گاوخونی بحرانی‌تر از همیشه/ سهم تالاب زه آب کشاورزی است

دبیر انجمن دوستداران میراث ورزنه با بیان اینکه تالاب بین المللی گاوخونی بین تالاب های کشور بدترین وضعیت را دارد، گفت: هم اکنون سهم گاوخونی از زاینده رود اندک زه آب کشاورزی است.

رضا خلیلی ورزنه در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اقلیم خشک و نیمه خشک تالاب بین‌المللی گاوخونی اظهار کرد: میانگین بارش سالانه در این تالاب کمتر از ۸۰ میلی متر و میانگین تبخیر بیش از دو هزارمیلی‌متر برآورد می‌شود، در حقیقت گاوخونی یک بیابان واقعی است که آب‌های سطحی آن با وزش کوچکترین باد و نسیمی تبخیر و تالاب به نمک زار تبدیل می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه تالاب گاوخونی ۴۷ هزار هکتار وسعت و در شرایط عادی حدود یک متر ارتفاع دارد، افزود: اینکه گفته می‌شود تالاب گاوخونی ۲۰ درصد یا ۱۰ درصد آبگیری شده همه حدس و گمان است، با کدام تکنولوژی پیشرفته‌ای و با چه مدرکی چنین آماری ارائه می‌شود؟ امسال تالاب گاوخونی در بدترین وضعیت طی سالهای گذشته قرار دارد.

دبیر انجمن دوستداران میراث ورزنه گفت: اردیبهشت ماه سال گذشته وقتی به جنوب تالاب گاوخونی رفتیم سیلاب های رودخانه ایزدخواست بخش‌های جنوبی این تالاب را پرآب کرده بود که تا خرداد ماه نیز آب در جنوب تالاب وجود داشت اما امسال جنوب و شمال تالاب آب ندارد.

خلیلی ورزنه با بیان اینکه سیلابی که دهم فروردین ماه سال جاری از رودخانه شور دهاقان به سمت گاوخونی هدایت شد، تنها توانست رودخانه را بشورد، ادامه داد: اوضاع تالاب گاوخونی خوب نیست حتی در روزهای گذشته به دلیل طوفان‌ها، گرد و غبار شدیدی بوجود آمد، در حالی که هنوز قسمت های ورودی تالاب کامل خشک نشده است، اما گاوخونی امسال بدترین شرایط را بین تالاب های کشور دارد.  

وی افزود: هم اکنون ورودی از بندشاخ کنار نیم مترمکعب پساب است که همان پساب را نیز برای کشاورزی استفاده می‌کنند.

خلیلی ورزنه اظهارکرد: از ۱۵ فروردین ماه آب از اصفهان به طور کامل قطع شده و تنها آبی که به سمت تالاب روانه می‌شود زه آب های زاینده رود و آب‌هایی است که به کشاورزان در بالادست اختصاص می‌دهند و در حقیقت هم اکنون سهم گاوخونی اندک زه آب کشاورزی است.

کد خبر 374142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.