فضای سبز شهری بستری مناسب برای ایجاد درآمد پایدار است

یک کارشناس اقتصاد شهری بابیان اینکه فضای سبز شهری بستری مناسب برای ایجاد درآمد های پایدار برای شهرداری ها است، گفت: فعال شدن اقتصاد شهرداری در پرورش محصولاتی که به نفع مردم و شهر باشد موجب ایجاد درآمد پایدار می شود.

سعید حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اقدام برخی از شهرداری های کشور در استفاده از فضای سبز شهری برای ایجاد درآمد پایدار، اظهار کرد: یکی از شهرداری هایی که از این روش برای ایجاد درآمد شهری استفاده کرده است شهرداری فردوس مشهد است که به جای کاشت درختان غیر مثمر در میادین و بزرگراه ها، به کاشت درخت زیتون که میوه اش چندان برای مردم و رهگذران مطلوبیتی ندارد، پرداخته است به این ترتیب سالانه بین ۹ تا ۱۲ تن زیتون از سطح شهر برداشت می کند.

وی با اشاره به استفاده از این روش در برخی از شهرداری های دیگر گفت: کاشت درخت زیتون با همان میزان آب، کود، و کارگر پیشین و با همان میزان فضای سبز موجود برای شهرداری درآمدزا شده است. باید توجه کنیم که اگر شهرداری یک شهر بزرگ از این روش برای درآمد زایی استفاده کند با توجه به محیط شهری می تواند حجم زیادی از محصول را در طول یکسال برداشت کند و از طریق فروش آن درآمد داشته باشد.

این کارشناس اقتصاد شهری خاطر نشان کرد: شهرداری ها نباید برای درآمد زایی به دنبال بورس بازی و دلال بازی باشد بلکه باید رویکردی در شهرداری ها به وجود بیاید که درآمد های مختلف را پیش پای سیستم مدیریت شهری قرار دهند.

عوارض گیری تنها راه راه درآمدزایی شهری نیست

حسنی یادآور شد: شهرداری ها می توانند از ساده ترین و عامیانه ترین راه ها برای تامین هزینه های شهر اقدام کنند و مهم این است که شهرداری از ایجاد درآمد از طریق گرفتن عوارض از مردم فاصله بگیرد و به سراغ عرصه های خلاقانه تری برود تا هم فشار اقتصادی کمتری روی مردم باشد و هم درآمد های پایدار نصیب شهرداری شود.

وی اظهار کرد: متاسفانه اولین راه حلی که به ذهن مدیران شهری برای تامین بودجه پروژه ها به خصوص پروژه های بزرگ عمرانی و خدماتی در بستر شهر می رسد، افزایش میزان عوارض دریافتی از مردم است و همین امر باعث شده است تا شهرداری بیشتر به عوارض و مالیات بر ارزش افزود متکی شود.

این کارشناس اقتصاد شهری اضافه کرد: طرح های درآمدزا و یافتن راه حل هایی برای ایجاد درآمدهای پایدار در تامین هزینه ها باید به گونه ای پیش برود که نیازی نباشد برای هر پروژه ای به طور مستقیم از جیب مردم و به افزایش عوارض مراجعه کرد که این امر با تنوع بخشیدن به درآمدهای شهری میسر است و از فواید آن کاهش فشار اقتصادی از سوی شهرداری بر مردم است.

کد خبر 374490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.