۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۹
بازار شهرضا مرمت نشد

در شهری همچون شهرضا که قدمتش ریشه در تاریخ هزاران ساله دارد، میراث ماندگاری است شناسنامه یک قوم که همه با افتخار از آن یاد می‌کنند و در هر میزبانی میهمانان خود را به این سرای آورده و با افتخار اوصاف بی‌مانندش را برای دیگران بازگو می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، آنانکه به تاریخ شهر آشنا هستند در هر محفل که در آن کباده فضل و دانش کشیده می‌شود، تلاش می‌کنند تا با بیان بخشی از دانسته‌های خود درباره آن، ثابت کنند که در درایت و دانایی یک سر و گردن از دیگران بالاتر هستند. سخن از اثری است که چونان الماسی در میان شهر می‌درخشد و هنوز پس از گذشت قریب ۹ قرن، شریان‌های حیات آن جاری و روح زندگی در کالبد آن ساری است. اثری که مرحوم "مسیح‌الله جمالزاده" در اثر معظم "تاریخ شهرضا" با اوصاف فراوان به تشریح ابعاد و زوایای آن پرداخته و از آن به عنوان "یکی از اسناد هویت مردمان این دیار" سخن می‌گوید.

شکوه بازار تاریخی شهرضا هنوز پس قرن‌ها، دیدگان را خیره و زبان هر بیننده را ناخودآگاه به تحسین وا می‌دارد، اما ردّ پای ایام بر پیکر این بنای برجای مانده از عهد سلجوقی به عیان پیداست و اگر هرچند گاه دستی به مرمت بر بالای آن کشیده نشود، شکوه بی مانندش دستخوش بی‌مهری باد و باران می‌شود.

انتظار کسبه از مسئولان

حاج محمد قربانی، از کسبه بازار شهرضا است که از  ۳۰ سال پیش تا کنون در این بازار حجره دارد، "وضع بازار از ۳۰ سال پیش تا الان خیلی عوض نشده؛ قدیما بازاریا بیشتر برای کاه‌گل دیوار و پشت بام پای کار بودند، اما حالا دیگه همه می‌گن شهرداری و میراث فرهنگی و دولت هم باید توی بازار کار کنند."

ولی‌الله اباذری نیز که از کسبه دیگر این بازار است، و به گفته او اگرچه برای ایزوگام پشت بام، کاه‌گل و گچ‌کاری برخی قسمت‌های بازار از سال های پیش اقداماتی شده است اما  چندان در خور توجه نبوده است؛‌ "نمیدونم شاید بقیه پارتی داشتند آخه برای دولت که کاری نداره یک بار بودجه بده و همه بازار را دوباره درست کنه خیلیا توی این بازار کار می‌کنند و نان زن و بچه خود را می‌دهند."

حسینعلی صفایی، صاحب مغازه عطاری در بازار شهرضا می‌گوید: "این بازار ۷۰۰ یا ۸۰۰ سال پیش ساخته شده، توی همه این سال‌ها هم مردم کاسبی کردند و نون خوردند، اگر توی این دوره و زمانه کسی بخواد یک بازاری بسازه شاید باید بودجه یکسال همه مملکت را بده، پس حالا که همه چیز مفت و مجانی به دستمون رسیده باید قدرش بدونیم، دولت هم باید کمک کنه، بازاریان هم حاضرند به میدون بیان."

در ابتدای آذرماه سال ۹۶، سمیه محمودی، نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی از رایزنی انجام شده برای جذب اعتبارات مرمت بازار تاریخی شهرضا سخن گفت و بارها بر آن تأکید کرد.

آغاز طرح مرمت بازار شهرضا نیز در اواسط خردادماه سال گذشته و به نقل از فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان رسانه‌ای شد، اما اکنون پس از گذشت قریب دو سال و در زمانی همه شرایط برای مراسم کلنگ‌زنی آغاز طرح مرمت فراهم شده و محمد پژومان، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز به عنوان مهیمان ویژه مراسم در آن حاضر بود به دلیل نبود طرح مرمت باز هم به تعویق افتاد.

انتقاد از نبود طرح

محمد پژمان، معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این مراسم با انتقاد از تهیه نکردن طرح مرمت، گفت: امروز برای آغاز عملیات مرمت بازار تاریخی شهرضا در مراسم کلنگ‌زنی طرح حاضر شدیم، اما چون اداره میراث فرهنگی شهرستان طرح مرمت را تهیه نکرده بود، طرح اجرا نمی‌شود.

