تبادل زندانیان می تواند آغازی برای کاهش تنش‌ها با آمریکا باشد

یک دیپلمات سابق وزارت امور خارجه گفت: در شرایط کنونی مذاکره بر سر تبادل زندانیان می‌تواند فتح باب و دریچه کوچکی باشد که در آن به مسائل دیگری هم پرداخته شود.

مرتضی موسوی خلخالی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اظهارات محمد جواد ظریف در «نشست جامعه آسیا» در نیویورک اظهار کرد: رابطه ایران و آمریکا در طول ۴۰ سال گذشته دچار فراز و نشیب های فراوانی شده است؛ روشن‌ترین نقطه این روابط توافق برجام بود که در اثر مذاکره و درایت وزیر امورخارجه کشورمان توانستیم با همکاری شش قدرت بزرگ جهان به نتایج ارزشمندی دست پیدا کنیم و منافع بسیاری برای کشور رقم زد.

وی افزود: اگر آمریکایی ها یک جانبه و خلاف موازین قوانین جهانی از برجام خارج نمی شدند ایران گرفتار تحریم های شدید فعلی نبود. در کاخ سفید  گروه های نزدیک به دونالد ترامپ را اشخاصی افراطی تشکیل داده اند که مشاوره‌های آن‌ها باعث  ایجاد مشکلات داخلی و بین المللی برای آمریکا شده است؛ به طوری که روابط این کشور با اروپا، چین، روسیه و از طرفی کره شمالی هم دچار نوسان شده است.

موسوی خلخالی ادامه داد: البته مسلم است که آمریکا برنامه ای برای جنگ با ایران ندارد. هدف رییس جمهور این کشور از تشدید تحریم ها نشاندن ایران بر سر میز مذاکره است. آمریکایی‌ها نباید آلت دست عربستان، امارت و حتی رژیم صهیونیستی در منطقه شوند، زیرا آنها جرأت ندارند به تنهایی با ایران جنگ کنند به همین دلیل می کوشند آمریکا را به جنگ با ایران وادار کنند و براین باور هستند که چون آمریکا در تمامی کشورهای همسایه ایران پایگاه نظامی دارد از پتانسیل جنگ با ایران برخوردار است، این در حالی است که  آمریکا مایل به جنگ مقابل ایران نیست.

وی تصریح کرد: در سطح منطقه برخی کشورها مانند عراق، ترکیه، قطر و لبنان برای میانجیگری بین ایران و آمریکا به میدان آمده‌اند تا از سطح تنش بین این دو کشور بکاهند؛ زیرا آنها از  رویکرد اختلافی بسیار ضرر می کنند؛ همانطور که ترکیه اخیرا اعلام کرد به دنبال مجوزی است تا بتواند روابط نفت و گاز خود با ایران را حفظ کند، طبیعی است که با صدور این مجوز  راهی برای کشور های منطقه جهت ادامه رابطه با ایران باز می شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: محمد جواد ظریف در «نشست جامعه آسیا» در نیویورک در چند روز گذشته مباحثی پیرامون تبادل زندانیان ایران و آمریکا مطرح کرد. البته پیش از این هم کشور عمان جهت تبادل زندانیان ایران و آمریکا واسطه شده بود که تا حدود زیادی سبب بهبود روابط دو کشور بود.

این دیپلمات سابق تأکید کرد: در شرایط کنونی نیز مذاکره بر سر تبادل زندانیان می تواند فتح باب و دریچه کوچکی باشد که در آن به مسائل دیگری هم پرداخته شود. اگر ترکیه هم بتواند مجوز ادامه روابط نفتی و گاز با ایران را از آمریکا دریافت کند راه دومی برای رفع مشکلات است و در نهایت اگر تلاش های عراق در جهت رفع تشنج بین ایران و آمریکا شدت پیدا کند و به نتیجه برسد همه این موارد می تواند برای رسیدن به وضعیت مطلوب در روابط ایران و آمریکا مفید باشد؛ بنابراین همه شواهد نشان از  بهبود روابط بین ایران و آمریکا و کاهش تنش‌ها در آینده دارد.

وی افزود: اگر فرایند تبادل زندانیان با موفقیت طی شود و در موارد دیگر هم اشتیاقی جهت مذاکره وجود داشته باشد می توان به رفع مشکلات بین ایران و آمریکا امیدوار بود؛ به ویژه که رییس جمهور آمریکا به دلیل مذاکره ناکامی که با کره شمالی داشته حال برای پیروزی در انتخابات پیش رو خواهان موفقیت در کاهش تنش با ایران است. 

کد خبر 374280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.