن شده ازبین برده‌ایم، بنابراین مجبوریم دست به بهسازی بزنیم.

کجای اسلام وجود مسجد درمیان مکان‌های تجاری را منع کرده است؟

وی درباره ادعای برخی که نسبت به ایجاد پروژه‌های تجاری در کنار مصلی معترص هستند، توضیح داد: در گذشته مسجد جامع همواره در وسط شهر بوده است؛ کجای اسلام وجود مسجد درمیان مکان‌های تجاری را منع کرده است؟ در همه شهرهای بزرگ، مساجد بزرگ در وسط بازار ساخته می‌شدند و حوزه‌های علمیه در بازار بوده‌اند، حال نمی‌دانم  چه منافاتی دارد که به مردم هم خدمات مادی هم خدمات معنوی بدهیم.

پرچمی اظهار کرد: دین و دنیای مردم را باید هم پای هم دنبال کنیم؛ این افرادی که به این ساخت ایراد می‌گیرند، اول از همه مسجد جامع و مسجد امام(ره) را تخریب کنند تا ما هم مصلی را تخریب کنیم البته اینکه باید شئونات را رعایت کنیم که کاملا درست است؛ چه درمیان چهارباغ باشد و چه مصلی باشد.

وی ادامه داد: این نکته را باید بدانیم که مناره‌های ۱۱۰ متری مصلی از ابتدا به عنوان رستوران گردان ساخته شده بود که به هیئت مدیره بردیم و تصویب کردیم که صرفا از این دو مناره به عنوان گردشگری داخلی و خارجی استفاده شود، بنابراین یا باید صد میلیارد تومان را تخریب کنم یا استفاده بهینه از آن بکنیم.

مدیر عامل پروژه مصلی اضافه کرد: ما برای احداث این مجموعه یک ریال هزینه نکرده‌ایم و سرمایه‌گذار آمده، هزینه کرده و برای مدت محدودی از آن بهره برداری کند و پس از پایان قرارداد نیز باید مجموعه را در اختیار مصلی قرار دهد، حتی ماهانه نیز اجاره بها پرداخت می‌کند.

این موضوع بهانه‌ای شد تا اوضاع مصلی را نیز از او جویا شویم، وی در این باره گفت: اگر اعتبارات دولتی به موقع به پروژه تزریق شود، ۳۰ ماهه می‌توان مصلی را تکمیل کرد اما متاسفانه بودجه خیلی ناچیزی تزریق می‌کنند که با هزینه‌های این روزها تناسبی با آن نیست.

وی افزود: با افزایش قیمت‌ها نیز نمی‌توان اتمام پروژه مصلی را پیش‌بینی کرد، اما با این حال اجاره بهای هایپرمی و قسمت تجاری که اخیرا تاسیس کرده‌ایم، کار را سرپا نگه داشته و پروژه متوقف نشده و با همین روال پیش می‌رویم.

گزارش از: علی یگانه نسب - خبرنگار سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 374629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
    3 0
    ممنون از ایمنا برای گزارش خوبش و چه حیف که این مناره ها نمیه کاره و بی مصرف مونده. کی گفته رستوران محل گناهه؟؟ همین حرفا رو زدیم که اینقدر در جذب توریست عقب موندیم. اگه نظر ما شهروندان مهمه که کاملا با ایجاد رستوران موافیم و معتقدیم عبادت و تفریح باید در کنار هم باشه.
  • مجید IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
    4 0
    امیدوارم همان رستوران گردان اجرا شود . اصفهان بسیار به یک همچین طرحی نیازمند است یکم بروز باشید . بیش از این اصفهان رو خراب نکنید
  • المیرا FR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
    0 0
    نادانسته اعتراض کردن فقط می‌تونه از اعتبار اعتراضات کم کنه، قضیه چوپان دروغگو میشه و اعتراضات بحق رو هم تحت تاثیر قرار میده، باشد که عاقل شویم، موفق و پیروز باشید
  • مجید IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
    1 0
    چه اشکالی دارد مراکز تفریحی و گردشگری در انجا احداث شود ؟ اصفهان به چنین مراکزی احتیاج دارد
  • الیا AE ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    1 0
    مکان ایران زمین بسیار آرام بخش و زیباست تشکر فراوان از مدیر عامل فهیم و پیمانکار و مجری طرح