وی با بیان اینکه تهیه این طرح مرمت به اداره راه و شهرسازی شهرستان واگذار می‌شود، تصریح کرد: هیئتی متشکل از نمایندگان فرمانداری، شهرداری و اداره راه و شهرسازی برای این‌منظور تشکیل می‌شود و نماینده‌ای از انجمن صنفی معماران برای تهیه این طرح معرفی می‌شود و پس از اتمام مراحل تدوین، اعتبارات لازم تخصیص داده می‌شود.

پژمان در این مراسم تاکید کرد: بازار تاریخی شهرضا، مجموعه‌ای کم‌نظیر است و باید هرچه سریعتر مرمت و بازسازی شود، اما در حال حاضر به دلیل نبود طرح و مشخص نشدن پلان‌ها، میزان هزینه‌ها و مداخلات دستگاه‌های اجرایی، امکان این مسئله وجود ندارد.

اختصاص تسهیلات ارزان قیمت برای احیای بافت تاریخی شهرها

وی با بیان اینکه نخستین و مهمترین اولویت در بازسازی بافت‌ها فرسوده حفظ و احیای آن‌ها است، خاطرنشان کرد: در مرمت این مجموعه تاریخی نیز باید همه اماکن تاریخی پیرامونی نیز در نظر گرفته شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اختصاص تسهیلات ارزان قیمت برای احیای بافت تاریخی شهرها، اظهار کرد: دولت تسهیلات مناسبی برای ایجاد و اصلاح زیرساخت‌های بافت‌های تاریخی ابلاغ کرده است.

میراث فرهنگی به وظیفه خود عمل نکرده است

سمیه محمودی، نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی نیز با گلایه نسبت به تهیه نکردن طرح مرمت بازار، یادآور شد: سال گذشته اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان برای مرمت بازار تاریخ شهرضا گرفتیم، اما میراث فرهنگی شهرستان نتوانست بیش از ۸۰ میلیون تومان از این مبلغ را جذب کند و ۴۲۰ میلیون تومان از این بودجه برگشت داده شد.

به گفته محمودی وقتی با تلاش فراوان مدیران ارشد کشوری برای حضور در شهرستان دعوت می‌شوند باید بیشترین استفاده از حضور آنان بشود زیرا گاهی برای دعوت از یک مدیر ماه‌ها رایزنی می‌شود.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با همه توان برای احیای هویت تاریخی اسلامی مردم و جذب اعتبارات لازم تلاش می‌کنیم، اما مسئولان شهرستانی نیز باید در جایگاه خود به رسالت قانونی و اداری که بر عهده آنان قرار داده شده عمل کنند.

محمودی تصریح کرد: قرار شد تهیه طرح مرمت بازار تاریخی شهرضا از سوی اداره راه و شهرسازی شهرستان پیگیری شود امیدواریم این طرح نیز با موفقیت اجرا شود.

اداره میراث فرهنگی شهرستان کوتاهی نکرده است!

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که ثریا صنایعی، رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرضا می‌گوید: هیچ مسئول اداری و از آن جمله مسئولان اداره میراث فرهنگی شهرستان و حتی پیمانکار در زمینه تهیه طرح کوتاهی نکرده‌اند و آنچه واقع شده ناخواسته بوده است.

وی تصریح‌ کرد: قبلا هم اعلام کرده بودیم که نمی‌توانیم طرح مرمت ارایه کنیم ما دستور مرمت را تهیه می‌کنیم.

رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرضا ادامه داد: هفته گذشته با تلاش‌های صورت گرفته موفق شدیم ناظر عالی اداره‌کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان را به شهرضا دعوت کنیم و ایشان به نماینده پیمانکار اصول طرح مرمت را به طور شفاهی ارایه کردند و به او گفته شد که این طرح را در قالب اتوکد پیاده کند، اما این کار انجام نشد.

صنایعی اظهار می‌کند: در روزی که معاون وزیر راه وشهرسازی به شهرضا آمدند هم طرح مرمت در گوشی من موجود بود، اما پرینت نداشتیم، فکری می‌کردم که پیمانکار با ناظر عالی استان در ارتباط است، اما این اتفاق نیفتاده بود.

وی یادآور می‌شود: سازمان میراث فرهنگی از گذشته تاکنون بارها برای مرمت بخش‌هایی از بازار شهرضا طرح‌هایی را اجرا کرده است.

کد خبر 374238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.